Kaasujalka

Vanhakorinen Mazda 6 pitää yhä pintansa

Julkaissut:

|

26.4.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Vanhakorinen Mazda 6 pitää yhä pintansa

Vanhentunut Mazda 6 -malli vuosimallia 2008 menee yhä kohtuullisesti kaupaksi iäkkäämmille ostajille, jos mittarilukema on selkeästi samanikäistä uudempaa mallia pienempi.

Toisen polven Mazda 6 esiteltiin jo syksyllä 2007, Mutta vuonna 2002 markkinoille tullutta ensimmäisen polven mallia ensirekisteröitiin vielä vuonna 2008:nkin. Siksi varsinkin vuonna 2008 ensirekisteröityjä Mazda 6:ia on tarjolla runsaasti niin uudempaa kuin vanhempaakin korimallia.

Hintaerotkaan eivät ainakaan Nettiauto.comia selailemalla tunnu kovin suurilta, jos autot ovat mittarilukemiltaan, varustelultaan ja tekniikaltaan kutakuinkin yhteneväiset.

Jos haluaa vuosimallin 2008 Mazda 6:n kohtuullisilla, enintään 150 000 kilometrin mittarilukemilla, joutuu siitä maksamaan yli 8000 euroa: olipa se sitten vanhempaa tai uudempaa mallia.

Vanha mallikin arvossaan

8000 euroa on jo melko paljon vähän ajetustakin autosta, jos sen korimalli juontaa juurensa vuoteen 2003.
–Ensimmäisen polven Mazda 6:a etsitäänkin selkeästi eniten 2000-5000 euron hintaluokassa, jolloin puhutaan vuosimalleista 2002-2005, sanoo Jani Huovinen espoolaisesta Auto-Planeetasta.

– Vanhempi väki on kuitenkin taipuvaisempi ostamaan selkeästi vähemmän ajetun vanhentuneenkin mallin kuin uudemman ja enemmän ajetun Mazda 6:n. Nuorempi väki taas selkeästi haluaa sen uudemman korimallin ja on valmis ostamaan sellaisen enemmänkin ajettuna, sanoo puolestaan Jami Multisilta espoolaisesta Autosillasta.

Ensimmäisen polven Mazda 6 tuli markkinoille vuonna 2002 ja se oli nopeimmin miljoonan valmistetun auton rajan rikkonut Mazda-malli. Ennätyksen se löi tasan neljä vuotta ja yksi kuukautta sen jälkeen, kun ensimmäinen auto oli rullannut linjalta ulos heinäkuussa 2002.

”Mazda 6 on täysin uusi auto tunnusnumeroaan myöten, ja siinä on luonnetta niin ulkonäössä, sisustuksessa kuin ajettavuudessa. Suunnittelussa keskityttiin olennaiseen ilman japanilaista kikkailua. Mazda 6 on tehty eurooppalaiseen makuun, mikä tuntuu mainiona ajettavuutena ja näkyy harkittuina yksityiskohtina”, hehkutti Helsingin Sanomat elokuussa 2002.

Varmaa tekniikkaa

Teknisesti ensimmäisen polven Mazda 6 osoittautui luotettavaksi, mutta sen voittokulkua varjostivat ruosteongelmat.
–Yleensä näistä vanhemmista Mazda 6:ista on kuitenkin jo ehditty ruostevauriot paikata, Multisilta sanoo.

Kun toisen polven, edeltäjäänsä pulleampimuotoinen Mazda 6 esiteltiin syksyllä 2007, ruosteongelmat oli voitettu, mutta sen myynti oli vaisumpaa kuin edeltäjänsä: vain sen ensimmäisenä varsinaisena myyntivuonna 2008 sitä ensirekisteröitiin yhtä paljon kuin edeltäjäänsäkin vuonna 2002.

Toisen polven Mazdaan ei radikaaleja teknisiä muutoksia tehty, mutta muoto oli selkeästi tuoreempi. Se oli 6 cm edeltäjää pidempi 1 cm leveämpi. Uudempi malli oli myös melutasoltaan edeltäjäänsä miellyttävämpi. Sisustusta kehuttiin edeltäjää tyylikkäämmäksi ja laadukkaammaksi.

Tämä uusikorinen ja 207 000 kilometriä ajettu Mazda 6 2.0 Elegance Sport Wagon vuosimallia 2008 oli myynnissä Kupen Autossa Isossakyrössä 9400 eurolla. Vanhakorisen esimerkki-Mazdan tavoin tässä uudemmassakin mallissa on 2-litrainen ja 147 –hevosvoimainen bensamoottori sekä manuaalilaatikko. Vaikka mittarilukema on yli 20 000 kilometriä suurempi kuin samanikäisessä vanhakorisessa mallissa, niin silti peräti 500 euroa alhaisempi hinta yllättää.

Vanhakorinen, vuosimallin 2008 Mazda 6 Sport Wagon 2,0 Elegance 6-pykäläisellä manuaalilaatikolla ja 2-litraisella sekä 147-hevosvoimaisella bensamoottorilla oli myynnissä 9900 eurolla O.K. Autossa Kouvolassa. Mittarilukema oli vain 185 000 kilometriä.

Teksti Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Pieni bensa-auto käy aina kaupaksi
Uudehkoja käytettyjä dieselfarmareita saa nyt edulliseen hintaan
Halpa pistokehybridi ostetaan ykkösautoksi

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *