Kaasujalka

Mercedes-Benz G300 on vanhanakin tosimaastureiden kingi

Julkaissut:

|

29.8.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Mercedes-Benz G300 on vanhanakin tosimaastureiden kingi
Mercedes-Benz G300 kelpaa aitoa nelivetoista maasturia etsivälle vanhanakin. Varsinkin, jos kilometrit jäävät 200 000:een ja huoltokirja on täydellinen. Autoliike Tmi Jarkko Seppälä Kauhavalla pyysi 198 000 km ajetusta vuosimallin 1983 G300:sta 3-litraisella dieselmoottorilla 14 900 euroa.

Mercedes-Benz G300 kelpaa aitoa nelivetoista maasturia etsivälle vanhanakin. Varsinkin, jos kilometrit jäävät 200 000:een ja huoltokirja on täydellinen. Autoliike Tmi Jarkko Seppälä Kauhavalla pyysi 198 000 km ajetusta vuosimallin 1983 G300:sta 3-litraisella dieselmoottorilla 14 900 euroa.

Iikääntynytkin Mercedes-Benzin G-malli on ”oikeiden” maastureiden kingi vaihtoautomarkkinoilla. Iän myötä sen hinta voi jopa nousta.

Mitsubishi Pajero on ”aitojen kunnon” nelivetomaastureiden suosikkeja pitkälti edullisen hintansa takia. Autokeskus Raisiossa myi 16 900 eurolla 7-paikkaista Pajero Wagon 2,5-litraista Inform turbodieseliä vuosimallia 2006. Mittarilukema oli isoksi maasturiksi kohtuullinen, 191 000 km.

Mitsubishi Pajero on ”aitojen kunnon” nelivetomaastureiden suosikkeja pitkälti edullisen hintansa takia. Autokeskus Raisiossa myi 16 900 eurolla 7-paikkaista Pajero Wagon 2,5-litraista Inform turbodieseliä vuosimallia 2006. Mittarilukema oli isoksi maasturiksi kohtuullinen, 191 000 km.

Range Rover Vogue 3.0Tdi automaattilaatikolla, ilmajousituksella, nahkaverhoilulla ja täydellisellä huoltokirjalla tuntuu lähes vastustamattomalta vaihtoehdolta. IT Motors Oy Tuusulassa myi tällaista vuosimallin 2003 Range Roveria 14 800 eurolla, mittarilukema oli 222 000 km.

Range Rover Vogue 3.0Tdi automaattilaatikolla, ilmajousituksella, nahkaverhoilulla ja täydellisellä huoltokirjalla tuntuu lähes vastustamattomalta vaihtoehdolta. IT Motors Oy Tuusulassa myi tällaista vuosimallin 2003 Range Roveria 14 800 eurolla, mittarilukema oli 222 000 km.

Jeep Wrangler 4.0i 3D Sport 177-hevosvoimaisella bensamoottorilla ei ole bensansäästäjä, mutta tuskinta sellaisen ostaja tätä asiaa sen tarkemmin miettiikään. Lähes ajamattomaksi mainostettu 4.0 i 3 D Sport vuosimallia 2001 ja 7000 kilometrin mittarilukemalla oli myynnissä 16 900 eurolla Autollecomissa Oulussa.

Jeep Wrangler 4.0i 3D Sport 177-hevosvoimaisella bensamoottorilla ei ole bensansäästäjä, mutta tuskinta sellaisen ostaja tätä asiaa sen tarkemmin miettiikään. Lähes ajamattomaksi mainostettu 4.0 i 3 D Sport vuosimallia 2001 ja 7000 kilometrin mittarilukemalla oli myynnissä 16 900 eurolla Autollecomissa Oulussa.

Toyota Land Cruiser on raskaiden nelivetomaastureiden kestosuosikki. 3.0 D4D Luxury 5 hengelle vuosimallia 2004 oli jo 517 000 kilometriä ajettu, mutta silti hintapyyntö Aviapoliksen Autokeskuksessa Vantaalla oli yhä 15 890 €.

Toyota Land Cruiser on raskaiden nelivetomaastureiden kestosuosikki. 3.0 D4D Luxury 5 hengelle vuosimallia 2004 oli jo 517 000 kilometriä ajettu, mutta silti hintapyyntö Aviapoliksen Autokeskuksessa Vantaalla oli yhä 15 890 €.

Jeep Grand Cherokeella on pitkät perinteet aitona maastoautona. Se unohtuu helposti, kun sitä leimaavat enemmän tyyli ja mukavuus. Mutta jos Grand Cherokeella päästellään maastoon, avuksi löytyy jo oikean maasturin tunnusmerkkinä pidetty alennusvaihteistokin. Lisävarusteena saa vieläkin toimivamman lukoilla parannetun nelivedon. Vain 105 000 km ajettu Jeep Grand Cherokee 5,7 HEMI 326-hevosvoimaisella bensamoottorilla vuosimallia 2006 oli myynnissä 17 990 eurolla Sulantien Auto 26:ssa Tuusulassa.

Jeep Grand Cherokeella on pitkät perinteet aitona maastoautona. Se unohtuu helposti, kun sitä leimaavat enemmän tyyli ja mukavuus. Mutta jos Grand Cherokeella päästellään maastoon, avuksi löytyy jo oikean maasturin tunnusmerkkinä pidetty alennusvaihteistokin. Lisävarusteena saa vieläkin toimivamman lukoilla parannetun nelivedon. Vain 105 000 km ajettu Jeep Grand Cherokee 5,7 HEMI 326-hevosvoimaisella bensamoottorilla vuosimallia 2006 oli myynnissä 17 990 eurolla Sulantien Auto 26:ssa Tuusulassa.

Espoon Auto-Planeetta Oy:n Jani Huovinen kertoo myyneensä kesän alussa vanhan iäkkään G-Mersun himpun alle 30 000 eurolla.
– Se on näistä todellisista ja maastokelpoisista nelivetomaastureista kutakuinkin ainoa, jonka hinta voi jopa nousta senkin jälkeen, kun se on joutunut odottamaan jonkin aikaa varastossa ostajaansa, hän sanoo.

Yllättävän hyvää myytävää

Mercedes-Benzin G-sarja on jo yksi maasturi-ikoneista, sitä on valmistettu ulkoisesti lähes muuttumattomana vuodesta 1979 aina näihin päiviin asti.

Toki G-sarja on elinkaarensa aikana aiemminkin saanut osakseen lukuisia parannuksia ja päivityksiä, mutta ne liittyvät pääasiassa moottoreiden, sisustuksen ja turvavarusteiden ajantasaistamiseen.

14 000-20 000 eurolla oikeaa maasturia etsivän pitää kuitenkin tyytyä siihen, että kun tuolla rahalla saa 2000-luvun puolivälin Toyota Land Cruiserin, samalla hinnalla myynnissä olevan G-Mersun vuosimalli voi olla 1983.

Perinteisesti noin 15 000-20 000 euron isot tosimaasturit alennusvaihteineen ja tasauspyörästön lukkoineen ovat Huovisen mukaan olleet hyvää myytävää.
– Tänä keväänä jostain syystä on ollut hankalampaa. Mutta esimerkiksi Jeep Grand Cherokee 3-litraisella dieselmoottorilla ja sopivilla kilometreillä kyllä menee hyvin kaupaksi ja toisaalta ostaja saa rahalleen hyvän vastineen. Mutta paras Jeep tässä sarjassa on Wrangler, ja mieluummin pidempikorisena Unlimitedina.

Ostetaan riihikuivalla

Niin isoja kuin Audi Q7 ja BMW X5 ovatkin, ne ovat kuitenkin katumaastureita, eivätkä kuulu tähän sarjaan. Eivät myöskään Honda CR-V:t ja Nissan Qashqait. Oikeasta maasturista löytyvät niin alennusvaihteet kuin tasauspyörästön lukot, tai ainakin jommatkummat niistä.

Moni ei miellä Volkswagen Touaregia tähän sarjaan kuuluvaksi, vaan katsoo sen kuuluvan BMW X5:n ja Audi Q7:n tavoin isoihin katumaastureihin.
– Olen kuitenkin kuullut sen maasto-ominaisuuksista hyvää palautetta. Off road –varustuksella silläkin uskaltaa mennä huonommille teille. Edullisuutensa takia kuitenkin Mitsubishi Pajero on tämän osaston helpoin myytävä, Huovinen sanoo.

Tämän sarjan maasturit menevät Huovisen mukaan käytettyinäkin varakkaammalle väelle.
– Näitä ei osteta rahoituksella, vaan omalla rahalla. Aika usein ne menevät tavalla taikka toisella metsämiehille: joko metsästäjille, metsästyskoiraharrastajille tai metsänomistajille. Joskus Lapin poroisännätkin hakevat näitä täältä etelästä asti.

Teksti Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Vaihtoautovertailu 5000-10 000€ – Halvat ja isot nelivetomaasturit
Pieni bensa-auto käy aina kaupaksi
Uudehkoja käytettyjä dieselfarmareita saa nyt edulliseen hintaan

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *