Kaasujalka

Myyntikärki 200 000 km ajettuina

Julkaissut:

|

8.5.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Myyntikärki 200 000 km ajettuina

Ford Focus 1,6 125 hv PowerShift Titanium –farmari vuosimallia 2012 on vielä 249 000 ajettuna nippanappa kelpo myytävää, sillä tämän kokoluokan autoissa kipuraja alkaa tulla vastaan 250 000 kilometrissä. Automaattivaihteistoakin joku saattaa kavahtaa, mutta toisaalta se tarjoaa mukavuutta. Kuvan auton valttina on uudempi korimalli. Hintapyyntö Tuusulan Vaunulassa on 10 900 €.

Golf, Focus Astra, Octavia, Auris ja Qashqai hallitsevat myyntitilastojen piikkipaikkoja. Miten käy niiden haluttavuuden, kun korimalli on vielä tuore, mutta bensamoottorilla on ajettu jo 200 000 kilometriä?

Tämän kokoluokan autot ostetaan ennen kaikkea perheajoon. Siksi niillä varsinkaan bensamoottorisina äärimmäisen harvoin ajetaan edes seitsemässä vuodessa 200 000 kilometriä. Vuosimallien 2010-2013 Mersuista´, Bemareista ja Audeista monilla on ajettu jo yli 300 000 kilometriä.

Yleisissä mielikuvissa 200 000 kilometriä ajettu alemman keskikoon hitti on jo loppuun piiskattu. Mutta jonkunhan niitäkin on ostettava, kun hinnat isoista matkamittarilukemistakin huolimatta vielä pyörivät kymppitonnissa, jos auton vuosimalli löytyy on 2010-luvun puolelta.

Kipuraja 250 000 km

Vaakakupissa painaa tietysti ulkonäkö: siististi pidettynä paljon ajettukin, mutta tämän vuosikymmenen Auriksen tai Golfin design ei vielä ole ehtinyt vanhentua.

Yllättäen autokauppias Jami Multisilta espoolaisesta Autosillasta kumoaa oletuksen  200 000 kilometrin mittarilukeman kipurajasta.
– Kyllä nämä autot vielä 200 000 kilometriä ajettuina kauppansa tekevät, mutta 250 000 kilometrin yli mennessä kauppa käy jo paljon nihkeämmin. Tietysti jollekin Citroenille 200 000 kilometriä on kuluttajien silmissä paljon enemmän kuin vaikkapa Toyotalle.

Kymppitonnin hittiautoissa kilometrit mietityttävät Multisillan mukaan eniten Opelissa.
–Tosin Opelin suosio on kasvamassa. Monet vieroksuvat merkkiä ihan turhaan, Opel on selvästi mainettaan parempi myös vaihtoautona. Nyt on jännittävää nähdä, miten Opelin myynti ranskalaisille vaikuttaa menekkiin.

Mieluummin manuaalina

Sen sijaan japanilaisia autoja pidetään tunnetusti vahvoina, eikä 200 000 kilometrin mittarilukemakaan vielä tuntuvasti jarruta. haittaa Toyotan myyntiä yhtä paljon.

Tosin Multisilta ei pidä hatcbackin mallinimen vaihdosta perinteisestä Corollasta Aurikseen välttämättä täysin onnistuneena, vaikka sedanmallia myydäänkin edelleen Corolla-nimellä.
– Myynnit putosivat uusina ja samalla se tietysti näkyy vaihtoautomarkkinoillakin. Mutta olen aina sanonut, että jos minun pitäisi ostaa omalle äidille 10 000 euron hintainen vaihtoauto, se olisi Toyota Corolla tai Auris.

Tämän hinta- ja kokoluokan vaihtoautoa ostava haluaa sen mieluummin manuaali- kuin automaattivahteisena.
– Manuaaliaskia pidetään ehkä varmempana paljon ajetulle, Multisilta sanoo.

Qashqai halutuin

Focus on kelpo myytävää vielä paljon ajettunakin.
–Vaikke me alalla leukailemmekin, että kaikista autoista tulee ennen pitkää Fordeja, niin meillä on Focuksesta hyviä kokemuksia.

Paras menekki tässä sarjassa on kuitenkin Nissan Qashqai –crossoverilla.
– Se on tietysti aika erityyppinen auto kuin vaikkapa perinteinen viisiovinen hatchback Toyota Auris. Mutta koska Qashqaita on myyty uutenakin enemmän, se heijastuu tarjontaan ja menekkiin myös vaihtoautokaupassa.

Skoda Octavia on jo lopullisesti selättänyt vanhan maineen ”itäblokin autona” ja tekee kauppansa varsinkin nuoremman väen keskuudessa. – Jotkut kuusikymppiset vielä voivat Skodaa tshekkitaustan takia vieroksua, mutta nuoremmat eivät enää tuota historiaa välttämättä edes muista.


Opel Astra Sport Tourer Enjoy 1,6 EcoFlex –farmari vuosimallia 2012 oli myynnissä
8 999 eurolla J. Rinta-Jouppi Oy:ssä Tampereella. Mittarilukema oli 199 000 km. Manuaalivaihteinen Opel lähtee selkeästi edullisemmin kuin samanikäiset ja saman verran ajetut kilpailijansa.

Volkswagen Golf 1.4 –farmari vuosimallia 2011 tehnee kauppansa 240 000 kilometrin mittarilukemasta huolimatta: varsinkin, kun autossa on manuaalilaatikko. Paljon ajetuissa tämän luokan autoissa ostajat saattavat kavahtaa automaattivaihteistoa. JTC Auto Tuusulassa myy kuvan Golf Variantia 9 900 eurolla.

Nissan Qashqai 1,6L Visia 2WD 5MT on ollut hitti uutena ja sitä se on myös käytettynä. Kamux Seinäjoella pyytää tästä Qashgaista 10 800 euroa, vaikka sillä on ajettu jo 272 000 km. Kuvan auto on myös ensirekisteröity vuoden 2010 lopulla vaikka onkin vuosimallia 2011.

Skoda Octavia Combi 1,8 TSI Ambienten valttina on farmarin monikäyttöisyys ja moottorin kuutiotilavuus: moni mieltää yhä, että mitä isompi moottori, sitä enemmän se kestää kilometrejä. Kuvan valkoisella farmarilla vuosimallia 2011 oli ajettu 203 000 kilometriä ja se oli myynnissä Ricen Oy:ssä Tampereella hintaan 9 990 €.

Toyota Auris 1,8 HSD Linea Sol -hybridi samassa paketissa riittävästi tehoa ja taloudellisuutta, koska sen polttomoottori käyttää bensiinin ohella jarrujen latausenergiaa. Tosin kuvan auto on vanhempaa mallia, koska uutta korimallia ei vielä ole juurikaan saatavilla noin 10 000 hintaluokassa. Kuvan Toyotalla vuosimallia 2010 oli ajettu jo 216 000 kilometriä ja Toyota Auto-Center Forssa pyysi siitä 10 590 €.

Teksti Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Vaihtoautovertailu 5000-10 000€ – Halvat ja isot nelivetomaasturit
Pieni bensa-auto käy aina kaupaksi
Uudehkoja käytettyjä dieselfarmareita saa nyt edulliseen hintaan

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *