Kaasujalka

Mikko täydensi Webastoa Calixilla

Julkaissut:

|

21.2.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Mikko täydensi Webastoa Calixilla

Kohtalokas Rukan reissu sai Mikko Valtosen hankkimaan Volvonsa polttoainekäyttöisen Webasto-lämmittimen rinnalle pistorasiaan kytkettävät Calixin lohko- ja sisätilanlämmittimet sekä akkulaturin.

Vantaalaisen Mikon vuosittaisista lähes 20 000 ajokilometristä muodostuu pääsääntöisesti työmatkoista. Päivätyönsä lisäksi hän toimii myös golf-valmentajana.

Polttoainekäyttöinen Webasto on tähän asti riittänyt erinomaisesti, mutta vuodenvaihde pohjoisessa osoitti, että  pistorasiaan liitettävä lohkolämmitin on hyvä lisä, kun akku tyhjenee.
–Viikon aikana autoa oli ajanut useampi henkilö ja Webastoa oli käytetty aina silloin tällöin kovien pakkasten vuoksi.  En tiennyt tätä ennen lähtöaamua, Mikko muistelee.

Auto ei inahtanutkaan

Lähtöaamuna oli 35 asteen pakkanen ja auto ei inahtanutkaan. Akku oli aivan loppu, eikä siinä ollut lohkolämmitintä.
-Yritimme ladata akkua toisella autolla, mutta se ei onnistunut. Autossa on automaattivaihteet ja akun vähäisen virran takia emme saaneet vaihdetta vapaalle koska vaihteen vaihto tarvitsee akusta virtaa. Emme siis voineet hinata etuvetoista autoa.

Ei auttanut muu kuin soittaa hinaaja paikalle.
– Se hinattiin 5 kilometriä huoltoon, jossa se laitettiin järeään laturiin. Akkuun saatiin nopeasti virtaa sen verran, että saimme Webaston päälle, jotta moottori lämpenisi nopeammin. Auto oli samaan aikaan laturissa.

Noin 20 minuutin kuluttua auto oli käynnissä ja Mikko seurueineen pääsi jatkamaan kotimatkaa.
–Meidän oli alun perin tarkoitus lähteä ajamaan aamulla klo 8.00, mutta tämän ongelman takia pääsimme lähtemään vasta 13.00. Tämä oli melkoinen viivästys normaaliin 10 tunnin matkaan.

Mikko ei sammuttanut autoa koko matkalla, ennen kun saapui kotipihaan Vantaalle.
–Muuten matka sujui oikein hyvin vaikka pakkasta oli koko matkan noin 25-30 astetta, hän kertoo.

Toimiva ratkaisu

Paitsi, että matkaan lähtö viivästyi todella paljon. Välttääkseen saman toistumisen uudelleen Mikko vaihtoi autoon heti uuden akun ja päätti hankkia seuraavalle reissulle Webaston lisäksi Calixin lohko- ja sisätilanlämmittimen kovien pakkasten varalta.

Nyt hänen Volvossaan on paketti, johon sisältyy Calix-moottorinlämmitin, Calix-sisätilanlämmitin 1400 W (Slimline-malli) ja 5 amppeerin Calix-akkulaturi.
– Moottorilämmitin asennetaan vesiletkujen väliin, joten se lämmittää tehokkaasti jo lyhyelläkin käyttöajalla.

Auton käyttömukavuus ja turvallisuus ovat parantuneet. Siitä Mikko sai kokemusta uusiessaan tänä vuonna reissun Rukalle.
–Tällä kertaa viikon aikana lämmitin autoa ainoastaan lohko- ja sisätilalämmittimellä. Auto oli aina mukavan lämmin ennen kun lähdimme liikkeelle.

Lähtöaamuna pakkasta oli taas noin 30 astetta ja Mikko laittoi auton lämmitykseen noin 2 tuntia ennen lähtöä.
–Auto lähti loistavasti käyntiin, ilman mitään ongelmia. Nyt kaikki olivat tyytyväisiä, sillä joillain oli vielä muistissa se viimekerta kun auto ei lähtenytkään liikkeelle. Huippua!  Tämän perusteella voin sanoa, että olen erittäin tyytyväinen tähän ratkaisuun.. Suosittelen samaa ehdottomasti myös muille, kenellä on autossa vain polttoainekäyttöinen lisälämmitin, hän kehuu.

Teksti Timo Kiiski
Kuva Jouni Vainikka/Kaha Oy

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Sohvalla istuen uudet renkaat Mersuun
Oikeat istuinsuojat ja kumimatot ammattilaisen arkeen
Näin oikeat renkaat tekevät ajamisesta nautinnon

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *