Kaasujalka

Koeajo käytetty Volvo S80 – Oikea äijäsedan

Julkaissut:

|

25.8.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Volvo S80 – Oikea äijäsedan

s80volvo

Iäkäs Volvo S80 noin 200 000 kilometriä ajettuna, jos mikään, on todellinen ”äijäsedan”, mukavasti ja hiljaa valtateitä pitkin etenevä ”lohnake”. Minulle sellaisella ajaminen oli taas itsetutkiskelun paikka.

Koeajossa käytetty Volvo S80. Pakko se on taas oma auto ottaa puheeksi. Insignia on mukava keskiluokkainen auto. Mutta jos minä oikeasti vähät välittäisin ylimielisten ihmisten ilkkumisista, niin ostaisin tällaisen iäkkään Volvo S80:n kohtuukilometreillä.

Muotoilultaan se totisesti on ohittanut jo aikoja sitten ”parasta ennen” –päiväyksen.

Mutta kyyti… aija jai jai poojiijjjaaat!!

volvos80volvo_s80volvo”Kuka minä olen?”

5-pyttyinen ja 2,5-litrainen bensaturbo tekee tästä oikein miellyttävän menijän iäkkäänäkin. 200 hevosvoimaa liikuttaa isoa autoa vaivattomasti ja bensaturbo käy mittavasta kilometrilukemasta ja iästä huolimatta nätisti.

Tämä Volvo taas herätti niitä iäisyyskysymyksiä, jotka pakottavat niin sanotusti ”matkalle itseensä”. Viisaat ja syvämietteiset ihmiset menevät aina ajattelemaan jonnekin Intiaan tai muihin kaukomaihin. Pössyttelevät siellä ehkä kannabistakin, kun tuijottelevat napaansa ja kysyvät, että ”kuka minä oikein olen?”

Kuulin eräältä iskelmäveikolta kerran jutun, jonka  mukaan edesmennyt Kari Tapio eli ”Klappi” olisi erästä nuoremman polven rock-muusikkoa ilkkunut, että ”aina ne menevät Intiaan mietiskelemään, mun Intiani on mun saunani Masalassa”.

No nyt joku sitten ihmettelee, mitä hittoa nämä tällaiset filosofiat ja retriitit Intiassa kuuluvat tähän juttuun, jossa varmasti pitäisi nyt miettiä vanhan Volvo S80:n kaarreominaisuuksia ja ohjauksen tehostusta?

Ne kuuluvat asiaan siten, että minulla näitä suuria ajatuksia ja itsetutkiskeluja viriää juuri silloin, kun saan istua tällaisen ison, vanhan, halvan ja silti ajettavuudeltaan nautittavan sedanin rattiin. Eli sanottakoon, että tällainen iso vanha sedan-Volvo on minun Intiani ja rauhan tyyssijani.

Nimittäin minun on pakko tunnustaa, että tämä vanha Volvo S80 olisi sittenkin tarjonnut pidemmän päälle enemmän ja silti halvemmalla niin sanotusti ”kicksejä” tai ”säväreitä” kuin juuri hankkimani Opel Insignia.

Miksi sitten päädyin Insigniaan? Siksi, että olen sittenkin herkkä mies ja altis muiden mielipiteille. Joskus vuosi tai pari sitten vakavissani pohdin tällaisen vanhan S80:n ostamista, mutta tulin toisiin aatoksiin, kun vanha tuttu typerästi naurahti, että ”tollaselle säälittävälle museollahan nyt nauraa kaikki”,

Ketkä kaikki? Pikkuporvarilliset luottokorttia vinguttavat säälittävät nousukkaat. Insignia oli riskitön ostos. Kukaan ei sitä ihaile tai sano, että ”wau, mikä auto”. Mutta eipä sille kukaan ilkukaan, kun se on kuitenkin keskikokoinen ja suht moderni nykyauto.

Hipaisunäytöt hiiteen!

Kadehdin niitä automiehiä, jotka paskanmarjat välittävät muista ja keskittyvät autossaan siihen, mikä itseä miellyttää. Ja usein ne ostavat tällaisen vanhan Volvon, joka kulkee vieläkin oikein sileästi, varsinkin valtateillä. Mutta ihan mukavasti se menee sivuteiden kiharoissakin.

Ohjaus on voimakkaasti tehostettu ja tuo menoon jenkkihenkisyyttä. Mutta siihen tottuu pian ja vanha S80 tarjoaa samassa paketissa näppärää pyöriteltävyyttä ja tarkkaa ohjattavuutta. Mikään ei horjuta vakaata etenemistä.

Eniten tykkään 5-pyttyisen Volvon hienostuneesta soinnista kiihdytyksissä. Automaattiloota toimii mittarilukemasta huolimatta ilman sileästi.

Tällä saa upeasti hörlötettyä 15 litraa satasella kaupunkiajossa, eikä yhdistetyssä ajossakaan pääse alle kympin. Mutta kuten vanha hyvä kaverini, lempinimeltään ”Löysä”, aikoinaan totesi: ”Pitääks sun aina olla niin v…tun järkevä? Autoilun pitää olla nautinto, eikä aina pidä laskea jotain bensakuluja…”

Oijoijoi… Ankaran laihdutuskuurin jälkeen olen taas alkanut saada vatsaa takaisin. 4,8 metriä pitkän Volvon avarassa ohjaamossa isonkin vatsan lötsäyttää mukavasti ratin ja penkin väliin. Kojelauta ei työnny syliin ja vaikka se on nykymittapuun mukaan vanhahtava, niin siinä on jotain iäisyysarvoja. Kojelaudan erilaiset säätimet ovat isot ja selkeät, enkä yhtään kaipaa tämän päivän montitoiminäyttöjä ja hipaisuhömpötyksiä.

Volvo S80 vm.  2001
Varustetaso: Business Automatic nahkasisustuksella
Mittarilukema: 232 000 km
Moottori: 2.4-litrainen turbo
Käyttövoima: bensiini
Teho: 200 hv
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 8.5 s
Huippunopeus: 220 km/h
Yhdistetty kulutus: 10,2 l/100 km
Co2: 242 g/km
Hinta: 5 299 €
Myyjä: Autosilta, Espoo

Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa

Tietoa julkaisijasta

Mika

(1) Lukijan kommentti

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *