Kaupparatsujen perusdieselit 300 000 km ajettuina
Iso Mersu tai Bemari dieselinä tekevät kauppansa 300 000 kilometriä ajettuinakin. Vaan miten käy ”myyntireiskan” tilavan perusdieselin samoilla mittarilukemilla?
Taksien lisäksi isoja mittarilukemia keräävät autojensa matkamittareihin myös erilaiset myyntimiehet. Ja aika usein kaupparatsu hankkii alleen tilavan, mutta selkeästi E-Mersua tai 5-sarjan Bemaria edullisemman perusdieselin. Yleensä Mondeon, Passatin tai Avensiksen, mutta joskus myös Opel Insignian, Honda Accordin, Hyundai i40:n, Mazda 6:n, Skoda Superbin tai jopa Citroen C5:n. Kun Chevroletia vielä myytiin Suomessa, isoa Epica-sedaniakin näki niin myyntireiskoilla kuin joskus takseinakin.
Ne kaikki ovat uusina olleet ihan menevän näköisiä autoja, mutta vielä selkeästi kaukana premiumista. Ja paljon ajettujen dieseleiden markkinoilla ensisijainen mielenkiinto keskittyy malleihin, jotka uusina ovat maksaneet reilusti 50 000 euroa ja siitä ylöspäin.
Parasta ennen -designia
Nämä keskiluokan perusdieselit ovat myös niitä autoja, joiden design kestää premiummerkkejä lyhyemmän ajan: kun uusi malli tulee markkinoille, vanhentuu edeltäjä hetkessä. Toisin kuin vaikkapa juuri E-sarjan Mersussa.
Väitetään, että premiumsarjan isot autot myös kestävät satojatuhansia kilometrejä
ajettavuuden kärsimättä. Toki näitä keskiluokankin dieseleitä on markkinoilla jopa puoli miljoonaa kilometriä ajettuina, mutta kokemuksesta pakko sanoa, että kun 300 000 kilometrin mittarilukema paistaa taulussa, niin melkoinen sissi saa olla, kun sellaisen uskaltaa hankkia.
Nekin tietysti hinnalla saadaan menemään kaupaksi. Mutta markkinat kyllä menevät hiton pieniksi. Maakuntiin niitä tietysti menee, mutta ei pääkaupunkiseutulaisille, sanoo Pohjoismaiden suurinta yksittäistä vaihtoautopistettä Espoon Juvanmalmilla johtava Jami Multisilta.
Minkkiturkkirouva nyrpistää
Vaikka Skoda Superbia näkee tänä päivänä paljon taksissa ja se on monessa suhteessa sama auto kuin Volkswagen Passat, niin Multisillan mukaan näidenkin autojen
menekissä 300 000 kilometrin mittarilukemilla on selvä ero.
– Passat kyllä menee vielä silloinkin, samoin jokin Audi A4. Mutta Superb on selvästi hitaampi myytävä. Ja jokin Hyundai i40 yli 300 000 on paha myytävä, vaikka Hyundai onkin tänä päivänä laadukkaan auton maineessa.
Honda Accord on keskikokoisten perusdieseleitten joukossa ehkä hivenen helpompi myytävä.
– Meillä on juuri myynnissä 300 000 kilometriä ajettu Accord ja sen moottorihan käy yhä luotettavasti kuin sveitsiläinen kello. Laskenkin Hondan enemmän näihin Audin, Mersun ja BMW:n kaltaisiin laatumerkkeihin. Mutta kyllä senkin myynti hitaampaa on, kun mittarilukema on suuri, Multisilta sanoo.
Profiililtaankin paljon ajetun Hyundai-dieselin ostaja on erilainen kuin vaikkapa paljon ajetun E-sarjan entisen taksi-Mersun.
– Paljonkin ajettua Mersua voi vielä tulla katsomaan nuuka rouva minkkiturkissa, mutta satojatuhansia kilometrejä ajetun Hyundain ostaja on selvästi enemmän kansanmiehiä, enemmän näitä Hankkijan lippalakki –miehiä, Multisilta veistelee.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa