Kaasujalka

Koeajo Ford Focus RS – Kilpa-auto myös kadulle

Julkaissut:

|

3.10.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Ford Focus RS – Kilpa-auto myös kadulle

focus1

Focus RS on nyt ensimmäisen kerran nelivetoisena versiona ja auto on niin haluttu, että Suomen kiintiö myytiin heti.

Uusi Ford Focus RS saapui markkinoille suuren kohun saattelemana ja sitä odotettiin kuin kuuta nousevaa. Tästä autosta on julkaistu ylistäviä videoita ja juttuja hurjat määrät, ennen kuin me edes saimme koeajoon. Ennakko-odotukset ovat siis pilvissä, kun kaikki koeajaneet ovat suorastaan haltioituneet RS:stä. Siinä usein piilee suuri vaara, että odottaakin jo liikoja.

Suurine spoilereineen, renkaineen ja vanteineen RS kertoo kanssaliikkujille heti millainen auto on kyseessä. Tämä 1060 euron hintainen lisävarusteinen sininen väri entisestään korostaa sitä ja tekee tästä ehkä vähän mauttoman oloisen. Valkoisena tämä ei ole yhtään hassumman näköinen.

Kabiini on melkein kuin mistä tahansa Focusesta ja RS paljastuu vain istuimista.

focusfocus2focus3Vahvat perinteet

Aikoinaan Ford Sierra Cosworth ja myöhemmin Escort Cossu oli saatavana nelikkona, mutta niiden jälkeiset ripeät versiot Focuksesta olivat aina etuvetoisia. Nyt tämä uutukainen on nelivetoinen ja 2.3-litrainen turboahdettu moottori tarjoaa kunnioitettavat 350 hevosvoimaa ja kilpa-automaiset ominaisuudet. Vaihteisto on aina 6-vaihteinen manuaali.

Myös yllättävän mukava

Auton ajoasetuksia pystyy nykytrendin mukaisesti säätämään eri asteikoiden mukaisesti. Normal-asetuksella RS on jopa hämmästyttävän mukava. Kytkin on yllättävän kevyt käyttää. Alusta on tietenkin todella jämäkkä, mutta ei kuitenkaan mikään kivikova. Asetusten muuttaminen sportille saa tilanteen muuttumaan täysin erilaiseksi, Race Track asetuksesta puhumattakaan. Nämä kaksi asetusta saa arkiajon tuntumaan erittäin epämukavalta, ainakin Suomen teillä. Nopeassa ajossa ne ovat tietenkin parhaimmillaan ja ymmärrettävästi sileällä tien pinnalla. Lisäksi RS:ssä on Drift Mode, jonka avulla driftaaminen sujuu kuin lapsen leikki. Se muuten auttaa sorallakin hyvin.

Alustan ja ohjauksen tunnokkuudessa on se huono puoli, että ne haistavat kaikki tien epätasaisuudet ja niitähän meillä Suomessa riittää.
Ohjauksen vetely kiihdytyksessä uraisilla teillä on aivan järkyttävää. Liekö osittain syynä olevan aika reippaasti kuluneet renkaat. Sileällä tiellä menee suoraan.

Kävimme kokeilemassa tätä myös soratiellä, mutta leveät ja matalat renkaat tekivät irtosoralla ajamisen todella liukkaaksi, joten käännyimme takaisin mustille tienpinnoille. Kuopissa ja töyssyissä matalat renkaat välittävät iskut ikävästi läpi rattiin asti. Tätä ei todellakaan ole tehty ralliautoksi.

Kilpailijat vähissä

Focus RS:n pahimpia kilpailijoita on hieman hankala luetella, sillä täysin vastaavaa ei muilta merkeiltä löydy. Hondan TypeR on etuvetoinen ja myös etuvetoinen Leon Cupra vähän mieto tämän rinnalla. Jossain Focus RS:ää verrattiin 20-30 000 euroa kalliimpiin Audi RS3:een, BMW M2:een ja MB A45 AMG:hen. Sekään ei ole ihan reilua, sillä Focus on näitä kolmea niin paljon edullisempi. Volkswagen Golf R on suurinpiirtein samanhintainen ja nelivetoinen. Golf R tarjoaa yhtä hyvän suorituskyvyn, mutta ei ole läheskään näin kilpa-automainen. Sen voi laskea eduksi tai haitaksi. Unohtaa ei tietenkään sovi Subarua WRX STI:tä. Honda Civic TypeR sopii myös tähän kategoriaan, vaikka raapiikin vain edestä.

Mountune on erikoistunut Fordin viritysosiin ja heiltä on ilmeisesti jo saatavana tähän virityspaketti.

Ford Focus RS
Koeajoauton hinta: 57 888,29€
Iskutilavuus: 2261cm3
Teho: 350hv / 6000 kierr/min
Vääntö: 440Nm / 2000-5000 kierr/min
Paino: 1599kg
Kiihtyvyys 0-100km/h: 4,7s
Huippunopeus: 266km/h
Kulutus (valm.ilm):7.7l
Koeajon kulutus: 11,6l

Plussat
Suorituskyky
Hinta
Kilpa-automaisuus
Ohjauksen vetely

Miinukset
Vaatimaton kabiini
Kilpa-automaisuus
Saatavuus

Jälkimaku
Focus RS on varmasti tämän hetken hot hatch. Hinta on hyvin houkutteleva, tehoa riittävästi ja lisäksi löytyy neliveto. Tästä tulee varmasti suosittu virityskohde, sillä moottorista saa hyvin helposti vahvoja nelosella alkavia teholukemia.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: 435-hevosvoimainen MG4 XPower – Mahtava häirikkö
Koeajossa BMW 550e – Kuinka paljon ladattava hybridi kuluttaa, kun ei lataa akkuja lainkaan?
Koeajo Mitsubishi Eclipse Cross PHEV 2.4 Black Edition 4WD- Aina nelivetoinen ja ladattava

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *