Kaasujalka

Hintavertailussa 15 000 euron ärjyt bensanelivedot

Julkaissut:

|

31.1.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Hintavertailussa 15 000 euron ärjyt bensanelivedot

 

Mercedes-Benz S 350 4W, vm. 2003, 3,7 l, ml. 237 000 km, teho 240 hv, vääntö 350 Nm, Co2: 266 g/km, yhdistetty kulutus 11 l/100 km, hinta 15 900 €, myyjä Heinolan Autotaso Oy, Heinola.
Tällaiselle 12 vuotta vanhalle isolle bensamoottoriselle Mersulle ei nelivedosta huolimatta oikein ole ostajia, ja näkeehän sen hinnastakin. Tällainen autokin kun on aikoinaan maksanut jopa yli 100 000 euroa. Jos tämä S-Mersu oli 320 CDI eli turbodiesel muuten samoilla tiedoilla, niin sitten se voisi olla hyvääkin myytävää.

Koska tänä päivänä neliveto halutaan mieluiten dieselmoottorilla, voi vähemmän ajava tehdä 15 000 eurolla edullisia löytöjä, jos etsii sellaista tehokkaalla bensamoottorilla.

Kun syöttää Nettiauto.comin hakukenttään kriteereiksi 4-vedon, bensamoottorin ja 14 000-16 000 euron hinnan, tulee tarjolle mennen tullen parisataa erilaista vaihtoehtoa, joista osa vaikuttaa hyvinkin houkuttelevilta.

Bensapihejä nämä autot eivät ole, mutta eipä niitä paljon liikkuva kaupparatsu yleensä etsikään. Silti ne tekevät yhä kauppansa. Jos ajaa vähän ja niistäkin kilometreistä pisin reissu tulee perheen hiihtolomareissusta pohjoiseen, on tarjolla melko pienellä rahalla niin tehoa kuin vääntöäkin.

Ja luonnollisesti pohjoisessa on etua ison bensamoottorin helposta käynnistyvyydestä kovemmillakin pakkasilla.

–Vaihtoautoa ostaessaan ihmiset katsovat tänä päivänä yllättävän lyhyellä tähtäimellä. Kesällä bensamoottoriset nelivedot eivät tee kauppaansa ollenkaan, koska ne vievät enemmän polttoainetta. Mutta kun talvi tulee, niiden kysyntä kasvaa, kun lähitulevaisuuden suunnitelmiin saattaa kuulua vaikapa hiihtolomareissu, sanoo Jani Huovinen espoolaisesta Auto-Planeetasta.

Vaihtoehtojen kirjo ulottuu rallihenkisestä Subaru Imprezasta perheauto Volkswagen Passat –farmariin. Ja siihen väliin mahtuu citymaastureita Mazda CX-7:stä BMW X3:een. Vaikka näillä autoilla on niinkin monta yhteistä tekijää kuin neliveto ja tehokas bensamoottori suurella kuutiotilavuudella ja väännöllä, niin ne eivät juurikaan ole vaihtoehtoja keskenään.

– Kyllä asiakas on jo liikkeen ovesta sisään ostaessaan päättänyt, minkälaista autoa hakee.  Subaru Imprezaa hakeva ei edes mieti Passat –farmaria.  Maasturipuolella taas asiakas voi harkita bensa- ja dieselmoottorisen välillä, mutta juuri Subaru Imprezan kaltaisen ralliauton hän haluaa nimenomaan bensamoottorilla, Huovinen sanoo.

Volkswagen Phaeton 6.0 W12, 4motion, vm.  2005, 6.0 l, ml. 255 000 km, teho 420 hv, vääntö 550 Nm, Co2: 374 g/km, yhdistetty kulutus 16 l /100 km, myyjä Automaja Oy, Helsinki.
Ei tee kauppansa Suomessa, vähän sellainen Baltia-auto. Näitä suosivat enemmän venäläiset, virolaiset ja latvialaiset. Phaeton oli muutenkin Volkswagenin kummajainen ja tehtaan suurimpia floppeja.

Volkswagen Passat Variant Highline 3.2 V6 FSI 4wd DSG-autom, vm. 2007, ml. 155 000 km, teho 250 hv, vääntö 330 Nm, yhdistetty kulutus 10 l/100 km, hinta 14 400 €, myyjä Arton Auto, Tervajoki.
Tämä on tämän sarjan helpoimpia myytäviä, koska se menee vielä suhteellisen normaalista perheautosta, ja joku vähemmän ajava perhe tämän voikin ostaa. Kulutus ei ole silloin ongelma, jos ajaa vähän.

Subaru Impreza 2.0 WRX STI AWD, 4d, vm. 2004, ml. 145 000 km, dynotettu teho 320 hv ja vääntö 420 Nm, yhdistetty kulutus 11,1 l/100 km, hinta 14 390 €, myyjä JDM Outlet, Espoo.
Tällaista ralli-Imprezaa ostavat eniten harrastajat. Hyvää myytävää,  ja tällaisen voisin ostaa henkilökohtaiseen käyttöönkin. Tekniikkakin hyvää.

BMW X5, 4,4 i V8, vm. 2004, ml. 215 000 km, teho 320 hv, vääntö 440 Nm, yhdistetty kulutus 13,1 l/100 km, hinta 14 900 e,  myyjä YR-Auto Oy, Helsinki
Käytetylle Bemarille riittää aina kysyntä, ehkä tämän sarjan helpoin myytävä ympärivuotisesti katsottuna. Talviaikaan, kun on lunta maassa, on ehkä Impreza kaikkein kuuminta tavaraa. Vaikka X5 on iso maasturi, se ei kilpaile esimerkiksi näiden esimerkkiautojen toisen maasturin, Mazda CX-7:n kanssa. Ostajaprofiili on kummallakin ihan omansa.

Alfa Romeo Brera 3,2 JTS V6 Q4, vm. 2006, ml. 105 000 km, teho 260 hv, vääntö 322 Nm, yhdistetty kulutus 11,5 l/100 km, hinta 14 900 €, myyjä Sports Car Center, Tuusula.
Alfra Breran etsijä on merkille tyypillisesti nimenomaan Alfa-mies. Tämä sinänsä on vähän järjetöntä, koska tässä saa edulliseen hintaan todella makean auton. Itsekin ajaisin mieluusti Alfa Breralla, tosin mieluusti vielä 150 hevosvoiman verran tätäkin tehokkaammalla. Ihan hyvää myytävää.

Volvo S60 t 2.5T R AWD, vm. 2003, ml. 163 000 km, teho 299 hv, vääntö 400 Nm, yhdistetty kulutus 11 l/100 km, hinta 14 800 €, myyjä Kestoauto Oy, Ylivieska.
Ihan oikeasti jopa suhteellisen makea auto, S60 on ollut aina hyvä auto ajaa. Ja vaikka Volvo-miehet ovat erikseen, niin R-mallilla on kova kannatus vähän laajemminkin: Opel-mieskin saattaa ostaa R-Volvon. Suht’ laadukkaita ja suorituskykyisiä autoja.

Chrysler 300C 3.5 V6 Touring AWD 5d A 4×4, vm. 2007, ml. 169 800 €, teho 253 hv, vääntö 339 Nm, yhdistetty kulutus 11,1 l/100 km, hinta 14 700 €, Automyynti M. Sumuvuori Oy, Tervajoki. Osuu sinänsä hölmöön saumaan, että samanlaisen auton saa 5,7-litraisella Hemi-moottorilla  ja kaikki haluavat sen. Tämä on vähän väliinputoaja, kyseisellä mallilla ei ole hirveästi kysyntää.

Mazda CX-7, 2,3 DISI Turbo Touring M6 4WD, vm. 2007, ml. 138 000 km, teho 260 hv, vääntö 380 Nm, yhdistetty kulutus 10,8 l/100 km, hinta 14 500 €, myyjä Autokuume.com, Helsinki.
Vähän sellainen outo lintu tuotteena, ei oikein koskaan lyönyt läpi. Kilpailijana oli Nissan  Murano, joka oli ehkä hiukan teknisesti parempi. Myös 2.3 –litraisella turbomoottorilla oli vähän huono maine, tosin niin se on Volkkarilla ja Mersullakin ja mukana on voimakasta liioitteluakin: googletat mitä tahansa, niin oikein mitään autoa ei voi ostaa. On näitä muutama ollut myynnissä ja ihan ok menekki on ollut. Mutta yllättävän halvalla tämä pitää ominaisuuksiinsa nähden myydä.

Teksti Timo Kiiski

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Vaihtoautovertailu 5000-10 000€ – Halvat ja isot nelivetomaasturit
Pieni bensa-auto käy aina kaupaksi
Uudehkoja käytettyjä dieselfarmareita saa nyt edulliseen hintaan

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *