Kaasujalka

Koeajo käytetty Nissan Murano – Vakka jää kannen alle

Julkaissut:

|

15.11.2012

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Nissan Murano – Vakka jää kannen alle

Käytetyllä Nissan Muranolla on paha elvistellä naapurille, kun tämä tuskin edes tietää, kuinka kallis auto se on uutena.

Koeajossa käytetty Nissan Murano. Olarin Autokeskuksesta haettu 3.5-litrainen Nissan Murano V6 –koneella vuosimallia 2006 hurmaa heti kättelyssä. Elämä maistuu, kyyti on äänetöntä ja auto tottelee kaasujalkaa sivistyneesti. Omasta mielestämi se on myös hyvännäköinen auto, muotoilu on tämänkin päivän mittapuulla rohkeaa.

Muranossa istutaan korkealla ja se tekee reteän olon. Sivutukea tosin penkeillä ei ole kovin hyvin tarjota. Toki heti jollain tavalla aistii, että ei tätä autoa ole röykkyisille mökkiteille tehty, enemmän se onkin kotonaan ruuhkasta vapaalla Länsiväylällä iltapäivästä. Ei ihme, että tämä crossover-maasturi on jenkeissä todella suosittu.

Matalilla kierroksilla

Moottori on yhdistetty portaattomaan CVT-voimansiirtoon. Tasaisella nopeudella kierrokset käyvät todella matalalla ja tämä tuntuu juuri meikäläiselle omimmalta autolta. Jousitusmukavuus on hyvä, eivätkä suuretkaan heitot tunnu munaskuissa. Suuntavakaampiakin autoja toki on, jos ajetaan kovaa moottoritiellä. Mutta kyllä tämä massiivinen maasturi meikäläisen makuun riittävän eleettömästi etenee.

Mutta jos onkin moottori mukavan äänetön, tuppaa rengasmelua varsinkin karkeammilla pinnoilla tulemaan jonkun verran sisään. Toisaalta, kun on vääntävä 3.5-litrainen V6-bensiinikone, antaisi rengasmöyryille enemmänkin anteeksi. Usein olen letkautellut, että iso V6 toisi iloa vaikka Lada Nivalla ajamiseen.

Pehmeä nahkaverhoilu tuntuu persauksissa oikein miellyttävältä. Kojelaudassa on paljon alumiinia ja se tekee vaikutelmasta yhä modernin, vaikka tällä autolla on ikää jo 6 vuotta.

Hyvin pidetty

Muranon kilpailijoiksi luokiteltiin sen tullessa markkinoille vuonna 2005 Volvo XC90 ja Lexus RX, Bemarin X5 oli kymppitonnin kalliimpi.

Koeajoon otettu Nissan Murano Nissan Murano 3.5 V6 234hv CVT-Autom X-Tronic oli vuosimallia 2006 ja sillä oli ajettu 134 000 kilometriä. Huoltokirja oli täytetty asianmukaisesti merkkikorjaamossa ja autoa itsessään saattoi pitää riskittömänä ostoksena. Se siis oli kaikin puolin kuin niin sanotusti pakasta vedetty.

24 900 euroa tällaisesta yli 70 000 euroa uutena maksavasta autosta ei ole paha. Varsinkin kuin vastaavan ikäisestä ja himpun enemmänkin ajetusta Volvo XC90 2.5T:tä taipalsaarelainen yksityishenkilökin pyytää 28 500 euroa. Volvossa hevosvoimia on 209, Muranossa 234 ja Volvo on muutenkin ainakin omaan makuuni Muranoa karumpi. Ja Volvon turbo on viisipyttyinen, kun Muranossa hörisee pyttyjä kuusi.

Mutta sitten tullaan siihen, että mitenkäs se naapuri… Tuskinpa tuo edes tietää, että Murano on uutena kallis auto, oikea ’’ökymaasturi’’. Ei sille mitään voi, että kyllä se Volvo taitaa naapuria enemmän kyrsiä kuin Murano. Voipa pahimmassa tapauksessa luulla Nissan Muranoa vain Nissan Qashqaita himpun prameammaksi ja kalliimmaksi, Toyota RAV4 –luokkaan kuuluvaksi perusperhemaasturiksi.

Mutta, jos naapurikateus, tai sellaisen puute, ei vaivaa ja haluaa selkeästi Volvoa edullisemmin yhtä laadukkaan oloisen pelin ja savolaisittain ilmaistuna ’’naatiskella’’ leppoisan pehmeästä 3,5-litraisen V6-maasturin kyydistä, niin tästä vaan peli alle!

Hyvä auto, hankala myydä

Käytettyjä premium-autoja Sports Car Centerissä myyvä Tuomas Parviainen kehuu Nissan Muranoa hienoksi ja hyväksi autoksi, mutta myöntää sen hankalaksi myytäväksi.

– Auto ei ole kovin tunnettu, välttämättä ei edes tiedetä, että se uutena maksaa yli 70 000 euroa, sitä saatetaan luulla vain hieman Nissan Qashqaita kalliimmaksi. Jenkeissähän tämä sama auto tunnetaan paremmin, runsaammilla varusteilla tosin. Jos samanaikaisesti myyntiin tulee vaikkapa saman ikäinen ja samanhintainen, suurella bensamoottorilla varustettu BMW X5 –maasturi ja Nissan Murano, Bemari myydään viikossa tai kahdessa, mutta Muranon myynti voi kestää todella pitkään.

Parviainen uskoo, että testissä oleva Murano, niin hyvä auto kuin se onkin, ei mene kaupaksi selkeästi yli 20 000 eurolla.

– Tätä autoa hyvin harva metsästää. Mutta eihän hyvin pidetty auto tarvitse kuin yhden hyvän ja siihen mielistyneen ostajan. Muistaakseni meille tuli joskus vuonna 2007 joitakin ensimmäisiä leasing-käytöstä vapautuneita Muranoita myytäväksi. Helppoa se ei ollut. Sääli sinänsä, koska autossa itsessään ei ole mitään pielessä.

Nissan Murano 3.5 V6 234hv CVT-Autom X-Tronic
Vuosimalli: 2006
Km-lukema: 134 000
Moottori:3490 cm3, V6
Vaihteisto: automaatti
Vetotapa: neliveto
Yhd kulutus: 12,3 l/100 km
Teho: 234 hv
Kiihtyvyys (0-100): 8.9 s
Huippunopeus: 200 km/h
Co2-päästöt: 295 g/km
Hintapyyntö: 24 900 €
Uusi Murano 2012: alk. 71 990 €
Myyntipaikka: Autokeskus, Olarinluoma, puh. 020 506 5133

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota
Kestotesti-Fiatilla tonni täyteen

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *