Kaasujalka

Kaupparatsujen perusdieselit 300 000 km ajettuina

Julkaissut:

|

13.4.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Kaupparatsujen perusdieselit  300 000 km ajettuina
294 000 km ajettu Hyundai i40 1,7-litraisella dieselmoottorilla ei ole vaihtoautokauppiaan unelmamyytävä, vaikka mukana seuraisi automaattilaatikko ja vuosimalli olisi niinkin tuore kuin 2012. Kuvan Hyundai i40 1.7 CRDI:stä Aviapoliksen Autokeskus Vantaalla pyytää 11 990 euroa.

294 000 km ajettu Hyundai i40 1,7-litraisella dieselmoottorilla ei ole vaihtoautokauppiaan unelmamyytävä, vaikka mukana seuraisi automaattilaatikko ja vuosimalli olisi niinkin tuore kuin 2012. Kuvan Hyundai i40 1.7 CRDI:stä Aviapoliksen Autokeskus Vantaalla pyytää 11 990 euroa.

Iso Mersu tai Bemari dieselinä tekevät kauppansa 300 000 kilometriä ajettuinakin. Vaan miten käy ”myyntireiskan” tilavan perusdieselin samoilla mittarilukemilla?

Honda Accord 2.2i-DTEC Executive Tourerin hyvinhuolettu moottori käy automyyjän mukaan 305 000 kilometrin mittarilukemallakin moitteettomasti kuin sveitsiläinen kello. Vaan hidasta on senkin myynti. Kuvan metallinmusta farmari-Accord vuosimallia 2009 lähtee Espoon Autosillasta 10 999 eurolla.

Honda Accord 2.2i-DTEC Executive Tourerin hyvinhuolettu moottori käy automyyjän mukaan 305 000 kilometrin mittarilukemallakin moitteettomasti kuin sveitsiläinen kello. Vaan hidasta on senkin myynti. Kuvan metallinmusta farmari-Accord vuosimallia 2009 lähtee Espoon Autosillasta 10 999 eurolla.

345 000 kilometriä ajetusta Mazda 6:sta taitaa “parasta ennen” päiväys designin suhteen olla jo takana, vaikka auto on vuosimallia 2011. Käyttöarvoa tilavalla autolla saattaa kuitenkin olla vielä useita vuosia, jos auto on hyvin huollettu. Kuvan 2,2-litrainen turbodiesel Exclusive Business lähtisi Helsingissä AutoNationista 8900 eurolla.

345 000 kilometriä ajetusta Mazda 6:sta taitaa “parasta ennen” päiväys designin suhteen olla jo takana, vaikka auto on vuosimallia 2011. Käyttöarvoa tilavalla autolla saattaa kuitenkin olla vielä useita vuosia, jos auto on hyvin huollettu. Kuvan 2,2-litrainen turbodiesel Exclusive Business lähtisi Helsingissä AutoNationista 8900 eurolla.

Joskus kuulee vitsailtavan, että kaikki autot muuttuvat ikääntyessään Opeleiksi. Vuosimallin 2010 Opel Insignia Sport Tourer 2.0 CDTi:stä saa kuitenkin suhteellisen tuoreen näyttävän ja pelin 8500 eurolla, jos ei pelkää 298 000 kilometrin mittarilukemaa. Tätä Insigniaa myy Kamux Raumalla.

Joskus kuulee vitsailtavan, että kaikki autot muuttuvat ikääntyessään Opeleiksi. Vuosimallin 2010 Opel Insignia Sport Tourer 2.0 CDTi:stä saa kuitenkin suhteellisen tuoreen näyttävän ja pelin 8500 eurolla, jos ei pelkää 298 000 kilometrin mittarilukemaa. Tätä Insigniaa myy Kamux Raumalla.

Taksien lisäksi isoja mittarilukemia keräävät autojensa matkamittareihin myös erilaiset myyntimiehet. Ja aika usein kaupparatsu hankkii alleen tilavan, mutta selkeästi E-Mersua tai 5-sarjan Bemaria edullisemman perusdieselin. Yleensä Mondeon, Passatin tai Avensiksen, mutta joskus myös Opel Insignian, Honda Accordin, Hyundai i40:n, Mazda 6:n, Skoda Superbin tai jopa Citroen C5:n. Kun Chevroletia vielä myytiin Suomessa, isoa Epica-sedaniakin näki niin myyntireiskoilla kuin joskus takseinakin.

Ne kaikki ovat uusina olleet ihan menevän näköisiä autoja, mutta vielä selkeästi kaukana premiumista. Ja paljon ajettujen dieseleiden markkinoilla ensisijainen mielenkiinto keskittyy malleihin, jotka uusina ovat maksaneet reilusti 50 000 euroa ja siitä ylöspäin.

Parasta ennen -designia

Nämä keskiluokan perusdieselit ovat myös niitä autoja, joiden design kestää premiummerkkejä lyhyemmän ajan: kun uusi malli tulee markkinoille, vanhentuu edeltäjä hetkessä. Toisin kuin vaikkapa juuri E-sarjan Mersussa.

Väitetään, että premiumsarjan isot autot myös kestävät satojatuhansia kilometrejä

Tilava ja kohtuullisen näyttäväkin Skoda Superb on melko suosittu taksissa, mutta ei 350 000 kilometriä ajettuna yhtä hyvä myytävä kuin saman verran ajettu ”virkaveljensä”, saman konsernin Volkswagen Passat. Kuvan 350 000 km ajettu 2-litrainen diesel-Superb vuosimallia 2011 on myynnissä Lahdessa Auto-Sihlmanilla 8800 eurolla. Tämän Superbin mittarilukeman ”kauhistuttavuutta” lieventää historia: autoliikkeen mukaan sillä on ollut vain yksi omistaja ja sillä on taitettu pitkää matkaa.

Tilava ja kohtuullisen näyttäväkin Skoda Superb on melko suosittu taksissa, mutta ei 350 000 kilometriä ajettuna yhtä hyvä myytävä kuin saman verran ajettu ”virkaveljensä”, saman konsernin Volkswagen Passat. Kuvan 350 000 km ajettu 2-litrainen diesel-Superb vuosimallia 2011 on myynnissä Lahdessa Auto-Sihlmanilla 8800 eurolla. Tämän Superbin mittarilukeman ”kauhistuttavuutta” lieventää historia: autoliikkeen mukaan sillä on ollut vain yksi omistaja ja sillä on taitettu pitkää matkaa.

Renault Laguna Sport Tourer Authentique 1,5 dCi Eco2 vuosimallia 2009 ei enää liene mikään hitti, kun mittarilukema on 307 000 km. Mutta jos auto on huollettu säännöllisesti, voi siitä saada vielä hyvän ajopelin 5 990 eurolla. Ainakin Renaultin dieselmoottori on luotettavan maineessa. Mallin muuttuessa vuonna 2008 auto petrasi huikeasti katsastustilastoissa verrattuna edeltäneeseen malliin. Tiettävästi sen jälkeen Lagunasta ei löytynyt mitään erityisiä vikakohteita. Kuvan autoa 5990 eurolla myy SK-Auto Salossa.

Renault Laguna Sport Tourer Authentique 1,5 dCi Eco2 vuosimallia 2009 ei enää liene mikään hitti, kun mittarilukema on 307 000 km. Mutta jos auto on huollettu säännöllisesti, voi siitä saada vielä hyvän ajopelin 5 990 eurolla. Ainakin Renaultin dieselmoottori on luotettavan maineessa. Mallin muuttuessa vuonna 2008 auto petrasi huikeasti katsastustilastoissa verrattuna edeltäneeseen malliin. Tiettävästi sen jälkeen Lagunasta ei löytynyt mitään erityisiä vikakohteita. Kuvan autoa 5990 eurolla myy SK-Auto Salossa.

Chevrolet Epicaa näki aikoinaan jonkun verran taksissakin. Chevrolet on merkkinä jo jo poistunut Euroopasta. Tilava auto joka tapauksessa, ja monen mielestä näyttäväkin. Kuvan LT 2.0D automaattivaihteisena on vuosimallia 2007 ja mittarilukema on kunnioitettava 330 000 kilometriä. Käyttöauto Kauhajoella pyytää siitä 3900 euroa.

Chevrolet Epicaa näki aikoinaan jonkun verran taksissakin. Chevrolet on merkkinä jo jo poistunut Euroopasta. Tilava auto joka tapauksessa, ja monen mielestä näyttäväkin. Kuvan LT 2.0D automaattivaihteisena on vuosimallia 2007 ja mittarilukema on kunnioitettava 330 000 kilometriä. Käyttöauto Kauhajoella pyytää siitä 3900 euroa.

ajettavuuden kärsimättä. Toki näitä keskiluokankin dieseleitä on markkinoilla jopa puoli miljoonaa kilometriä ajettuina, mutta kokemuksesta pakko sanoa, että kun 300 000 kilometrin mittarilukema paistaa taulussa, niin melkoinen sissi saa olla, kun sellaisen uskaltaa hankkia.

Nekin tietysti hinnalla saadaan menemään kaupaksi. Mutta markkinat kyllä menevät hiton pieniksi. Maakuntiin niitä tietysti menee, mutta ei pääkaupunkiseutulaisille, sanoo Pohjoismaiden suurinta yksittäistä vaihtoautopistettä Espoon Juvanmalmilla johtava Jami Multisilta.

Minkkiturkkirouva nyrpistää

Vaikka Skoda Superbia näkee tänä päivänä paljon taksissa ja se on monessa suhteessa sama auto kuin Volkswagen Passat, niin Multisillan mukaan näidenkin autojen

Ottaen huomioon ranskalaisia autoja kohtaan tunnetun epäluulon, tuntuu tämän Citroen C5 HDi 136 Confort Tourer automaatin 8950 euron hintapyynti yllättävän kovalta kun mittarilukema on 341 000 km ja vuosimallikin 2009. Tosiasia on kuitenkin, että tänä päivänä epäluuloisuus perustuu pitkälti jo vanhentuneeseen tietoon, tiettävästi ranskalaiset osaavat tehdä ainakin kestäviä dieselmoottoreita. Tämä C5 on myynnissä Vammalan Autokeskuksessa Sastamalassa.

Ottaen huomioon ranskalaisia autoja kohtaan tunnetun epäluulon, tuntuu tämän Citroen C5 HDi 136 Confort Tourer automaatin 8950 euron hintapyynti yllättävän kovalta kun mittarilukema on 341 000 km ja vuosimallikin 2009. Tosiasia on kuitenkin, että tänä päivänä epäluuloisuus perustuu pitkälti jo vanhentuneeseen tietoon, tiettävästi ranskalaiset osaavat tehdä ainakin kestäviä dieselmoottoreita. Tämä C5 on myynnissä Vammalan Autokeskuksessa Sastamalassa.

menekissä 300 000 kilometrin mittarilukemilla on selvä ero.
– Passat kyllä menee vielä silloinkin, samoin jokin Audi A4. Mutta Superb on selvästi hitaampi myytävä. Ja jokin Hyundai i40 yli 300 000 on paha myytävä, vaikka Hyundai onkin tänä päivänä laadukkaan auton maineessa.

Honda Accord on keskikokoisten perusdieseleitten joukossa ehkä hivenen helpompi myytävä.
– Meillä on juuri myynnissä 300 000 kilometriä ajettu Accord ja sen moottorihan käy yhä luotettavasti kuin sveitsiläinen kello. Laskenkin Hondan enemmän näihin Audin, Mersun ja BMW:n kaltaisiin laatumerkkeihin.  Mutta kyllä senkin myynti hitaampaa on, kun mittarilukema on suuri, Multisilta sanoo.

Profiililtaankin paljon ajetun Hyundai-dieselin ostaja on erilainen kuin vaikkapa paljon ajetun E-sarjan entisen taksi-Mersun. ­
– Paljonkin ajettua Mersua voi vielä tulla katsomaan nuuka rouva minkkiturkissa, mutta satojatuhansia kilometrejä ajetun Hyundain ostaja on selvästi enemmän kansanmiehiä, enemmän näitä Hankkijan lippalakki –miehiä, Multisilta veistelee.

 

Teksti Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Tuoreempikin jenkkimerkki käy yhä kaupaksi
Vaihtoautovertailu – Perusperheiden 4-vetoiset
5-sarjan vaihto-BMW halutaan varusteltuna

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

  1. Ajattelutapa
    21.3.2017 klo 0.04

    No ei kyllä nykyaikaiselle SÄÄNNÖLLISESTI huolletulle dieselautolle 300 tonnia ole yhtään mitään. Mutta HUOLLOT pitää tehdä ajallaan - nyrkkipajalla pelkällä öljynvaihdolla "huollettuja" on pilvin pimein. Mutta minkä tahansa merkkinen auto, jolla on merkkiliikkeen leimaama huoltokirja ja tarpeen vaatiessa tehdyt korjaukset (autohan kuluu käytössä, paitsi Toyota, jolla voi kuulemma ajaa loputtomiin korjaamatta mitään ja parhailla edes vaihtamatta jarrupaloja ja öljyjä) - on 300 donaa veivattuna vielä kelpo peli. Helpoin tapa katsoa, miten autoa on pidetty ovat huoltokirja, konepellin kiveniskemät (perseessäroikkujat käyttävät autoa muutenkin kuin itäeurooppalaista prostituoitua) ja sisustan yleinen siisteys. Jos auton konepeitossa ei ole maalivikoja, huoltokirja on kunnossa ja sisusta ehjä ja ryhdissään, autosta on pidetty asiaankuuluvaa huolta - ja artikkelissa mainituilla autoilla ajaa taatusti hyvän matkaa yli puoli miljoonaa kilometriä ennen moottorin/vaihteiston kulumista loppuun. Nykykoneita ei kannata enää rempata, esim. Citroenin 204 Hdi (2.2-litrainen) moottori maksaa uutena puulaatikossa Vehon tiskillä vajaat viisi tonnia - apulaitteineen. Autokuumeen uhri taas vie kolme vuotta ajetun, uutena 40 000 euroa maksaneen autonsa vaihtoon alle satatonnia ajettuna ja saa vaihdossa 23-25 tuhatta euroa. On siinä autoilulle hintaa, kun pelkkä arvonalenema on tuota luokkaa. Ja esimerkiksi E-sarjan Mersussa uutena 80 000 euron varusteineen maksavasta mersusta saat kolmen vuoden kuluttua 54 tonnia vaihdossa - eli tattiin tuli 26 000 euroa pelkkää arvonalennusta - ja arvo säilyy? Toinen taas ostaa 300 tonnia veivatun, huolletun ja hyvinpidetyn auton alle kymppitonnilla ja ajaa sillä 10 vuotta ja 250 000 kilometriä. Sen jälkeen autosta voi saada vielä muutaman satasen - arvonalenemaa kolmen vuoden jaksoille näin siis noin 1000 eur/vuosi = 3000 euroa kolmessa vuodessa. Eikä "loppukäyttäjällä" ole minkäänlaista riskiä pienistä naarmuista tai jälleenmyyntiarvosta. Se, että pitää näyttää naapureille uudella autolla on sitten - ei päänsisäinen - vaan useimmiten kalsareiden sisäinen ongelma. Itse ostin uuden 53 000 euron dieselin vuonna 2013 ja aion ajaa sen loppuun. Tällä hetkellä mittarissa on 160 000km eli noin kymmenisen vuotta menee ja sitten vien tuon yli puoli miljoonaa ajettuna isommasta viasta paaliin. Esimerkiksi "ikitäytetty" vaihteisto on muuten kusetusta - siksi olenkin huuhteluvaihdattanut vaihteiston (Aisin AW-80) öljyt 60 tonnin välein. Väitän, että laatikko tulee kestämään koko matkan paaliin asti ilman kalliita korjauksia.

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *