Harvinaisempi kallis maasturi seisoo rivissä pitkään
Audeja, Bemareita ja Mersuja harvinaisempia luksusmaastureita autoliikkeet ottavat vaihdossa pitkin hampain.
Lexus RX, Range Rover, Porsche Cayenne ja Volkswagen Touareg eivät hätyyttele ensirekisteröintitilastojen piikkipaikkoja. Tässä sarjassa kohtuullisiin myynteihin yltävät vain saksalaiset Audi Q7, BMW X5 ja Mercedes-Benzin isommat maasturit.
–Yleensä tällainen käytetty kalliin luokan bensamaasturi menee vähemmän ajavalle ja vanhemmalle herrasmiehelle, aika usein hän tulee vielä maaseudulta. Aika harva autoliike uskaltaa näitä käytettyinä myyntiin ottaa, myöntää vantaalaisen Ri-Leasen Ilari Kaartinen.
Haastavin myytävä tästä sarjasta on Cadillac Escalade: niille kun ei ole Suomessa virallista maahantuojaa, eli autot ovat yksityisten muualta Suomeen tuomia.
Myyntitilastojen häntäpäässä
Vuoden 2014 lopussa eniten Suomen autokannassa oli luksusmaastureita BMW:n X5-mallia: sekin oli vasta sijaluvulla 162. Sijaluvulla 200. oli todella pitkän historian Suomessakin omaava Jeep Grand Cherokee.
Mercedes-Benz ML320 ylsi sijaluvulle 282 ja ja Audi Q7 sijaluvulle 289.
Volkswagen Touaregin sijoitus oli 327.
Melkein Touaregin perässä sijalla 339. tulee vastaan Lande Rover Range Rover, vaikka sitä on tuotu maahan jo 1970-luvulta lähtien.
Porche Cayenne oli vuoden 2014 lopussa 433. yleisin automallin Suomen autokannassa.
Dieselit vähän helpompia
Lexus RX ja Cadillac Escalade eivät yltäneet edes 500. yleisimmän automallin listalle. Ja Escaladen kohdalla täytyy muistaa, ettei sillä tosiaankaan ole virallista maahantuontia, mutta vaihtoautoina niitäkin on myynnissä säännöllisesti.
–Omakohtaista kokemusta minulla ei ole Porsche Cayennesta, mutta ainakaan en hirveän ylistäviä lausuntoja ole siitä kuullut, sanoo Ilari Kaartinen vantaalaisesta Ri-lease Auto Centeristä.
Lexus RX –hybridijärkäle on virallisesta maahantuonnista huolimatta Kaartisen mukaan lähes yhtä haastava myytävä kuin Cadillac Escaladekin.
Myytävyys näiden autojen kohdalla paranee hieman, jos konepellin alla jyskyttää dieselmoottori.
–Ei se 15 litran yhdistetty bensankulutus hirveä myyntivaltti ole. Tietysti, jos ajaa vähän, puuttuva ja iso dieselvero on jonkunlainen kompensaatio, sanoo Kaartinen.
Kaasujalan vertailussa olevat maasturit ovat kaikki bensiinimoottorisia.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa