Lahden Varaosaexpertille paikallisuus on valttia

2.8.2016

Lahden Varaosaexpertille  paikallisuus on valttia

varaosaexpertVaikka Lahden Varaosaexpertin asiakkaita harpilla kartalla piirrettynä asuu Päijät-Hämeen ulkopuolellakin, on sen vahvuus pitkälti paikallisuudessa.

Liittyminen Euroopan laajuiseen AD-ketjuun vuonna 2007 on tuonut nyt jo 23-vuotiaalle Lahden Varaosaexpertillekin paljon etuja. Yritys edustaa Lahden talousalueella merkittävimpiä alkuperäislaatua olevia tuotemerkkejä, jotka ovat peräisin johtavilta auton osia valmistavilta komponenttitoimittajilta.
Tuotevalikoimiin kuuluvat auton varaosat, lisävarusteet, työkalut, voiteluaineet ja kemikaalit – kaikki mitä nykyaikainen autoilija tarvitsee. Asiakkaita palvelee 12 hengen expert-ryhmä.

– Kun tavara ostetaan suoraan valmistajilta, pystymme takaamaan laadun ja pitämään hinnat kilpailukykyisinä. Jos hamasta 20 vuoden takaisesta historiasta lähtien meillä on ollut isot varastot. Jos Motonetia ei lasketa mukaan, niin Varaosaexpert on perinteisistä Autovaraosakaupoista selkeästi suurin, sanoo yrittäjä Jarmo Herranen.

Monipuolinen tukkutoimittaja

Suuresta myymälästä löytyy laaja valikoima niin auton ehostukseen ja varusteluun liittyviä tuotteita .

–Olemme alueen ainoa virallinen THULE-myyjä, joten meiltä löytyvät neuvot ja THULE-varusteet suoraan myymälästä kaikenlaisen tavaran kuljettamiseen.  Työkaluissa öytyy ammattilaisille Kamasaa ja harrastajalle edullista mutta laadukasta AmProta.

Joulukuussa 2012 saimme myös uuden Thule -seinän, joka on vierailemisen arvoinen. Työkaluista AmPro ja Kamasa ovat hyvin edustettuina valmiina hyllytavarana, ja mitä ei löydy, saat tilaamalla seuraavaksi päiväksi, Herranen kertoo.

Öljy-, vaha- ja kemikaalivaihtoehdot on valittu laatutietoisesti, jotta asiakkaat eivät joudu itse varmistumaan aineiden toimivuudesta.

– Olemme usean tuotteen tukkutoimittaja, joten valikoimat ja hinnat ovat sen mukaiset.

Tällä hetkellä Lahden Varaosaexpertin varastossa on yli 20000 eri tuotenimikettä. Paitsi valikoiman laajuuteen ja isoihin varastoihin, panostaa yritys myös nopeisiin ja varmoihin toimituksiin.

– Kun tavaraa tulee meille arkiaamuna jo ennen seitsemää, niin jo kahdeksalta ensimmäiset korjaamot ovat niitä täältä hakemassa ja kahdeksalta lähtevät ensimmäiset kuljetukset korjaamoille Herranen sanoo.

Osaavaa palvelua

Vaikka verkkokaupan merkitys kasvaakin, ei sillä kateta ammatillisen puolen asiakkaiden tarpeita.  Suurin asiakasryhmä kun on alueen autokorjaamot ja autoliikkeet, joita laaja varaosavarasto pystyy palvelemaan hyvin.

–Heidän palvelemisensa vaatii aika paljon osaamista, sillä puolella kun riittää varmasti monenlaista yrittäjää. Luetteloiden selaaminen verkossa ei ole yksiselitteistä, vaan perustuu ammattitaitoon. Ison tavarataloketjun mies ei välttämättä ymmärrä hölkäsenpöläystä asiasta, johon aiheeseen perehtynyt ammattimies osaa auttaa.

Suurin muutos varaosabisneksessä 30 vuoden aikana on se, että vielä 2000-luvun alussa korjattiin pienempiä yksiköitä, kun nykyään myydään suurempia kokonaisuuksia.

–  Komponenttien hinnat ovat laskeneet niin alas, että enää ei juuri lähdetä korjaamaan laturista hiiliä ja laakereita, vaan vaihdetaan mieluummin koko laturi, kun sen voi saada jopa alle 100 euron.

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa