Pientä vilua ja nälkää ”Martsarin” Nesteellä

10.1.2017

Pientä vilua ja nälkää ”Martsarin” Nesteellä

neste martinlaakso”Kauan on kärsitty vilua ja nälkää…”. Niinhän se menee vanha marssilaulu. Lähdimme hakemaan helpotusta Martinlaakson uudistetulta Nesteeltä. Nälkä lähti, mutta vilu vähän tuli.

Tähdet olivat sinä perjantaina kohdallaan joka suhteessa. Alla oli 250 000 kilometriä ajettu Kia Sorento V6-bensapannulla ja taivaalla synkänharmaa peite. Sellaisena päivänä on hyvä suunnata lounastamaan kotikulmille, uudistettuun K-Market Neste Oil Martinlaaksoon.

”Martsarinkin” uudistus liittyy kaikkien K-ryhmän liikenneasemat täydelliseen uudistumiseen. Ne palvelevat asiakkaitaan Keskon ja Nesteen yhteisesti rakentaman Neste K -liikenneasemakonseptin alla. Mutta Suomen Neste K-liikenneasemat eivät kuitenkaan ole toistensa kopioita, vaan kullakin niistä on omat erityistarpeensa ja mahdollisuutensa sijainnista ja asiakaskunnasta riippuen.

Mainoksen mukaan “asemilla asiakkaille tarjotaan monipuolista ja laadukasta ruokaa joko paikan päällä nautittavaksi tai mukaan otettavaksi.

Lounaslistaa piti metsästää

Uudistuksessa liikenneasemalle rakennettiin lounasruokailijoita ajatellen kokonainen keittiö, jossa toimii oma kokkinsa. Lisäksi kahvila muutettiin viihtyisäksi ruokailutilaksi ja se sai lisää asiakaspaikkoja, kertoo paikan yrittäjä Sini Väänänen Keskon sivuilla.

Martinlaakson Neste K -liikenneaseman yhteyteen avautui Koon Keittiö, joka tarjoilee tavallista maukkaampaa ruokaa esimerkiksi lounasasiakkaille. Uutuutena on myös Kotipizzan Kotipala ‑konsepti, jossa tutut ja laadukkaat pitsat saa kätevinä annospaloina vaikka mukaan otettaviksi.

No se niistä Keskon mainospuheista. Hienoltahan se asema näytti, mutta mennessä oli palvelu vielä vähän hakusessa. Seisovaa pöytää piti ihan erikseen kysyä, sitä ei erikseen rummutettu niin, että sisääntulija sen heti huomaisi. Olimmekin vähällä tilata ala carte –annokset.

Kun sitten saimme tietää, että tarjolla oli myös seisovaa pöytää, piti erikseen lähteä metsästämään infoa, mitä siellä olisi tarjolla. Lopulta listat löytyivät papereille painettuina, mutta huomaamattomasti palvelutiskin päähän jätettyinä.

Kun ensin löytämässämme listassa oli vielä seuraavan viikon vaihtoehdot, meni vähän aikaa arpoessa, mitä sitä olisi juuri tänä perjantaina tarjolla. No lopulta löytyi se meneillään olevan viikonkin lista.

Sinänsä meitä tiskin takana palvellut aikuinen nainen oli ystävällinen ja mukava. Valitettavan monella asemalla palvelua on hoitamassa ynseitä pimatsuja.

Oikean kotiruuan makuista

Ruokahan oli oikein sitä äijää. Kermaperunat jätin sivuun, ja lastasin lautaselle ja lastasin siihen lihapullia, muussia ja wienerleikettä. Olisi tehnyt mieli viereisessä pöydässä kahvia hörppineelle taksikuskinaisellekin tokaista Pirkka-Pekka Peteliuksen Apuva-mies –sketsihahmon lailla, että rouva on hyvä vaan ja maistaa, nam!.

Ruoka maistui oikeasti keittiössä valmistetulta, eikä miltään einespaketeista sulatetuilta ja mikrossa lämmitetyiltä. Lihapullat mehevyydessään kyllä löivät Ikean pullat, joita olen sentään pitänyt aika ässinä.

Sanotaan, että jokaisessa näistä uudistuksista huoltoasemilta, siis nykyisiltä liikenneasemilta, katoaa pala kerrallaan perinteistä äijähenkeä.  Netistäkin löytyy ihan akateeminen opinnäytetyö Neste K-Market Martinlaakson osaamisen johtamisesta. Siellä puhutaan  SWOT-analyysistä ja benchmarkingista…

Huh huh…  Minä sitten karsastan tuollaisia vierasperäisiä sanoa, kun puhutaan huoltsikoista. Kotikylässä velipojat olivat aina kesätöissä läheisellä huoltoasemalla. Ei silloin puhuttu swoteista ja benchmarkingeista. Työ opittiin tekemällä ja yrittäjän karjuessa “perkeleen tunaria”, kun jokin meni pieleen.

Mutta nykyajan kotkotuksista huolimatta en edelleenkään osaa kuvitella, että kulosaarelainen metroseksuaalikaverini edelleenkään haluaa sopia tapaamisia edes uusitulle K-Market Nesteelle. Mieltä lämmitti, kun meidän kanssa samaan aikaan lounastanut ainoa nainen koko paikassa oli rempseän näköinen taksikuski.

Voi olla, että metroseksuaalit ja rouvaväkikin tykkäävät asioida näillä hienoilla, siisteillä ja pirteästi vihertävänsävyisillä liikennasemilla pikaostoksilla. Mutta luultavasti me äijät saamme jatkossakin rauhassa pitää nurkkapöydissä turinatuokiomme rauhassa trendipelleiltä.

Se mikä jäi mieleen, että meitä molempia testiryhmäläisiä vähän palelsi koko lounastuokion ajan. Pistäkää pattereita vähän isommalle.

K-Market Neste Oil Martinlaakso
Vihertie 39, Vantaa