Premium-maasturi reilut 20 000 €
Nämä maasturit asettuvat perusporvareiden Kia Sorentojen ja Toyta RAV4:n ja eliitin jyhkeiden BMW X5:n ja Audi Q7:n väliin. Siksi ne tekevät kauppansa vielä 200 000 kilometriä ajettuinakin.
Sehän on selvä, että käytettyinä tämän sarjan maastureita ostetaan usein silkasta näyttämisen tarpeesta. Kuskatessa junioria jääkiekkoharrastuksiin on mukavampi parkkeerata hallin pihalle BMW X3 tai Audi Q5 kuin Nissan Qashqain tai Kia Sportagen kaltainen ”tuulipukumaasturi”.
Siksi moni on valmis maksamaan näistä reilustikin ajetuista premium-sarjan maastureista sen 20 000-25 000 euroa mieluummin kuin uusista perusmaastureista. Nimittäin premium-sarjaan ne kuuluvat: Audi Q5 esimerkiksi on tavallaan Audi A6:n maasturisisar- tai veli, vaikka moni virheellisesti vertaa sitä pykälää pienempään Audi A4:ään. Samoin BMW X3 on rinnastettavissa enemmän BMW:n 5-sarjaan kuin 3-sarjaan.
Niinpä näiden mallien yläpuolelle asettuvat Audi Q7 ja BMW X5 ovatkin enemmän maasturivaihtoehtoja edustusluokan BMW:n 7-sarjalle ja Audi A8:lle.
Onko Volvo premiumia?
Volvo XC60:n määrittely on ja ei ole hankalaa. Volvon luokittelu premium-autoksi jakaa mielipiteet jyrkästi. Kyse on pitkälti makuasioista. Itse olen aina luokitellut Volvon premium-autoksi, vaikka esimerkiksi juuri XC60:n hinnat lähtevät reilusta 47 000 eurosta ja BMW X3:n himpun alle 54 000 eurosta.
Mutta kyllä lähtöhinnaltaankin lähes 50 000 euroa maksava auto mielestäni on premiumia. Ja jos premiumilla tarkoiteltaan laadultaan erinomaista, niin enpä ole hirveästi kuullut vastaväitteitä Volvon suhteen.
Ja onhan XC60 uutena lähtöhinnaltaan nyt jopa himpun kalliimpi kuin Volvon farmarimalliston huipulle tullut, entistä V70:ä ylellisempi ja suurempi V90, ja useita tuhansia kalliimpi kuin S80 sedanin korvannut entistä hienompi S90.
Mersun GLK:n korvasi viime vuonna GLC. GLK poikkeaa Audi Q5:stä ja BMW X3:sta sikäli, että se pohjautuu keväällä 2007 esiteltyyn Mercedes-Benz C 204-sarjaan, joka taas kilpailee pienemmässä kokoluokassa Audi A4:n ja BMW:n 3-sarjan kanssa.
Mutta pykälää pienempi tai ei, on Mersun GLK arvoauto, josta joutuu joskus jopa 300 000 kilometriä ajettunakin pulittamaan saman kuin vastaavanikäisestä mutta vähemmän ajetusta Audi Q5:stä tai BMW X3:sta.
Lexus RX –hybridmaasturilla ei tavallaan ole mitään tekemistä tämän jutun muiden autojen kanssa. Uutena se on ollut loistoluokan maasturi, josta on pitänyt maksaa yli 80 000 euroa, saman verran kuin saman kokoluokan BMW X5:stä, Audi Q7:sta tai Mersu-maasturien lippulaivana pidetystä ML-mallista.
Käytettynä sen saa kuitenkin vain murto-osalla uushankintahinnasta, eikä ihme.
Lexus RX on tietysti hieno auto ajaa, mutta itse kutsuisin sitä lähinnä ”mukahybridiksi”. Bensankulutus ja CO2-päästöt ovat yhtä korkeat kuin perinteisillä isomoottorisilla bensamaastureilla. Vaihtoautona sellaisen ostaa ihminen, jota suuri kulutus ei ehkä haittaa kun ajot rajoittuvat pitkälti lyhyisiin työmatka-ajoihin kaupungin sisällä. Moni hankkii sellaisen vain voidakseen sanoa ajavansa hybridillä, sanoo toimitusjohtaja Niklas Nukari Autolle.comista.
Nukarin ei tarvitse kauan miettiä, mikä nyt vertailtavista maastureista on helpoin myydä vaihtoautoliikkeessä.
– Volvo XC60 on ylivoimainen. Se on tässä kokoluokassa esimerkiksi lapsi- ja koiraperheelle käytännöllisempi ratkaisu kuin vaikkapa Audi Q5, jossa loppuu tavaratila aika pian kesken. Volvo XC60 ja BMW 3 ovat malliltaan hyvin samanlaisia: molemmissa on hyvät jalkatilat, mutta myös peräkonttitila on saatu pidettyä aika isona pystysuoran muodon takia. Ne ovat tavallaan pikkumaastureita, mutta pystyvät silti tarjoamaan melko hyvin ison maasturin tilat.
Myös mukavuus painaa
Mersun GLK-mallin haasteena Nukari pitää sen hiukan heikompaa tunnettavuutta tässä sarjassa: se ei ole samanlainen juniorijääkiekkoilijoiden vanhempien hitti kuin Q5 ja X3.
Nukari löytää näiden premium-maastureiden suosioon ulkoisen näyttävyyden ja statuksen lisäksi syvällisempiäkin syitä.
– Kyllä ne tarjoavat vielä 200 000 kilometriä ajettuinakin edelleen myös ajamisen ja hiljaisempaa matkantekoa kuin keskikokoiset uudetkin japanilaiset ja korealaiset katumaasturit. Merkkeinä ne ovat niin arvostettuja, että niiltä siedetään isojakin kilometrimääriä. Tällaista autoa etsivä ottaa BMW X3:n vaikka 300 000 kilometriä ajettuna mieluummin kuin reilusti vähemmän ajetun Honda CR-V:n, Kia Sorennon tai Toyota RAV4:n, Nukari sanoo.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa