Kaasujalka

Koeajo Audi A4 Allroad 3.0 TDI – Yksinäinen napakymppi

Julkaissut:

|

25.11.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Audi A4 Allroad 3.0 TDI – Yksinäinen napakymppi

a4

Uudistunut Audi A4 Allroad jatkaa edelleen kokoluokassaan yksinäisenä sutena, sillä  samassa luokassa vain Volvolla on tarjolla vastaavaa. 

Koeajossa Audi A4 Allroad. Keväällä koeajoimme A4:n varustettuna 3-litraisella dieselillä varustettuna. Se auto vei sydämen, joten odotukset tämän Allroadin kohdalla ovat tietenkin korkealla. Uudistunut Allroad on edeltäjäänsä nähden muuttunut ulkonäöllisesti hyvin vähän. Aivan kuten Audin kaikki viimeiset malliuudistukset. Allroadin 34 millimetriä korkeamman maavaran avulla saadaan vähän enemmän maastokelpoisuutta ja muoviset helmat paljastavat mallin Avantista. Uudet alustaratkaisut parantavat ajettavuutta ja niiden avulla painoakin on saatu alemmaksi.

Siinä missä moni autonvalmistaja tarjoaa korotettuja versioitaan vain kaksivetoisena, tämä A4 Allroad tulee aina nelivetoisena.

Allroadin mallistossa on tarjolla vain yksi bensa versio, joka on 252-hevosvoimainen bensaturbo.  Dieseleitä on neljä ja edullisimman saa vajaalla 51 000 eurolla. Hintaeroa samalla tekniikalla varustettuun Avantiin tulee karkeasti sanottuna noin 3000 euroa.

audiMiedompi V6

Koeajetussa Allroadissa oli myös hienosti kehräävä kutoskone, mutta merkittävästi miedommalla viritysasteella, sillä tehoa tässä on “vain” 218 hevosvoimaa. Tämä onkin jännä veto Audilta laittaa keulalle mielummin kutoskone miedosti viritettynä kuin huippuunsa viritetty nelari. Kaksilitrainen diesel tarjoaa 190 hevosvoimaa ja saman 400 Newtonin väännön, mutta tietenkin häviää kolmelitraisen vääntökäyrän leveydelle. Isomman koneen vääntö alkaa jo 500 kierrosta alempaa ja jatkuu vielä 750 kierrosta korkeammalle. Tämä on juuri se mikä tuo arkiajoon sitä leppoisuutta ja helppoutta.

Allroadin mallistossa on myös tehokkaampi 272 heppainen versio kutoskoneesta ja sen moottorin jatkeena tulee perinteinen automaattivaihteisto.

Audi A4 Allroad on todella leppoisa ja mukava matkakumppani. Auto on todella hiljainen ja muhkean väännön ansiosta nautinnollinen ajettava. Ainut särö tulee aavistuksen jahkailevasta vaihteistosta. Koeajon kulutuskin jäi varsin asialliselle tasolle.

Audi A4 Allroad 3.0 TDI V6 S tronic 
Hinta alk: 62321€
Koeajoauton hinta: 83 265
Iskutilavuus: 2967cm3
Teho: 218hv / 4000-5000 kierr/min
Vääntö: 400Nm / 1250-3750 kierr/min
Paino: 1735kg
Tavaratila: 505l
Pit.lev.kork: 4750, 1842, 1493
Kiihtyvyys 0-100km/h: 6.4s
Huippunopeus: 245km/h
Kulutus (valm.ilm): 5,1l
Koeajon kulutus: 6.8l

Plussat
Mukavuus
Ajettavuus
Kuljettajan ajoasento

Miinukset
Vaihteiston miettiminen

Jälkimaku
Allroad on todella miellyttävä auto. Se tarjoaa perinteisen Avantin sporttisen ajettavuuden, mutta hivenen korkeamman maavaran ansiosta mökkitiellä saa ajaa huolettomammin. Itse valitsen mielummin tämän kuin saman hintaisen katumaasturin.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Peugeot 2008 Puretech 130 – Ihan pelkällä bensalla mennään
Koeajo BYD Tang – ”Isotteleva” sähkömaasturi Kiinasta
Koeajovideo: 435-hevosvoimainen MG4 XPower – Mahtava häirikkö

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *