Kaasujalka

Hintavertailu – Harmaat asfaltinrypistäjät

Julkaissut:

|

7.1.2017

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Hintavertailu – Harmaat asfaltinrypistäjät

K

Mahdollisesti tämän sarjan hitti on Volkswagen Passat Variant Highline 2.0TSI  vuosimallia 2011 ja 211-hevosvoimaisella bensamoottorilla ja DSG-automaattilaatikolla, auton mukana tulee myös kaikki ”mausteet”.  Kuvan Passat on myynnissä  Autotalo Timo Numminen Oy:ssä Tuuloksessa.

Mahdollisesti tämän sarjan hitti on Volkswagen Passat Variant Highline 2.0TSI  vuosimallia 2011 ja 211-hevosvoimaisella bensamoottorilla ja DSG-automaattilaatikolla, auton mukana tulee myös kaikki ”mausteet”.  Kuvan Passat on myynnissä  Autotalo Timo Numminen Oy:ssä Tuuloksessa.

Keskikokouluokan ”tavisauto”isolla bensakoneella on tilava ja tehokas valinta vaikkapa euroistaan tarkalle virkamiehelle, joka haluaa välttää kateuden aiheuttamista naapureissa.

Isolla bensamoottorilla varustettua Ford Mondeota, Opel Insigniaa, Volkswagen Passatia ja Citroen DS5:ta voisi kuvata ”harmaiksi asfaltinrypistäjiksi”. Ne ovat kaikki mukavia, tilavia, vääntäviä ja tehokkaita perheautoja, mutta eivät nauti samanlaista premium-hehkua kuin Audit, Mersut ja Bemarit.

Premium-mainehan on pitkälti markkinointimiesten aikaansaannosta. Jos tavallisella autoilijalla olisi mahdollisuus lähteä koeajamaan näitä tehokkaammalla bensamyllyllä varustettuja perusautoja silmät peitettyinä, välttämättä hän ei edes huomasi normaalissa liikenteessä eroa ns. laatumerkkeihin.

Jos hakee pelkkää mukavuutta ilman tarvetta herättää naapurustossa kateutta, voi näistä malleista tehdä vaihtoautohalleissa todellisia löytöjä.

Merkkiuskollisille

Näiden vaihtoautojen ostajat ovat hyvin merkkiuskollisia.

– Se on ehkä merkityksellisintä. Jos puhutaan vaikkapa Ford-miehistä, niin esimerkiksi tällaisen isokoneisen Mondeonkin ostaja löytyy nimenomaan heidän joukostaan. Aiemmin hänellä on mitä luultavammin ollut jokin hiukan vaatimattomammin varusteltu Mondeo, sanoo myyntipäällikkö Kalle Kanerva Laakkosen Turun toimipisteestä.

Esimerkkiautoista helpoimmin myytäviä ovat Kanervan mukaan odotetusti Volkswagen Passat, Ford Mondeo ja Skoda Superb.

– Opelkin tietysti on aina kulkenut vähän käsi kädessä Fordin kanssa, ostajakunta on hyvin samanlaista.  Saab tietysti jo markkinoilta poistuneena merkkinä luonnollisesti löytää ostajansa vain vannoutuneesta Saab-miehestä, ja lähes yhtä rajallinen ostajakunta on Citroen DS5:lläkin.

Bensankulutus ei näiden autojen ostajille juurikaan merkitse: tärkeintä on vääntävä ja mukava matkanteko. Ne eivät myöskään kilpaile samoista ostajien samojen merkkien kokoluokaltaan pienempien GT-autojen kanssa.

 – Näiden isompien mallien ostajat menevät ennen kaikkea mukavuus edellä: he eivät halua ratakireää peliä, jossa on todella tiukka alusta. Samoin he haluavat yhdistää kuljetuskapasiteetin tehokkuuteen. Kysyntä menee  myös vähän ikäryhmittäin. Kolmekymppinen kaveri ehkä ostaa sen Focus ST:n kun taas  isokokoisemman ja tehokkaan Mondeon ostaja taas on ehkä iältään viisissäkymmenissä.

Kooltaan nämä autot ovat samaa luokkaa kuin ns. premium-merkkien isommat mallit.   Jos Mondeota pitää verrata kokoluokaltaan BMW:hen, vertailukohdaksi täytyy ottaa BMW:n 5-sarja, vaikka uushankintahinnaltaan se on ollut lähempänä selvästi pienempää BMW:n 3-sarjaa.

–Kyllä ne nämä autot isolla bensamoottorilla mielestäni tekevät edelleen kauppansa, kun se hintalappu suhteessa uusihankintahintaan on kuitenkin hyvin edullinen, Kanerva sanoo.

200-hevosvoimainen Citroen DS5 THP 200 Sport Chic on ainakin persoonallinen valinta. Hitti huippumukava ”isokissa” ei tässä sarjassa kuitenkaan missään tapauksessa ole. Mittarilukema on kuitenkin vain 44 000 km ja auto on varsin tuore, vuosimallia 2012. Veho Turku Raisiossa pyysi tästä autosta 24 500 euroa.

200-hevosvoimainen Citroen DS5 THP 200 Sport Chic on ainakin persoonallinen valinta. Hitti huippumukava ”isokissa” ei tässä sarjassa kuitenkaan missään tapauksessa ole. Mittarilukema on kuitenkin vain 44 000 km ja auto on varsin tuore, vuosimallia 2012. Veho Turku Raisiossa pyysi tästä autosta 24 500 euroa.

240-hevosvoimainen Ford Mondeo 2,0 EcoB 240 PShift Titanium automaattilaatikolla lienee tämän sarjan ykkös-tai kakkoshitti, sen kanssa kärkipaikasta kilpailee Passat. 111 000 kilometriä ajettu Mondeo vuosimallia 2011 lähtee 22 800 eurolla Veljekset Laakkoselta Helsingissä.

240-hevosvoimainen Ford Mondeo 2,0 EcoB 240 PShift Titanium automaattilaatikolla lienee tämän sarjan ykkös-tai kakkoshitti, sen kanssa kärkipaikasta kilpailee Passat. 111 000 kilometriä ajettu Mondeo vuosimallia 2011 lähtee 22 800 eurolla Veljekset Laakkoselta Helsingissä.

Opel Insignia 2.8 V6 Turbo Sport 4x4 vuosimallia 2009 tarjoaa tilaa, muhkeutta, nelivetoa ja suorituskykyä. 110 500 kilometriä ajettu auto automaattilaatikolla löytänee ostajan vannoutuneesta keski-ikäisestä Opel-miehestä. Auto oli myynnissä Kestoauto Oy:ssä Ylivieskassa.

Opel Insignia 2.8 V6 Turbo Sport 4×4 vuosimallia 2009 tarjoaa tilaa, muhkeutta, nelivetoa ja suorituskykyä. 110 500 kilometriä ajettu auto automaattilaatikolla löytänee ostajan vannoutuneesta keski-ikäisestä Opel-miehestä. Auto oli myynnissä Kestoauto Oy:ssä Ylivieskassa.

260-hevosvoimainen Skoda Superb 3,6 FSI V6 4x4 Elegance DSG Automaatti vuosimallia 2009 on aiemmin ollut  vain yhdellä omistajalla. 236 000 km:n mittarilukema kuitenkin rajannee ostajakuntaa. Vastavuoroisesti hinta on edullinen, 17 850 euroa ja huollot on tehty merkkihuollossa. Tätä Superbia myy Autoliike Miettinen Kuopiossa.

260-hevosvoimainen Skoda Superb 3,6 FSI V6 4×4 Elegance DSG Automaatti vuosimallia 2009 on aiemmin ollut  vain yhdellä omistajalla. 236 000 km:n mittarilukema kuitenkin rajannee ostajakuntaa. Vastavuoroisesti hinta on edullinen, 17 850 euroa ja huollot on tehty merkkihuollossa. Tätä Superbia myy Autoliike Miettinen Kuopiossa.

Saab 9-5 2.0 Turbo4 BioPower (220hk) / Vector ei varsinaisesti kilpaile jutun muiden autojen kanssa. Vaikka merkiä ei enää valmistetakaan, voi hyvinkin olla, että vannoutunut ja merkkiuskollinen suomalainen Saab-mies ostaa tämän 220-hevosvoimaisen Saabin Ruotsin Kamuxista: mittarilukema kun on vasta 125 150 km ja vuosimalli on 2011. 22 900 éuron hintaan on jo laskettu Suomessa mukaan tuleva vero.

Saab 9-5 2.0 Turbo4 BioPower (220hk) / Vector ei varsinaisesti kilpaile jutun muiden autojen kanssa. Vaikka merkiä ei enää valmistetakaan, voi hyvinkin olla, että vannoutunut ja merkkiuskollinen suomalainen Saab-mies ostaa tämän 220-hevosvoimaisen Saabin Ruotsin Kamuxista: mittarilukema kun on vasta 125 150 km ja vuosimalli on 2011. 22 900 éuron hintaan on jo laskettu Suomessa mukaan tuleva vero.

 

Teksti Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Vaihtoautovertailu 5000-10 000€ – Halvat ja isot nelivetomaasturit
Pieni bensa-auto käy aina kaupaksi
Uudehkoja käytettyjä dieselfarmareita saa nyt edulliseen hintaan

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *