Kaasujalka

Uusi Chevrolet Corvette Stingrayn 7.sukupolvi

Julkaissut:

|

14.1.2013

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Uusi Chevrolet Corvette Stingrayn 7.sukupolvi

Legendan seitsemäs sukupolvi

Chevrolet Corvette juhlii 60-vuotissyntymäpäiväänsä täysin uudella mallilla.

Legendaksi muodostunut amerikkalainen urheiluauto on niin muodoiltaan ja tekniikaltaan edistyksellinen ja siinä on ainoastaan kaksi osaa vanhasta mallista. Yhdysvalloissa uuden Corvetten myynti alkaa vuoden jälkimmäisellä puoliskolla ja Eurooppaan se ehtii ennen vuoden vaihdetta.

Chevrolet Corvetten seitsemäs sukupolvi esiteltiin viime yönä vain neljä päivää ennen mallin 60-vuotissyntymäpäivää. Ensimmäinen Chevrolet Corvette esiteltiin nimittäin New Yorkissa tammikuun 17. päivänä vuonna 1953. Tuon päivän jälkeen on tapahtunut paljon ja Stingray-nimi otetaan käyttöön kolmatta kertaa Corvetten historian aikana.

Perinteet nykyaikaan

Linjoiltaan uuden Corvetten tunnistaa helposti mallisarjan jatkajaksi. Sivuprofiili on lähes samanlainen kuin se on ollut mallin neljännestä sukupolvesta alkaen. Suurimmat muutokset on tehty auton perään, missä on ensimmäistä kertaa yli 50 vuoteen luovuttu pyöreistä tai pyöristetyistä takavaloista. Uutta ovat lisäksi pienet takaikkunat, jollaisia Corvettessa ei ole ollut sitten mallivuoden 1962.

Mitoiltaan Corvette C7 on lähes entisellään, sillä 2,71 metrin akseliväli on vain 25 mm pidempi kuin ennen. Kori on 4,495 metrin pituisena 60 mm pidempi kuin ennen ja leveys on kasvanut 32 mm ollen nyt 1,877 metriä. Korkeutta on hivenen vähemmän kuin aiemmin, sillä 1,235 metrin korkuinen kori on tasan sentin nykyistä matalampi. Ilmanvastusta on pienennetty käyttämällä rata-autoista saatuja oppeja.

Painoa on siirretty rakenteista mukavuuteen ja turvallisuuteen. Alumiinirunko on nykyistä peräti 57 prosenttia jäykempi ja samalla 45 kiloa kevyempi. Painoa on säästetty muutenkin käyttämällä kevyitä materiaaleja ja esimerkiksi konepelti on hiilikuitua. Uusi Corvette on haluttu tehdä erittäin tasapainoiseksi, missä on onnistuttu erinomaisesti painonjakauman suhteen, joka on 50/50 akseleiden kesken.

Uuden Corvetten kehitystyössä pistettiin paljon painoa edellismallissa kritiikkiä saaneelle ohjaamolle. Sen suunnittelussa lähdettiinkin liikkeelle täysin puhtaalta paperilta. Tärkeimpänä parannuksena ovat entistä parempi ergonomia ja korkeatasoiset materiaalit. Ohjaamossa käytetään muun muassa aitoa hiilikuitua, alumiinia ja nahkaa. Myös istuimet ovat täysin uudet. Ne ovat erittäin kevyet ja antavat hyvän sivuttaistuen.

Vahvin moottori

Chevrolet Corvettessa on uusi LT1-moottori, joka on 6,2-litrainen V8. Suorasuihkutusmoottorissa on enemmän tehoa kuin missään aiemmassa Corvetten perusmoottorissa. Tehoksi ilmoitetaan 331 kW (450 hv) ja suurin vääntömomentti on 610 Nm. Väännössä on merkittävintä, että alhaisilla käyntinopeuksilla (1 000 – 4 000 r/min) sitä on käytettävissä 80 Nm enemmän kuin aiemmin.

Moottorissa on muun muassa sylinterien lepuutusjärjestelmä, jolla saadaan alennettua kulutusta. Chevrolet Corvette on ensimmäinen sarjavalmisteinen henkilöauto, jossa sylinterien lepuutusjärjestelmän saa käsivalintaisen vaihteiston kanssa.

Vaihteistoksi Corvettessa voi valita kuusivalintaisen automaatin, jota voi käyttää myös ohjauspyörän siivekkeistä. Uutena vaihtoehtona on 7-vaihteinen manuaalivaihteisto, jonka kanssa on ARM eli Active Rev Matching. Normaalista poiketen Corvettessa moottorin käyntinopeus sovitetaan vaihtohetkellä sekä pienemmälle että suuremmalle vaihteelle siirryttäessä.

Kuljettaja voi tehdä Corvettesta omiin mieltymyksiinsä sopivan valitsemalla mieleisen ohjelmoinnin. Driver Mode Selector säätää peräti kahtatoista auton parametria mittaristosta ohjaukseen, luistonestoon ja pakoputkiston ääniin. Valittavat ohjelmat vaihtelevat huonon sään säädöistä rata-ajoon sopiviin säätöihin.Viime mainittua silmällä pitäen autossa on Brembon nelimäntäiset jarrusatulat ja jarrulevyjen pinta-ala on kolmanneksen nykymallia suurempi. Corvetten luvataankin pysähtyvän lähes kymmenen prosenttia nykyistä lyhyemmällä matkalla. Lisävarusteena voi valita Z51 Performance Packagen, joka tuo mukanaan myyn muassa elektronisen tasauspyörästön lukon, lisäjäähdytyksen jarruille, suuremmat pyörät ja tehokkaamman iskunvaimennuksen.

Chevrolet Corvetten muutosta kuvaa hyvin se, että siinä on vain kaksi osaa nykymallista. Ne ovat irrotettavan kattopaneelin takalukitus ja ohjaamon ilmansuodatin. Kaikki muu autossa on täysin uutta.

Uutuuden myynti alkaa Yhdysvalloissa vuoden kolmannella neljänneksellä. Eurooppaan ensimmäiset uudet Corvettet saadaan marraskuussa ja myynti alkaa toden teolla vuoden 2014 puolella.

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Uusi Tesla Model 3 Performance
Uudistunet Audi Q7 TFSI e quattro ja Q8 TFSI e quattro palaavat myyntiin
Nelipyörässä uusien autojen myynti rajusti valtakunnallista tasoa korkeammalla

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *