Kaasujalka

Octavian pitää näyttää tuoreelta

Julkaissut:

|

2.11.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Octavian pitää näyttää tuoreelta

uusi-vs-vanha-skoda-octavia-vanhempi-2

Kansansuosikki Skoda Octavia tekee kauppansa vaihtoautohalleissakin. Mutta sen verran vanha historia merkkinä painaa, että käytettynä ostettuna sen pitää näyttää mahdollisimman tuoreelta.

Octavian korimalli muuttui vuonna 2013.
– Jos tuollaisen vuosimallin 2013 uusikorisen Octavian vierellä myydään samanikäistä vanhakorista Octaviaa, pitää sen vanhemman mallin olla selkeästi halvempi ja todella paljon vähemmän ajettu tehdäkseen kauppansa, sanoo Vaihtoautomaan Niko Leskinen.

Leskisellä on asiasta tuorettakin kokemusta.
– Minulla on kaksi asiakasta, jotka etsivät Skoda Octaviaa ja nimenomaan uusikorista. Ja kyllähän se uudempikorinen ilmeeltään selkeämmin onkin lähempänä esimerkiksi Audia ja Volvoa, esimerkiksi aggressiivisemman keulansa myötä. Särmää on selvästi enemmän.  Jos rinnakkain myydään samaan hintaan samanikäistä uusikorista ja vanhakorista Skoda Octaviaa, menee 140 000 kilometriä ajettu uusikorinen helpommin kaupaksi kuin 40 000 kilometriäkin vähemmän ajettu vanha malli, Leskinen sanoo.

Tuoreus maksaa kilometrejä

Leskisen mukaan tilanne kääntyy vanhemman mallin eduksi vasta sitten,  jos sen mittarilukema on alle 50 000 kilometriä.

Leskisen Vaihtoautomaa tekee kauppaa Uudellamaalla Järvenpäässä ja Tuusulassa sekä Keski-Suomessa Jyväskylän kupeessa Muuramessa.
– Varsinkin täällä Keski-Suomessa autolla halutaan vielä vähän näyttää toisillekin. Kukaanhan ei näe kuinka paljon sillä on ajettu ja siksi Octaviasta halutaan mieluummin vaikka enemmän ajettu uudempi malli. Pääkaupunkiseudulla taas kilometrimäärällä on suurempi merkitys.

Verrataan Golfiin

Niin hitiksi kuin Octavia onkin noussut, niin vielä riittää pientä lisärasitetta mallin jo aikoja sitten taaksejääneestä historiasta entisessä Tshekkoslovakiassa valmistettu ”itäblokin” autona.
– Siksi sen pitäisi olla aina tuoreemmasta päästä, että sillä päästään samaan arvoasteikkoon vaikkapa hiukan vanhemman Volkswagen Golfin kanssa.

Esimerkkinä Leskinen mainitsee oman poikansa polkuautoon kiinnittämän Volkswagenin logon.
– Volkkariin liittyy vanhastaan tietynlainen mielikuva laadusta. Skodan logossa ei taida vielä olla ihan samaa hohtoa. Kun itse olin pieni, Volkswagen pidettiin jo silloin laatuautona, mutta Skodaa ei. Tietysti tilanne on nyt tyystin toinen, mutta edelleen korimallin tuoreudella on suurempi merkitys vaihtoautokaupassa kuin saman kokoluokan Golfissa.

Vanhakorinen, Skoda Octavia 1,4 TSI Experience DSG-automaattilaatikolla vuosimallia 2013 oli myynnissä 18 900 eurolla Salon Autotalossa Salossa. Mittarilukema oli vain 46 000 km. Ulkonäkö on vanhahtava, mutta uusikoriseen, mutta samanvuosimallin Octaviaan verrattuna tavallinen suomalainen saa tässä ”kaupanpäällisinä” jopa yli kolmen vuoden ajot: suomalainen kun ajaa autollaan vuodessa keskimäärin 18 000 km.

Vanhakorinen, Skoda Octavia 1,4 TSI Experience DSG-automaattilaatikolla vuosimallia 2013 oli myynnissä 18 900 eurolla Salon Autotalossa Salossa. Mittarilukema oli vain 46 000 km. Ulkonäkö on vanhahtava, mutta uusikoriseen, mutta samanvuosimallin Octaviaan verrattuna tavallinen suomalainen saa tässä ”kaupanpäällisinä” jopa yli kolmen vuoden ajot: suomalainen kun ajaa autollaan vuodessa keskimäärin 18 000 km.

Uusikorinen Skoda Octavia 1,4 TSI Elegance vuosimallia DSG-automaattilaatikolla ja vuosimallia 2013 oli myynnissä Suomen Autokauppa Oy:ssä Porvoossa. Hinta oli sama kuin niinikään vuosimallin 2013 vanhakorisessa Octaviassa: 18 900 euroa. Mutta kilometrilukema oli 96 000 km, siis 50 000 km enemmän. Siitä ei kuitenkaan pääse mihinkään, että uusikorinen on ehdottomasti edeltäjäänsä tyylikkäämpi.

Uusikorinen Skoda Octavia 1,4 TSI Elegance vuosimallia DSG-automaattilaatikolla ja vuosimallia 2013 oli myynnissä Suomen Autokauppa Oy:ssä Porvoossa. Hinta oli sama kuin niinikään vuosimallin 2013 vanhakorisessa Octaviassa: 18 900 euroa. Mutta kilometrilukema oli 96 000 km, siis 50 000 km enemmän. Siitä ei kuitenkaan pääse mihinkään, että uusikorinen on ehdottomasti edeltäjäänsä tyylikkäämpi.

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Vaihtoautovertailu 5000-10 000€ – Halvat ja isot nelivetomaasturit
Pieni bensa-auto käy aina kaupaksi
Uudehkoja käytettyjä dieselfarmareita saa nyt edulliseen hintaan

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *