Kaasujalka

Koeajo Mercedes-Benz SLC300 – Katseen vangitsija

Julkaissut:

|

30.10.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Mercedes-Benz SLC300 – Katseen vangitsija

mb2Uusi Mercedes-Benz SLC herättää lähiön huoltoasemalle ajaessa sellaista huomiota, että olisi melkein tehnyt mieli puolustautua parkaisemalla, ettei ”tää oo mun auto, eikä mun rahat ees tähän riittäisi!”

Jo SLC:tä edeltäneessä SLK-mallissa vuonna 1996 oli uutta aukeava, mutta metallirakenteinen Vario-katto, jonka mukana kuitenkin perinteisen kangaskaton monikäyttöisyyden.

mb_1mbSamalla periaatteella toimii uuden SLC:n katto. Tosin se avautuu ja sulkeutuu aiempaa joutuisammin ja sitä voidaan avata tai sulkea vielä noin 40 kilometrin tuntinopeudessa.

Koeajoon saatu Mercedes-Benz SLC 300:n keulalla on 2-litrainen rivinelonen bensamoottori, tarkka kuutiotilavuus on 1991 cm3.  Tehoa siitä löytyy 245 hevosvoimaa.

Bensamoottorivaihtoehtojen huippua on SLC 46, jonka ”pannu” on 3-litrainen V6.  Siitä irtoaa tehoa peräti 367 hevosvoimaa.

mb3Tarjolla on myös vaatimattomampi SLC 200 niinikään1991 cm3:n rivinelosella ja 184 hevosvoiman tehoilla sekä 156-hevosvoimainen ja 1,6-litrainen SLC 180. Dieselmoottorimalleja on yksi, 2,1-litrainen SLC 250 d 2,1-litraisella ja 204-hevosvoimaisella rivinelosella.

Valitsipa minkä tahansa näistä vaihtoehdoista, niin kevyeen autoon ne kaikki tarjoavat tarpeeksi puhtia Suomen nopeusrajoituksille.

Ja todellisuudessa tärkeintähän on mielikuva: räyhäkkäitä soundeja tuottava AMG-Performance –pakoputkisto on SLC-Mersussa vakiovaruste.

Herrasmiehen roadster

Kun tällainen painonpudotuksesta ja lisääntyneistä liikuntaharrastuksista huolimatta yhä melkein 90-kiloinen, mutta persjalkainen kaljupää ahtautuu urheilulliseen roadster-Mersuun, ei ihme, että kolmekymppinen sukulaisnainen naureskellen totesi: ”Sun kaltaiset viisikymppiset ja vähän vatsakkaat ukothan tollaisilla autoilla päästelevät, yleensä vieressä istuu ainakin parikymmentä vuotta nuorempi blondi”.

No, blondi kyllä istui viereen, mutta se nyt sattui olemaan vaimoihminen, jonka kanssa on asuttu samassa taloudessa jo 20 vuotta.

Koeajoviikko osui vielä loppukesän helteille ja aurinkoisille päiville. Kun ajoin SLC:llä katto auki Rajantorpan Nesteen pihaan, olin havaitsevinani edustalla norkoilleessa nuoremmissa miehissä pientä ihastusta, iäkkäämmissä osin teeskenneltyä huvittuneisuutta.

Matalan profiilin ihmisenä olisi tehnyt mieli kajauttaa niille kaikille, että ”tää Mersu on sit vaan mulla työn takia koeajossa, ei mulla oikeesti tällaiseen varaa olisi!”.

Yhdeksänportainen automaattivaihteisto toimii sivistyneesti ja ilman minkäänlaista pykimistä. Jos tulee tekemisen puutetta, niin aina voi kepittää vipstaakeista ratin takaa.

Katto auki pitkälle syksyyn

Ohjaustuntuma oli luonteva ja niin istuin kuin rattikin toimivat sähköllä monipuolisesti. Koeajoautossa oli AMG Line –varustepaketti ja ajodynamiikkapaketti, joiden avulla saattoi muunnella ohjauksen tehostusta ja jousituksen urheilullisuutta. Comfort –asetuksella kaupunkiajo oli juuri sopivasti pehmeää.

Tällä Mersulla voi lähteä rakastajattaren kanssa villisti ja vapaasti katto auki jo aiemmin keväällä tai myöhemmin syksymmällä, kun istuimiin integroitu, 540 euron arvoinen lisävaruste Airscarf-ilmahuivi puhaltaa lämmintä ilmaa niskan ja kaulan alueelle.

Koeajettu SLC:n hinta vakiovarustein alkaa 66 622 eurosta, järeä varustelu kuitenkin nostaa hinnan noin 95 000 euroon.

Mercedes-Benz SLC 300 A
Moottori: 1991 cm3, rivi4
Teho: 245 hv
Vääntö: 370 Nm
Yhdistetty kulutus: 5,8 l /100 km
Co2: 132 g/km
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 5,8 s
Huippunopeus: 250 km/h
Hinta: alk 66 622 € (koko malliston hinta alk. 49 862 €)

 Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia
Koeajo Peugeot 2008 Puretech 130 – Ihan pelkällä bensalla mennään

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *