Kaasujalka

Sama vuosimalli ja km-lukema – Vectra vai Insignia?

Julkaissut:

|

6.9.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Sama vuosimalli ja km-lukema – Vectra vai Insignia?

insignia_vectra

Miten tekee kauppansa vaihtoautoliikkeessä Opel Vectra, kun vieressä myydään sen seuraajaa, saman vuosimallin Insigniaa samalla mittarilukemalla?

Insignia korvasi vuonna 2009 Vectran Opelin kilpailussa kuumassa ylemmässä keskiluokassa. Ulkonäöltään ne ovat kaksi tyystin eri autoa. Vectra oli muotokieleltään alunperinkin Insigniaa ”tylsempi”, mutta silti sillä on oma vankka kannattajakuntansa.

Virtaviivaisemmalla ja dynaamisemmalla Insignialla Opel toi C-segmentin vaihtoehtonsa selkeästi 2010-luvulle. Mutta Opel ei koskaan ole ollut intohimojen auto, enemmän se on ollut järkivalinta. Onko Insignia muuttanut tilannetta vaihtoautomarkkinoilla? Onko käytettyä Insigniaa etsivälle saman verran ajettu ja saman vuosimallin Vectra edes vaihtoehto?

Sitä selvitimme ottamalla vertailuun kutakuinkin toisiaan vastaavat vuosimallin 2009 Vectran ja Insignian. Molemmat olivat dieselmoottorisia farmareita. Vectra Wagon Ultimate 1.9 CDTI:ssä oli tehoa 120 hevosvoimaa ja sillä oli ajettu 165 000 kilometriä. Insignia Sports Tourer Edition 2,0 CDTi Ecoflex taas oli tehoa 131 hevosvoimaa, mutta ja mittarilukema oli 168 000 kilometriä.

Hintapyynnöissä ero oli yllättävän pieni: Vectrasta pyydettiin 8950 euroa ja Insigniasta 10 900 euroa, eli himpun vajaat 2000 euroa enemmän.

–Hintaeron täytyy samanikäisillä ja saman verran ajetuillakin Vectralla ja Insignialla olla tuntuvat, siihen ei välttämättä riitä pari tuhatlappustakaan. Jos joku tulee tuohon pihalle tarjoamaan minulle alle 175 000 kilometriäkin ajettua farmari-Vectraa dieselmoottorilla, niin ensimmäinen sana mikä minulle tulee mieleen, on ”halpa”, sanoo myyntipäällikkö Miikka Lännistö raisiolaisesta Visa-Autosta.

Vaihtoautohalleissa Vectra ja Insignia eivät edes ole toisilleen vaihtoehdot. Siinä missä nuorempi perheenisä on valmis investoimaan tuhansia euroja enemmän selvästi sporttisempaan ja dynaamisempaan Insigniaan, menee Vectra todennäköisesti esimerkiksi seniori-ikäiselle miehelle, joka etsii tilavaa ja järkevää, kuitenkin ajettavuudeltaan melko mukavaa saksalaista autoa.

–Vectra tuli kuitenkin markkinoille jo vuonna 2002 ja vaikka sille tehtiinkin facelift vuonna 2006, niin kyllä se on Insigniaan verrattuna vanhatekoisen näköinen auto. Ensimmäiset Insigniat ovat jo 7-vuotiaita, mutta silti ne näyttävät tänäkin päivänä vielä aika ajattomilta: tavallinen tallaajahan ei erota niitä juuri tämän päivän Insignioista, Lännistö sanoo.

Teksti Timo Kiiski

Uusikorinen vs. vanhakorinen Insignia 1

Ulkonäöltään Vectraa räyhäkkäämpi, Opel Insignia Sports Tourer Edition 2,0 CDTi Ecoflex vuosimallia 2009 ja 168 000 kilometrin mittarilukemalla oli myynnissä Raision Autokeskuksessa 10 900 eurolla. Insignian 2-litraisessa dieselmoottorissa oli tehoa 131 hevosvoimaa. Verrokiksi otetun samanikäisen Vectran tavoin myös tässä Insigniassa oli manuaalivaihteet.

Tästä saa mukavan käyttöauton runsaasti varusteltuna ja kohtuukilometreillä, jos vanhahtava design ei häiritse. 165 000 kilometriä ajettu Opel Vectra Wagon Ultimate Edition 1,9 CDTI vuosimallia 2009 oli varustettu Auto/Ac xenoneilla, cruisella, parkkitutkilla ja nahkasisustalla. Autossa oli manuaalivaihteet. Uudenmaan Vaihtoautot Espoossa tarjosi hyvin huollettuun Suomi-Vectraan myös 12 kuukauden ajoturvaa. Hintapyyntö oli 8950 €.

Tästä saa mukavan käyttöauton runsaasti varusteltuna ja kohtuukilometreillä, jos vanhahtava design ei häiritse. 165 000 kilometriä ajettu Opel Vectra Wagon Ultimate Edition 1,9 CDTI vuosimallia 2009 oli varustettu Auto/Ac xenoneilla, cruisella, parkkitutkilla ja nahkasisustalla. Autossa oli manuaalivaihteet. Uudenmaan Vaihtoautot Espoossa tarjosi hyvin huollettuun Suomi-Vectraan myös 12 kuukauden ajoturvaa. Hintapyyntö oli 8950 €.

 

 

 

 

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Pieni bensa-auto käy aina kaupaksi
Uudehkoja käytettyjä dieselfarmareita saa nyt edulliseen hintaan
Halpa pistokehybridi ostetaan ykkösautoksi

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *