Koeajo Skoda Suberb L&K – Parasta Skodaa

1.11.2016

Koeajo Skoda Suberb L&K – Parasta Skodaa

suberb1Skoda Suberbin L&K tarjoaa eniten varusteita, tilaa ja ominaisuuksia kunnioittaen mallinimellään merkin perustajia.

Viime vuoden lopulla koeajoimme Suberbin 1.4-litraisella bensaturbolla ja se tuntui vähän ”ohuelta” moottorilta näin isoon autoon, vaikka se toimittikin arkiaskareet ihan mallikelpoisesti. Nyt koeajettua versiota liikuttaa 190 hevosvoimainen turbodiesel ja se tuntui jo heti ensimetreiltä lähtien oikein passelilta vaihtoehdolta.

suberb4suberb3suberbsuberb2Tällä kertaa korimallina on hatcback eikä se todellakaan tarkoita sitä, että tavaratilasta tarvitsisi tinkiä. Kävin nimittäin koeajon aikana kooraudasta hakemassa 200 litraisen vesisaavin ja se meni heittämällä Suberbin konttiin. Heitettyäni saavin kyytiin aloin jo heti aprikoimaan, että olisi sittenkin pitänyt ostaa se 300 litrainen. En olisi uskonut, että sekin mahtuisi kyytiin.

Varusteiden juhlaa

Istuin jää minun makuuni liian ylös, mutta ihan suhteellisen hyvä tämäkin on. Koeajon aikana pystyyn ajoasentoonkin tottui, eikä ärsyttänyt liiemmälti. Makuasia.
Kuten arvata saattaa niin, L&K:ssa on todella hyvät varusteet. Mitä muuta voikaan odottaa malliston kunkulta. Varustelistaa emme käy tässä läpi.

Koeajomme aikana maamme asfalttitiet olivat vielä talven jäljiltä pahasti karkeat ja sen kyllä huomasi myös Suberbissa, sillä rengasmelua kantautui karkealla tien pinnalla. Sileällä pinnalla meni sukkasillaan todella mallikkaasti.

DSG-vaihteisto arpoo aavistuksen liikkeellelähdöissä. Toisinaan myös ajon aikana, koska laatikko vaihtaa herkästi isommalle, jotta kulutus pysyisi mahdollisimman alhaisena. Mikäli heti vaihtamisen jälkeen tuleekin tarvetta kiihdyttää, niin vaihteisto tovin miettii ja sitten vasta pudottaa pienemmälle. Ajoin paljon sport-asennolla ja tällöin tätä murhetta ei niinkään ilmennyt. Tuolloin vaihteisto ei niin herkästi vaihda isommalle vaan ajattaa pienemmällä vaihteella korkeammilla kierroksilla. Suosittelen. Se ei kuitenkaan vaikuta ajomukavuuteen yhtään. Dieseliä saattanee kulua enemmän, mutta sillä ei ole mitään merkitystä. Koeajon kulutus pysyi kiitettävän alhaisena, sillä dieseliä kului vain 6.7 litraa satasella. Valmistajan lukemaan emme tietenkään yltäneet, mutta jo tuo meidän lukema reippaassa sekalaisessa ajossa on erittäin hyvä.

Skoda Suberb 2.0 TDI 190 L&K DSG
Hinta: 48 265€
Iskutilavuus: 1968cm3
Teho: 190hv / 3500-4000 kierr/min
Vääntö: 400Nm / 1750-3250 kierr/min
Paino: 1690kg
Tavaratila: 625l
Kiihtyvyys 0-100km/h: 8.0s
Huippunopeus: 237km/h
Kulutus (valm.ilm): 4.1l
Koeajon kulutus: 6.7l

Plussat
Tilat
Varustetaso

Miinukset
Vaihteiston jahkailu (varauksin)

Jälkimaku
Suberb tarjoaa hurjat tilat ja hyvät varusteet järkevään hintaan. Siinä tuntuu olevan menestyksen resepti, jolla päästään asiakkaiden sydämiin ja testivoittoja eri lehdissä tulee solkenaan.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa