Myyntikärki 200 000 km ajettuina
Golf, Focus Astra, Octavia, Auris ja Qashqai hallitsevat myyntitilastojen piikkipaikkoja. Miten käy niiden haluttavuuden, kun korimalli on vielä tuore, mutta bensamoottorilla on ajettu jo 200 000 kilometriä?
Tämän kokoluokan autot ostetaan ennen kaikkea perheajoon. Siksi niillä varsinkaan bensamoottorisina äärimmäisen harvoin ajetaan edes seitsemässä vuodessa 200 000 kilometriä. Vuosimallien 2010-2013 Mersuista´, Bemareista ja Audeista monilla on ajettu jo yli 300 000 kilometriä.
Yleisissä mielikuvissa 200 000 kilometriä ajettu alemman keskikoon hitti on jo loppuun piiskattu. Mutta jonkunhan niitäkin on ostettava, kun hinnat isoista matkamittarilukemistakin huolimatta vielä pyörivät kymppitonnissa, jos auton vuosimalli löytyy on 2010-luvun puolelta.
Kipuraja 250 000 km
Vaakakupissa painaa tietysti ulkonäkö: siististi pidettynä paljon ajettukin, mutta tämän vuosikymmenen Auriksen tai Golfin design ei vielä ole ehtinyt vanhentua.
Yllättäen autokauppias Jami Multisilta espoolaisesta Autosillasta kumoaa oletuksen 200 000 kilometrin mittarilukeman kipurajasta.
– Kyllä nämä autot vielä 200 000 kilometriä ajettuina kauppansa tekevät, mutta 250 000 kilometrin yli mennessä kauppa käy jo paljon nihkeämmin. Tietysti jollekin Citroenille 200 000 kilometriä on kuluttajien silmissä paljon enemmän kuin vaikkapa Toyotalle.
Kymppitonnin hittiautoissa kilometrit mietityttävät Multisillan mukaan eniten Opelissa.
–Tosin Opelin suosio on kasvamassa. Monet vieroksuvat merkkiä ihan turhaan, Opel on selvästi mainettaan parempi myös vaihtoautona. Nyt on jännittävää nähdä, miten Opelin myynti ranskalaisille vaikuttaa menekkiin.
Mieluummin manuaalina
Sen sijaan japanilaisia autoja pidetään tunnetusti vahvoina, eikä 200 000 kilometrin mittarilukemakaan vielä tuntuvasti jarruta. haittaa Toyotan myyntiä yhtä paljon.
Tosin Multisilta ei pidä hatcbackin mallinimen vaihdosta perinteisestä Corollasta Aurikseen välttämättä täysin onnistuneena, vaikka sedanmallia myydäänkin edelleen Corolla-nimellä.
– Myynnit putosivat uusina ja samalla se tietysti näkyy vaihtoautomarkkinoillakin. Mutta olen aina sanonut, että jos minun pitäisi ostaa omalle äidille 10 000 euron hintainen vaihtoauto, se olisi Toyota Corolla tai Auris.
Tämän hinta- ja kokoluokan vaihtoautoa ostava haluaa sen mieluummin manuaali- kuin automaattivahteisena.
– Manuaaliaskia pidetään ehkä varmempana paljon ajetulle, Multisilta sanoo.
Qashqai halutuin
Focus on kelpo myytävää vielä paljon ajettunakin.
–Vaikke me alalla leukailemmekin, että kaikista autoista tulee ennen pitkää Fordeja, niin meillä on Focuksesta hyviä kokemuksia.
Paras menekki tässä sarjassa on kuitenkin Nissan Qashqai –crossoverilla.
– Se on tietysti aika erityyppinen auto kuin vaikkapa perinteinen viisiovinen hatchback Toyota Auris. Mutta koska Qashqaita on myyty uutenakin enemmän, se heijastuu tarjontaan ja menekkiin myös vaihtoautokaupassa.
Skoda Octavia on jo lopullisesti selättänyt vanhan maineen ”itäblokin autona” ja tekee kauppansa varsinkin nuoremman väen keskuudessa. – Jotkut kuusikymppiset vielä voivat Skodaa tshekkitaustan takia vieroksua, mutta nuoremmat eivät enää tuota historiaa välttämättä edes muista.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa