Kilometrien lisäksi vuodetkin syövät rengasta

29.11.2016

Kilometrien lisäksi vuodetkin syövät rengasta

rengas

Myös vähän ajavan kannattaa säännöllisesti tarkastuttaa talvirenkaittensa kunto: niitä kun kuluttavat kilometrien lisäksi myös vuodet.

Vähän ajava saattaa tuudittautua talvirenkaita alle vaihtaessaan siihen, että niiden ulkonäkö kertoo myös niiden kunnon.
– Näin ajattelevat usein varsinkin vähän ajavat ihmiset. Kulutuspintaa ja nastoja voi vielä olla jäljellä melkein yhtä lailla kuin tuoreemmissakin renkaissa, mutta viidessä vuodessa kumiseos alkaa jo kovettua ja jarrutuspito heikkenee merkittävästi, painottaa Rengasmarket-ketjuun kuuluvan Rengasmaailma Oy:n toimitusjohtaja Sami Horto.

Kysy neuvoa

Varmin tapa tarkastuttaa asia on käydä kysymässä neuvoa alan liikkeestä.
– Vähän ajettujen, mutta 4-5 vuotta vanhojen talvirenkaiden todellista kuntoa ei välttämättä katsastusmieskään osaa kertoa. Erityisen kriittisiä ovat nimenomaan pehmeämmän kumiseoksen talvirenkaat. Meidän liikkeistämme saa ilmaisen tarkastuksen ja ammattilaisiamme koulutetaan jatkuvasti, Horto sanoo.

Verkkokaupan yleistyessä Horto muistuttaa myös kivijalkaliikkeiden kantamasta vastuusta.
–Meitä sitoo virhevastuulaki. Vaikka renkaille ei takuita annetakaan, niin mahdollisissa virheasioissa hoidamme asian kuntoon maahantuojan kanssa. Verkkokaupan lopullinen osoite voi olla missä päin tahansa maailmalla ja vastuuhenkilön tavoittaminen voi olla todella työlästä.

Verkkokaupasta renkaansa ostava ei aina tule miettineeksi myöskään asennuksen lopullista hintaa: kivijalkaliikkeessä se sisältyy yleensä uusien renkaiden hintaan.
– Tämän päivän isot ja matalaprofiiliset renkaat vaativat asentajalta osaamista ja huippuluokan koneita. Talvirenkaissa on syytä suhtautua halpatuotteisiin vieläkin kriittisemmin kuin kesärenkaissa.
– Lehtitesteissä halvoilla nastarenkailla jarrutusmatka jäällä 50 kilometrin tuntivauhdista on ollut jopa 15 metriä premium-rengasta pidempi. Tiukassa paikassa se voi maksaa jopa ihmishengen, Horto varoittaa.

Sen sijaan valinta nastattomien ja nastarenkaiden välillä on pitkälti makuasia, samoin ratkaisee, missä päin ja minkälaisissa olosuhteissa Suomea ajetaan
– Koko Suomen myytävistä renkaista 90 % on edelleen nastallisia ja 10 % nastattomia. Mitä pohjoisemmaksi sisämaahan mennään, sitä suurempi on nastarenkaiden suosio.

Nastat vai kitkat?

Tosin nasta- ja  nastattomat renkaat jakavat esimerkiksi taksiautoilijoita kahteen eri koulukuntaan pk-seudullakin. Isännät, joilla on palkattuja kuskeja, pitävät usein nastoja turvallisempana ratkaisuna, Horto tietää.

Nastattoman eli kitkarenkaan etuja on, että se tarjoaa vaihtoaikoihin joustoa: niillä voi ajaa pitkällekin kevääseen tai vaihtaa alle jo paljon ennen lakisääteistä talvirengaskautta, koska laki ei erikseen rajaa niiden käyttöaikaa.
– Jos on kokenut kuljettaja ja ajaa etelän sulilla isoilla teillä, kitkarengas on hyvä ratkaisu. Jos taas ajaa pohjoisemmassa tai jäisemmissä olosuhteissa sivuteillä, nasta tarjoaa paremman pidon. Kunnon lumipyryssä kitkarengas toimii paremmin, mutta heti kun tie vetää jäähän, on nastarengas risteyksiin tullessakin turvallisempi.  Niin ikään jos kotipiha on jyrkän mäen päällä, nastoilla pääsee jääkeleillä varmemmin perille.

Saksalainen rengasjätti Continental sulautti yrityskaupan myötä aiemmin omistamansa Rengasmaailma –liikkeiden kuluttajabrandin Rengasmarket –ketjuun. Nyt Rengasmarket-ketjulla on yli 70 liikettä eri puolilla Suomea, Tammisaaresta aina Oulun korkeudelle asti.
–Brändin tunnettuus on kesän ja syksyn mittaan entisestään parantunut ja pystymme nykyisellä verkostolla palvelemaan maanlaajuisesti asiakkaitamme. Meillä on asiakkaina mm. leasing-yhtiöitä, joilla on tuhansia autoja eri puolilla Suomea.

Syksyn uutuustuotteita ovat keskiluokkaan suunnatut, suomalaisilla Tikka-nastoilla varustetut Gislaved- ja Matador –talvirenkaat.
– Ja kärkimerkki on tietysti Continental. Kitkarenkaissa Continental ContiVikingContact 6  voitti sekä TM:n että Tuulilasin talvirengastestin, ja nastarenkaissa niinikään Tikka-nastoitettu Continental IceContact 2 vei TM:ssä jaetun ykköstilan, Horto mainitsee.

Continental on ensimmäinen rengasvalmistaja joka tuo markkinoille Pohjoismaiset itsepaikkautuvat talvirenkaat. ContiSealTM pienentää huomattavasti rengasrikon riskiä: se paikkaa renkaan kulutuspinnan pistoreiät 5mm asti (esimerkiksi naulan tai ruuvin aiheuttaman) kiitos edistyksellisen teknologian, Horto jatkaa

Teksti Timo Kiiski