Vaihtoautovertailussa pienet katumaasturit
Pienenkin crossoverin tavallista korkeampi maavara houkuttelee varsinkin nuoria perheitä. Varsinaisia vaihtoautokaupan hittejä ne eivät kuitenkaan ole.
Kysytympiä vaihtoautomarkkinoilla ovat isommat, alemman keskikokoluokan eli C-segmentin katumaasturit: esimerkiksi Nissan Jukesta ei ole isomman Qashqain haastajaksi.
– Kuitenkin meillä Juke on luonnollisesti kysytyin näistä pienemmistä crossovereista,. Opel Mokka tulee sen jälkeen, sanoo Konalan Autokeskuksen vaihtoautopäällikkö Ari Latvasalo.
Ranskalaisten Peugeot 2008:n tai Renault Capturin menekistä Latvasalolla ei ole juurikaan käsitystä, sillä niitä tullut myyntiin melko vähän. Dacia Dusteria taas vaivaa sen karumpi imago: kun ostetaan Duster, ostetaan se sitten mieluummin uutena, kun silloinkaan hinta ei ole korkea. Suzuki SX taas koetaan hivenen liian eksoottiseksi, vaikka sitä saa vain nelivetoisena.
–Nelivetoisuus ei tämän sarjan vaihtoautoissa ole vetovoimatekijä, siitä ei olla valmiita maksamaan ylimääräistä.. Ja koska nämä autot ovat bensamoottorisinakin pienikulutuksia kysytään niitä vähemmän dieseleinä, Latvasalo sanoo.
Kun puhutaan B-segmentin autoista, niin melko usein sellainen ostetaan käytettynä perheen kakkosautoksi. Ja silloin se ostetaan mieluummin viisiovisena hatchback-versiona. Pientä crossoveria houkuttelevampi vaihtoehto on myös paitsi hiukan enemmän ajettu mutta isompi SUV, myös isompi farmariauto.
Mutta pienessäkin crossoverissa istutaan kuitenkin korkeammalla kuin saman automallin viistoperävastineessa. Ja kuitenkin samassa paketissa tulee pikkuauton kätevyys erityisesti kaupunkiliikenteessä.
Ja kun maasturimaisempi ulkonäkö on kuitenkin tylsää viistoperää vetävämpi, tyydyttää pienikin SUV monen trenditietoisen kaupunkilaisen lapsiperheen tai sinkun autoilutarpeet: varsinkin kun jo uutenakin edullisen, mutta perusviistoperää näyttävämmän auton saa vaihtoautoliikkeestä vähillä kilometreillä melko vähällä rahalla.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa