Kaasujalka

Sähkö- vai polttoainekäyttöinen lämmitin?

Julkaissut:

|

7.12.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Sähkö- vai polttoainekäyttöinen lämmitin?

kahan-kuva-thermocall-tc4_2Pakkasten alettua moni pähkäilee, tulisiko autoon hankkia polttoaine-  vai sähkökäyttöinen lämmitin.  Jos asuu alueella, jossa autoa ei ole mahdollista yhdistää sähköverkkoon, polttoainekäyttöinen Webasto-lämmitin on hyvä ratkaisu.

Webaston ohjaaminen kauko-ohjaimella, kellolla tai uudella Thermo Call 4 –kännykkäsovelluksella onnistuu sielläkin, missä ei ole pistorasiaa tai lämpötolppaa.
–Esimerkiksi kaupunkien keskusta-alueilla, sanoo markkinointipäällikkö Jouni Vainikka mm. autojen varaosia ja lisävarusteita maahantuovasta Kaha Oy:stä.

Polttoainekäyttöinen Webasto on oiva ratkaisu esimerkiksi paljon liikkuvalle ja päivän aikana usein paikkaa vaihtavalle edustajalle: moottori ja sisätilat kun ehtivät asiakastapaamisten ja palaverien aikana kovilla pakkasilla jäähtyä ja ikkunat jäätyä.

Suuri apu keskusta-alueilla

Uusinta ja edistyksellisintä on mahdollisuus käynnistää ja ohjata Webastoa kännykällä Thermo Call 4 –järjestelmällä. Sen kännykkäapplikaatio on ilmaiseksi ladattavissa  iPhone –puhelimiin App Storesta ja Android-puhelimiin Google Storesta.

 Thermo Call 4:llä Webaston voi käynnistää vaikka usean korttelin päästä. Tämä on suuri apu esimerkiksi Helsingin keskusta-alueilla, joilla vapaat pysäköintipaikat ovat usein pitkän matkan päässä. Thermo Call 4:n hankkiminen ei ole edes kallis ratkaisu silloin, kun autossa on jo tehtaalla valmiiksi asennettu Webasto-järjestelmä.
– Useaan autoon saa Webaston jo tehdasasenteisena. Mutta niiden mukana tulee vain perinteinen Webaston kauko-ohjain tai kellokytkin. Thermo Call 4 – järjestelmän saa useaan autoon jälkiasennettuna noin 490 eurolla.  Autossa tulee Webasto lämmitin ja kauko-ohjain. Asennusta ja laitetta voi kysyä kaikista Webasto-asennuspisteistä, Vainikka neuvoo.

Itse kännykkäsovellus on ilmainen ja käyttäminen hoituu vuosia käyttöaikaa tarjoavalla prepaid-liittymällä.

Pikkuautoihin, joissa ei ole valmiiksi asennettuna Webastoa, Kahalla on meneillään kampanja, jossa koko lämmitinjärjestelmän saa lähes autoon kuin autoon riippuen valmiiksi asennettuna hintaan 1260-1360 euroa. Thermo Call 4 –järjestelmä ei kuitenkaan sisälly tähän hintaan, mutta sekin voidaan asentaa samanaikaisesti. Kannattaa samalla kysyä tarjousta sen asennuksesta.

Edullinen Calix

Jos kuitenkin omakotitalon seinässä on pistorasia tai taloyhtiön pihalla mahdollisuus tolppapaikkaan, on sähkötoiminen lisälämmitin edullinen ja hyvä ratkaisu.
– Sähkökäyttöinen Calix-lämmittimellä voidaan lämmittää auton sisätilat ja moottori, samaten sillä voidaan tarvittaessa ladata myös akkua. Jos ajetaan pakkasilla lyhyitä matkoja, tarvitsee auton usein muutaman kerran kuukaudessa latausta.

Kahalla onkin parhaillaan menossa kampanja, jossa sähkökäyttöisen Calix Comfort Kit –sisälämmittimen johtosarjoineen ja autoon asennettuna saa 249 eurolla.
– Tämä ratkaisu tuo lämpöä sisätiloihin ja pitää ikkunat sulana, mutta hinta ei sisällä moottorilämmitintä.

Uutuutena Calix-sisätilanlämmittimiin on tullut myös kiinnityskappale, jolla sen voi helposti asentaa U:n muotoisella raudalla auton jalkatilaan tai keskikonsolin alareunaan ilman, että tarvitsee porata reikiä.

Toinen mielenkiintoinen uutuus on Calixin LED-valolla varustettu liitäntäjohto, joka tekee pimeässä johdon liittämisen ajoneuvoon helpoksi.  Siitä näkee myös milloin johdossa on virta kytkettynä.

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Kaha

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Näin oikeat renkaat tekevät ajamisesta nautinnon
Halpa ja vanha auto – Lottovoitto vai painajainen?
Vinkit suksiboksin valintaan ja pakkaamiseen

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *