Octavian pitää näyttää tuoreelta
Kansansuosikki Skoda Octavia tekee kauppansa vaihtoautohalleissakin. Mutta sen verran vanha historia merkkinä painaa, että käytettynä ostettuna sen pitää näyttää mahdollisimman tuoreelta.
Octavian korimalli muuttui vuonna 2013.
– Jos tuollaisen vuosimallin 2013 uusikorisen Octavian vierellä myydään samanikäistä vanhakorista Octaviaa, pitää sen vanhemman mallin olla selkeästi halvempi ja todella paljon vähemmän ajettu tehdäkseen kauppansa, sanoo Vaihtoautomaan Niko Leskinen.
Leskisellä on asiasta tuorettakin kokemusta.
– Minulla on kaksi asiakasta, jotka etsivät Skoda Octaviaa ja nimenomaan uusikorista. Ja kyllähän se uudempikorinen ilmeeltään selkeämmin onkin lähempänä esimerkiksi Audia ja Volvoa, esimerkiksi aggressiivisemman keulansa myötä. Särmää on selvästi enemmän. Jos rinnakkain myydään samaan hintaan samanikäistä uusikorista ja vanhakorista Skoda Octaviaa, menee 140 000 kilometriä ajettu uusikorinen helpommin kaupaksi kuin 40 000 kilometriäkin vähemmän ajettu vanha malli, Leskinen sanoo.
Tuoreus maksaa kilometrejä
Leskisen mukaan tilanne kääntyy vanhemman mallin eduksi vasta sitten, jos sen mittarilukema on alle 50 000 kilometriä.
Leskisen Vaihtoautomaa tekee kauppaa Uudellamaalla Järvenpäässä ja Tuusulassa sekä Keski-Suomessa Jyväskylän kupeessa Muuramessa.
– Varsinkin täällä Keski-Suomessa autolla halutaan vielä vähän näyttää toisillekin. Kukaanhan ei näe kuinka paljon sillä on ajettu ja siksi Octaviasta halutaan mieluummin vaikka enemmän ajettu uudempi malli. Pääkaupunkiseudulla taas kilometrimäärällä on suurempi merkitys.
Verrataan Golfiin
Niin hitiksi kuin Octavia onkin noussut, niin vielä riittää pientä lisärasitetta mallin jo aikoja sitten taaksejääneestä historiasta entisessä Tshekkoslovakiassa valmistettu ”itäblokin” autona.
– Siksi sen pitäisi olla aina tuoreemmasta päästä, että sillä päästään samaan arvoasteikkoon vaikkapa hiukan vanhemman Volkswagen Golfin kanssa.
Esimerkkinä Leskinen mainitsee oman poikansa polkuautoon kiinnittämän Volkswagenin logon.
– Volkkariin liittyy vanhastaan tietynlainen mielikuva laadusta. Skodan logossa ei taida vielä olla ihan samaa hohtoa. Kun itse olin pieni, Volkswagen pidettiin jo silloin laatuautona, mutta Skodaa ei. Tietysti tilanne on nyt tyystin toinen, mutta edelleen korimallin tuoreudella on suurempi merkitys vaihtoautokaupassa kuin saman kokoluokan Golfissa.
Vastaa