Kaasujalka

Koeajo SsangYong Rexton – Rumankorea tosimaasturi

Julkaissut:

|

6.10.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo SsangYong Rexton – Rumankorea tosimaasturi

rexton3

Ssang Yong Rexton perii tavallaan vuosien takaisen Hyundai Terracanin paikan. Sekin on  ruman korea korealainen: vähän vanhahtava, mutta ihan oikea iso maasturi.

Eihän 50 000 euroa ole pieni raha. Mutta Rextonissa sille rahalle saa paljon sellaista vastinetta, josta saman kokoluokan Toyota Land Cruiserista näillä hinnoilla ei voi edes unelmoida: Land Cruiserin hinnat kun alkavat 74 000 eurosta ja halvin Pajerokin maksaa rapiat 65 000 euroa.

Perinteistä maasturia hakevalla ei näinä päivinä ole hirveästi valinnanvaraa. Kyllähän niitä crossovereita ja katumaastureita on tarjolla, mutta ei tällaisia ihan aitoa nelivetoa alennusvaihteistolla.

Tämä korealainen SsanYoung Rexton on kyllä vaikkapa hevosvaunua perässään vetävälle ratsutilalliselle oiva peli. Vetokyky on 2600 kiloa ja maavaraa on jylhät 25 senttimetriä. Ja kun se on ulkonäöltään vanhahtava ja kaikessa komeudessaan himpun rumakin, uskaltaa sillä mennä maastoonkin.

rexton2rexton1rextonVähän ysärihenkeä

Mielestäni Rextonia voisi kuvata rumankoreaksi. Ja tämä ihan kunnioituksella. En oikein usko, että tällaista maasturia ostavat näyttämisenhalua huokuvat pikkunousukkaat: heille on tarjolla sirompia ja pienempiä katumaastureita samalla hinnalla.

Lievä ”ysärihenkisyys” jatkuu Rextronin sisälläkin. Kenwoodin multimedianäytön hallintalaitteet tuovat etäisesti mieleen amispoikien jälkiasennuksena tuning-Bemariinsa hankkimat soittopelit. Mutta yhtäkaikki: ne ovat toimivat ja niistä löytyy kaikki tarpeellinen.

Mittaristokin muistuttaa 1990-2000 –lukujen taitteen isoja japsiautoja. Automaattivaihteiston keppi on pitkä ja järeä. Vanhan liiton miehen sydäntä kuitenkin lämmittää, että automaattilaatikossa on ihan perinteiset P-, R-, N- ja D-lovet.

Ajoasennon löytäminen on pikkuisen hankalaa, kun ratista puuttuu syvyyssäätö.

Rextonin nelivetojärjestelmässä on kolme eri ajotilaa; 2H (takaveto), 4H (nopea neliveto) ja 4L (hidas neliveto). Nelivedon kytkeminen kojelaudasta ratin vasemmalta puolelta on tehty helpoksi.

Koska koeajoviikko osui kesähelteille, tuli losoteltua pääsääntöisesti takavedolla. Maantienopeuksilla se tekikin ajosta oikein leppoisaa ja mukavaa.

Nelivedolla moottori jakaa vääntöä etu- ja taka-akselin välillä suhteessa 50:50. Takavedon (2H) ja nopean nelivedon (4H) välillä voi vaihtaa myös alle satasen nopeutta ajaessa. Hidas neliveto (4L) toimii vain haasteellisessa maastoajossa. Maasto-ominaisuuksia lisää  EPS-ajovakaudenhallinta, johon kuuluu myös alamäkihidastimen ja kaatumisen estojärjestelmä.

Tilaa isollekin porukalle

Matkustamossa riittää tilaa isommallekin porukalle, kun Suomeen tuotavat Rextonit ovat seitsemänpaikkaisia. Parhaimmillaan se on kuitenkin 5-paikkaisena, koska kolmannelle penkkiriville pääseminen on pientä soveltamista. Eikä siellä kolmannella penkkirivillä edes ole kunnolla polvitilaa.

Kun kolmannen penkkirivin kaataminen on tehty helpoksi, saa viisipaikkaisena matkaan lähtiessä tavaratilaa ruhtinaalliset 1112 litraa. Huimimmillaan ja kaikki takapenkit käännettyinä tavaratilaa on peräti 2488 litraa.

Koeajetussa Rextonissa oli uusi, nelisylinterinen ja 2,2-litrainen D22-dieselmoottori. Siinä riittää mukavasti puhtia näinkin ison auton liikuttamiseen.  Tehoa moottorissa on178 hv ja vääntöä 400 Nm: niillä kyllä pärjää kaikenlaisissa olosuhteissa, moottoriteillä ja maastossa.

Jousitus on pikkuisen pehmeä, ja selvästi tehty maasto-ajoa ajatellen. Siksi kyyti mutkissa on hiukan kallistelevaa. Ensi alkuun Rextonin jousitus voi tuntua vähän liiankin ”lelluvalta”, mutta toisaalta se tuo mieleen takavuosien Jeep Grand Cherokeen: tällaisessa isossa maasturissa pikkukallistelut mutkissa oikeastaan vain lisäävät aidon maasturin fiilistä.

Tunnottomanakin kuin juna

Ohjaaminen on kevyttä, mutta samalla myös ohjausliikkeet tuntuvat suuren ratin takia isoilta. Rattia saa isoissa käännöissä vääntää reippaasti. Vaikka ohjaustunto onkin tiessään, on ajaminen isoilla teillä silti leppoisaa, kun Rexton etenee luonnostaan kuin juna.

Koeajoviikon jälkeen tankatessa Rexton tarjosi iloisen yllätyksen: olin päässyt sillä kutakuinkin 7,5 litran kulutukseen satasella. Osittain tämä tietysti varmasti johtui siitä, että koeajoviikolla kaupunkiajoa oli melko vähän.

SsangYong Rextoneiden hinnat alkavat 39 990 eurosta. Nyt koeajetun automaattivaihteisen mallin lähtöhinta on 45 990, mutta koeajoauton nahkaverhoilu ja muut lisävarusteet nostivat kokonaishinnan 50 627 euroon.

Rehellisesti sanottuna en olisi uskonut, että koeajoviikon jälkeen luovuttaisin Rextronin suorastaan haikein mielin takaisin maahantuojalle. En edelleenkään usko, että valintatilanteessa laittaisin yli 50 000 euroa korealaiseen isoon maasturiin, mutta sehän kielii vain heikosta egosta. Oikeaa isoa nelivetoa todelliseen tarpeeseen etsivä tosimies saa kyllä rahalleen täyden vastineen.

SsangYong  Rexton D22 AWD 7AT Quartz
Hinta alk. 39 990 euroa.
Koeajoauton hinta lisävarusteineen 50 627€
Moottori: 2157 cm3, turbo
Teho: 178 hv
Vääntö: 400 Nm
Huippunopeus: 187 km/h
Yhdistetty kulutus: 7,4 l/100 km (tehtaan ilmoittama)
CO2:: 194 g/km
Mitat: pituus 4755 mm, leveys 1900 mm, korkeus 1840 mm, henkilömäärä 7
Max.vetomassa: 2600 kg

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia
Koeajo Peugeot 2008 Puretech 130 – Ihan pelkällä bensalla mennään

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *