Kaasujalka

Hittiautot viiden vuoden jälkeen

Julkaissut:

|

3.10.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Hittiautot viiden vuoden jälkeen
Skoda Octavia oli myyntitilastojen ykkönen vuonna 2011 ja sitä se oli myös vuonna 2015. Ykkösmyytävää se on viisi vuotta vanhanakin, varsinkin farmarina. Ja koska se on hittiauto uutena, on sitä runsaasti tarjolla vaihtoautoinakin. Octavia on helppoa myytävää millä koneella ja vaihteistolla tahansa ja sitä sanoo moni autokauppis. Kuvan manuaalivaihteinen Combi 1.2 TSI-bensaturbolla ja Ambiente-varustuksella on vuosimallia 2011 ja vain 80 000 km ajettu. Autokuume.com Helsingissä pyytää siitä 12 900 €.

Skoda Octavia oli myyntitilastojen ykkönen vuonna 2011 ja sitä se oli myös vuonna 2015. Ykkösmyytävää se on viisi vuotta vanhanakin, varsinkin farmarina. Ja koska se on hittiauto uutena, on sitä runsaasti tarjolla vaihtoautoinakin. Octavia on helppoa myytävää millä koneella ja vaihteistolla tahansa ja sitä sanoo moni autokauppis. Kuvan manuaalivaihteinen Combi 1.2 TSI-bensaturbolla ja Ambiente-varustuksella on vuosimallia 2011 ja vain 80 000 km ajettu. Autokuume.com Helsingissä pyytää siitä 12 900 €.

Skoda Octavia, Volkswagen Golf, Toyota Avensis, Volkswagen Passat ja Ford Focus olivat vuoden 2011 myydyimmät uudet autot. Hittejä samat autot ovat tänään myös vaihtoautomarkkinoilla.

 Top 5:n kärki näytti ensirekisteröintitilastossa pitkään lähes samalta. Mutta vuonna 2011 kolmanneksi eniten rekisteröity Toyota Avensis oli vuonna 2015 pudonnut sijalle 6. Ja Ford Focus peräti sijalle 8. Viiden kärjessä niiden paikat olivat napanneet toiseksi eniten myyty Nissan Qashqai  ja Toyota Auris.

Ja kakkosena ollut Golf oli pudonnut kolmanneksi. Mutta kaksi oli säilyttänyt täsmälleen viiden vuoden takaiset sijalukunsa: Octavia oli edelleen ykkönen ja Passat nelonen.

Mielenkiintoisinta onkin, että Nissan Qashqai nousi hitiksi kuin varkain: vaikka se oli tullut markkinoille jo vuonna 2008, niin vei pari vuotta ennen kuin sen myynti alkoi niin sanotusti pelittää ihan tosissaan. Vuonna 2010 sen myynti lisääntyi 79,6 % edellisestä vuodesta. Mutta vuonna 2011 se oli vasta yhdeksänneksi myydyin auto, tosin taas vuonna 2012 se oli jälleen neljänneksi suosituin uusi auto.

Myös vaihtoautomarkkinoilla näiden vuoden 2011 viiden eniten myyneen auton tarjonta tuntuu noudattelevan tällä hetkellä samaa järjestystä kuin kuuden vuoden takainen ensirekisteröintitilasto. Vertailun vuoksi katsotaanpa vuoden 2011 ensirekisteröintitilastoa ja Nettiauto.comin tarjontaa 9.8.2016.

–Ehkä aluksi pikkuisen VV-konsernin Volkkareiden ja Skodien kysyntää on rokottanut erinäiset viat, mutta yllättäen aika vähän kuitenkin. Ford ja Toyota ovat edelleen myös hyviä myytäviä, varsinkin Focus menee hyvin kaupaksi, sanoo autokauppias Jami Multisilta espoolaisesta autosillasta.

Yleensä vielä viisivuotiaalta perusautolta odotetaan vielä kohtuullista, enintään 100 000 kilometrin mittarilukemaa. Pääsääntöisesti näillä kilometreillä ne ovat vielä siisteydeltään lähestulkoon uudenveroisia.

Näin niitä oli tarjolla!

VAIHTOAUTOT VM.2011

(Nettiauto.com, 9.8.2016)
1. Skoda Octavia 179 kpl
2. VV Golf 161 kpl

3. Toyota Avensis 167 kpl
4. VV Passat 152 kpl
5. Ford Focus 108 kpl

 (AUTOTALLI.COM 13.8.2016)

1.       Skoda Octavia 131 kpl
2.       VV Golf 127 kpl
3.       Toyota Avensis 130 kpl
4.       Volkswagen Passat 97 kpl
5.       Ford Focus 78 kpl

ENSIREKISTERÖINNIT 2011
1.       Skoda Octavia 5937 kpl
2.       Volkswagen Golf 5627 kpl
3.       Toyota Avensis 4 586 kpl
4.       Volkswagen Passat/Passat CC 3 952 kpl
5.       Ford Focus 3 877 kpl

Teksti Timo Kiiski

VW Golf edelleen halutaan myös vaihtoautona pääsääntöisesti automaattina. Vielä 100 000 km ajettunakin Golf pitää hyvin arvonsa. Autokeskus Tampereella pyytää tästä 103 000 kilometriä ajetusta vuosimallin 2011 Golf-farmarista 1.4 TSI –bensaturbolla ja DSG-automaattilaatikolla 13 850 €.

VW Golf edelleen halutaan myös vaihtoautona pääsääntöisesti automaattina. Vielä 100 000 km ajettunakin Golf pitää hyvin arvonsa. Autokeskus Tampereella pyytää tästä 103 000 kilometriä ajetusta vuosimallin 2011 Golf-farmarista 1.4 TSI –bensaturbolla ja DSG-automaattilaatikolla 13 850 €.

Konstailematon Ford Focus on autokauppias Jami Multisillan mukaan vaihtoautona helppoa myytävää. Vuonna 2011 se ei ihan terävimpään kärkeen ensirekisteröinneissä yltänyt, mutta mahtui kuitenkin top 5:een.  Toisin kuin DSG-automaatteina suositut Octavia ja Golf, ostetaan Focus pääsääntöisesti manuaalivaihteisena ja bensamoottorilla, niin kuin kuvan Focus 1.6 Trend Design 100 vuosimallia 2011.. Veho Turku Raisiossa myi sitä 1 800 eurolla. Mittarilukema oli 100 000 km.

Konstailematon Ford Focus on autokauppias Jami Multisillan mukaan vaihtoautona helppoa myytävää. Vuonna 2011 se ei ihan terävimpään kärkeen ensirekisteröinneissä yltänyt, mutta mahtui kuitenkin top 5:een.  Toisin kuin DSG-automaatteina suositut Octavia ja Golf, ostetaan Focus pääsääntöisesti manuaalivaihteisena ja bensamoottorilla, niin kuin kuvan Focus 1.6 Trend Design 100 vuosimallia 2011.. Veho Turku Raisiossa myi sitä 1 800 eurolla. Mittarilukema oli 100 000 km.

Hieman yllättävää, että kalliimpi Toyota Avensis kiilasi vuonna 2011 ensirekisteröinneissä top 5:een ohi edullisemman ja Corollan perillisenä pidetyn Toyota Auriksen. Luotettavana japanilaisena pidetty tilava Avensis kelpaa myös taksi-isännille. Arvonsa Avensis pitää hyvin. Lähes 100 000 km ajettuna ja viisi vuotta vanhanakin siitä pitää yleensä maksaa yli puolet sen uusihankintahinnasta. Levorannan Autoliike Oy Sastamalassa pyytää tästä 96 000 km ajetusta Toyota Avensis 1.6 Valvematic Terrasta 16 890 euroa, autossa on bensamoottori ja manuaalivaihteet. Sille ei mitään voi, että Avensiksen ohjaamo näyttää saksalaisiin verrattuna vanhahtavan muoviselta.

Hieman yllättävää, että kalliimpi Toyota Avensis kiilasi vuonna 2011 ensirekisteröinneissä top 5:een ohi edullisemman ja Corollan perillisenä pidetyn Toyota Auriksen. Luotettavana japanilaisena pidetty tilava Avensis kelpaa myös taksi-isännille. Arvonsa Avensis pitää hyvin. Lähes 100 000 km ajettuna ja viisi vuotta vanhanakin siitä pitää yleensä maksaa yli puolet sen uusihankintahinnasta. Levorannan Autoliike Oy Sastamalassa pyytää tästä 96 000 km ajetusta Toyota Avensis 1.6 Valvematic Terrasta 16 890 euroa, autossa on bensamoottori ja manuaalivaihteet. Sille ei mitään voi, että Avensiksen ohjaamo näyttää saksalaisiin verrattuna vanhahtavan muoviselta.

 

Sekin on hieman yllättävää, että selvästi C-segmentin hittejä Golfia, Octaviaa ja Focusta kalliimpi ja premiumhenkisempi Volkswagen Passat nousi vuonna 2011 ensirekisteröinneissä top 5:een. Passat on paljon ajavan auto, joten melko harvalla viisivuotiaalla Passatilla on ajettu alle 100 000 km.  Tätä vuosimallin 2011 Variant 1.4 TSI Comfortlinea automaattilaatikolla voikin pitää mahdollisesti löytönä, sillä mittarilukema on vain 83 000 km. Automyynti Laurika Oy Espoossa pyytää siitä 15 400 €. Passat on selvästi ylellisemmän oloinen kuin saman kokoluokan työjuhtamaisempi Avensis.

Sekin on hieman yllättävää, että selvästi C-segmentin hittejä Golfia, Octaviaa ja Focusta kalliimpi ja premiumhenkisempi Volkswagen Passat nousi vuonna 2011 ensirekisteröinneissä top 5:een. Passat on paljon ajavan auto, joten melko harvalla viisivuotiaalla Passatilla on ajettu alle 100 000 km.  Tätä vuosimallin 2011 Variant 1.4 TSI Comfortlinea automaattilaatikolla voikin pitää mahdollisesti löytönä, sillä mittarilukema on vain 83 000 km. Automyynti Laurika Oy Espoossa pyytää siitä 15 400 €. Passat on selvästi ylellisemmän oloinen kuin saman kokoluokan työjuhtamaisempi Avensis.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Vaihtoautovertailu 5000-10 000€ – Halvat ja isot nelivetomaasturit
Pieni bensa-auto käy aina kaupaksi
Uudehkoja käytettyjä dieselfarmareita saa nyt edulliseen hintaan

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *