Vanhakorinen Mazda 6 pitää yhä pintansa
Vanhentunut Mazda 6 -malli vuosimallia 2008 menee yhä kohtuullisesti kaupaksi iäkkäämmille ostajille, jos mittarilukema on selkeästi samanikäistä uudempaa mallia pienempi.
Toisen polven Mazda 6 esiteltiin jo syksyllä 2007, Mutta vuonna 2002 markkinoille tullutta ensimmäisen polven mallia ensirekisteröitiin vielä vuonna 2008:nkin. Siksi varsinkin vuonna 2008 ensirekisteröityjä Mazda 6:ia on tarjolla runsaasti niin uudempaa kuin vanhempaakin korimallia.
Hintaerotkaan eivät ainakaan Nettiauto.comia selailemalla tunnu kovin suurilta, jos autot ovat mittarilukemiltaan, varustelultaan ja tekniikaltaan kutakuinkin yhteneväiset.
Jos haluaa vuosimallin 2008 Mazda 6:n kohtuullisilla, enintään 150 000 kilometrin mittarilukemilla, joutuu siitä maksamaan yli 8000 euroa: olipa se sitten vanhempaa tai uudempaa mallia.
Vanha mallikin arvossaan
8000 euroa on jo melko paljon vähän ajetustakin autosta, jos sen korimalli juontaa juurensa vuoteen 2003.
–Ensimmäisen polven Mazda 6:a etsitäänkin selkeästi eniten 2000-5000 euron hintaluokassa, jolloin puhutaan vuosimalleista 2002-2005, sanoo Jani Huovinen espoolaisesta Auto-Planeetasta.
– Vanhempi väki on kuitenkin taipuvaisempi ostamaan selkeästi vähemmän ajetun vanhentuneenkin mallin kuin uudemman ja enemmän ajetun Mazda 6:n. Nuorempi väki taas selkeästi haluaa sen uudemman korimallin ja on valmis ostamaan sellaisen enemmänkin ajettuna, sanoo puolestaan Jami Multisilta espoolaisesta Autosillasta.
Ensimmäisen polven Mazda 6 tuli markkinoille vuonna 2002 ja se oli nopeimmin miljoonan valmistetun auton rajan rikkonut Mazda-malli. Ennätyksen se löi tasan neljä vuotta ja yksi kuukautta sen jälkeen, kun ensimmäinen auto oli rullannut linjalta ulos heinäkuussa 2002.
”Mazda 6 on täysin uusi auto tunnusnumeroaan myöten, ja siinä on luonnetta niin ulkonäössä, sisustuksessa kuin ajettavuudessa. Suunnittelussa keskityttiin olennaiseen ilman japanilaista kikkailua. Mazda 6 on tehty eurooppalaiseen makuun, mikä tuntuu mainiona ajettavuutena ja näkyy harkittuina yksityiskohtina”, hehkutti Helsingin Sanomat elokuussa 2002.
Varmaa tekniikkaa
Teknisesti ensimmäisen polven Mazda 6 osoittautui luotettavaksi, mutta sen voittokulkua varjostivat ruosteongelmat.
–Yleensä näistä vanhemmista Mazda 6:ista on kuitenkin jo ehditty ruostevauriot paikata, Multisilta sanoo.
Kun toisen polven, edeltäjäänsä pulleampimuotoinen Mazda 6 esiteltiin syksyllä 2007, ruosteongelmat oli voitettu, mutta sen myynti oli vaisumpaa kuin edeltäjänsä: vain sen ensimmäisenä varsinaisena myyntivuonna 2008 sitä ensirekisteröitiin yhtä paljon kuin edeltäjäänsäkin vuonna 2002.
Toisen polven Mazdaan ei radikaaleja teknisiä muutoksia tehty, mutta muoto oli selkeästi tuoreempi. Se oli 6 cm edeltäjää pidempi 1 cm leveämpi. Uudempi malli oli myös melutasoltaan edeltäjäänsä miellyttävämpi. Sisustusta kehuttiin edeltäjää tyylikkäämmäksi ja laadukkaammaksi.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa