Kaasujalka

Järkeä katsastusuudistuksiin!

Julkaissut:

|

27.4.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Järkeä katsastusuudistuksiin!

Katsastuslainsäädäntö se on melkoista tempoilua. Toisaalta katsastusvälejä halutaan harventaa tuntuvasti ja samalla kehitellään älyttömyyksiä, joissa naurettava puute johtaisi korjauskehotuksen sijasta hylkäämiseen.

Kaasujalan tässä numerossa on juttu katsastusyrittäjästä, joka ihmettelee, kun hallituksen norminpurkutalkoissa kaavaillaan katsastusvälein harventamista auton vuosien perusteella: miettimättä, että autoilla ajetaan hyvin erilaisia kilometrimääriä vuosittain.

Tässä pitäisi olla aina autoilijan puolella ja möykätä, että ”v…uun koko katsastuskäytäntö ja autoilu vapaaksi”. Vähän samalla tavalla kuin tietty porukka ns. automiehiä mölyää vapaiden nopeuksien ja joka niemen ja notkon halkovien moottoriteiden puolesta.

Mutta enpä ole koskaan tullut miettineeksi, että Suomessahan ainakin minun käsittääkseni katsastusväli perustuu vain vuosiin, ei kilometreihin. Olen nyt varmaan sitten automaailman kukkahattutäti, mutta minusta tuo nyt kuulostaa vähän pöhköltä. Autolla kun voidaan ajaa vuosittain 100 000 kilometriä tai 10 000 kilometriä. Ja silloin auto myös kuluu eri tavalla. Ja se taas vaikuttaa liikenneturvallisuuteen.

Varoitus riittää!

Kuitenkin vielä älyttömämpää on se, että jos liikenteen turvallisuusvirasto Trafin esitys toteutuu sellaisenaan, jatkossa muun muassa toimimaton rekisterikilven valo johtaisi hylkäämiseen korjauskehotuksen sijaan. Myös toimimaton ajovalo aiheuttaisi nykyisen korjauskehotuksen mukaan suoraan ajoneuvon hylkäyksen. 

Kyllä ihminen on sen verran fiksu ja virkavaltaa pelkäävä, että pelkkä korjauskehotuskin riittää. Itselläni aikoinaan juuri Avensiksen rekisterivalo oli tietämättäni simahtanut ja kyllä minä sen korjasin saman tien.

Onkohan tässä nyt kyse siitä, että katsastusbisnekselle halutaan jotenkin hyvittää taloudelliset menetykset, jos tulevaisuudessa uudet autot katsastetaan nykyisen kolmen vuoden sijasta neljän vuoden kuluttua käyttöönotosta?

Ymmärrystä yrittäjillekin

Ymmärrän katsastusbisnestäkin. Alahan elää jatkuvassa epävarmuudessa, kun ei tiedetä, mitä lainsäätäjä seuraavaksi keksii. Katsastuksen päätarkoitushan on varmistaa, että liikenteessä olevat ajoneuvot eivät vaaranna liikenneturvallisuutta, ja että niiden päästöt ovat sallituissa rajoissa. 

Uskoisin, että niin liikenneturvallisuutta kuin katsastusbisnestäkin nykyistä paremmin palvelisi esimerkiksi juuri se, että esimerkiksi ammattimaisessa käytössä olevien ja paljon ajettavien ajoneuvojen katsastusvälejä jopa tihennettäisiin nykyisestä.

Teksti Urmas Hurmalainen

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Täysin uusi Dacia Duster hinta alkaen 24 399 euroa
Uusi Mitsubishi Outlander PHEV tekee paluun Eurooppaan
Kirkkonummen Motonet -tavaratalo avasi ovensa

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *