Kaasujalka

Koeajo käytetty Mercedes-Benz SLK 200 – Klassikko syntyessään

Julkaissut:

|

2.11.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Mercedes-Benz SLK 200 – Klassikko syntyessään

mb1

SLC:n edeltäjä Mercedes-Benz SLK oli klassikko jo syntyessään vuonna 1996, sillä se oli Mersun historian ensimmäinen kompaktinkokoinen ja SL:ää pienempi 2-paikkainen roadster aukeavalla teräskatolla.

Koeajossa käytetty Mercedes-Benz SLK 200. SLK:n tuloon asti kaksipaikkaiset avo-Mersut olivat olleet kookkaita SL-malleja.  SLK-lyhenne tuli saksankielisistä sanoista sportlich (urheilullinen), leicht (kevyt) ja kompakt (säästävä). Erikoista ja mullistavaa oli muunneltava teräskatto, jonka myötä auton muuttaminen avoautosta coupéksi kävi hämmästyttävän nopeasti, vain 25 sekunnissa.

mbOlen kuullut hauskan tarinan johtajasta, jonka nuori rakastajatar halusi Mercedes-Benz SLK 200:n ja dirika antoi hempukalleen vapaat kädet. Ukko itse vain vilkaisi rakastajattaren näyttämää kuvaa ja viisasi kintaalla tyyliin ”tilaa sellainen kuin tahdot”. No, kun sitten SLK oli ajettu pihaan, oli vatsakkaalla patruunalla kuulemma melkoisia vaikeuksia ahtautua 2-paikkaisen roadsterin ohjaimiin.

Lujaa tekoa

Nyt nämä vanhat SLK-mallit ovat hinnoiltaan laskeneet jo nuorten amiksesta valmistuvienkin kavereiden kukkaroille sopiviksi. Mutta ulkonäöltään Mersu on loihtunut SLK:stakin yllättävän hyvin aikaa kestävän.

Ajettuani viikon verran uudella SLC:lla päätin kokeilla, miltä maistuu meno jo 17-vuotiaalla SLK:lla, jolla on matkamittarissa jo 185 000 kilometrin lukema. Toisin kuin muille autoille, bensallakin käyvälle Mersulle sen ei pitäisi olla lukema eikä mikään. Rinta-Joupilta Vantaalta alle otettu SLK 200 oli manuaalivaihteinen ja sen 2-litrainen bensamoottori tuotti tehoa 136 hevosvoimaa.

Verrattuna uuden SLC:n 245 hevosvoimaan se on tietysti vaatimatonta, mutta kun oman 1,8-litraisen bensa-Insigniankin 140 hevosvoiman puhti riittää, niin tällaisessa kevyessä roadsterissakin jytyä on vanhalle herralle ihan tarpeeks: varsinkin kun tämä perusmalli painaa vain 1270 kiloa, kun rakenteissa on käytetty terästä kevyempää magnesiumia.

mb2Auto tuntui yhä olevan lujaa tekoa. Tietenkin meno vanhalla SLK:lla on äänekkäämpää ja rouheampaa kuin uudella SLC:lla, eikä ajomukavuus ole ihan vastaavanikäisen umpisedanin tasolla. Mutta onhan tämä nyt moneen vastaavaan japsi-roadsteriin verrattuna kuitenkin AUTO isolla A:LLa. Erityisesti Klaukkalan sivuteiden mutkissa tämä jo klassikoksi muodostunut roadster tällä oli oikein kotonaan.  Jos nyt pitäisi 7000 eurolla ostaa kesäauto, niin en minä epäröisi ajaa tällä talvellakin.

Ja niin mainio kuin uuden SLC:n 9-portainen automaatti onkin, niin vanhaan SLK:hon 5-lovinen manuaalilaatikko tuo suloisen häivähdyksen menneestä: lähestulkoon niiltä ajoilta kuin ruutulippalakkiset herrasmiehet lähtivät avoautoajelulle nyppyläiset ajohanskat kädessään.

Mercedes-Benz SLK 200
Vuosimalli: 1999
Mittarilukema: 185 000 km
Moottori: 1998 cm3, rivi4
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 9.3 s
Huippunopeus: 208 km/h
Yhdistetty kulutus: 9 l /100 km
Vääntö: 190 Nm
Hinta: 6900 €
Myyjä: J. Rinta-Jouppi, Vantaa

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *