Kaasujalka

Koeajo Skoda Octavia RS 4×4 – Kauan odotettu

Julkaissut:

|

1.8.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Skoda Octavia RS 4×4 – Kauan odotettu

skoda

Suomen suosituimman perhesportin nelivetoista versiota on odotettu kuin kuuta nousevaa ja nyt se on vihdoin täällä.

Nelivetoisen Octavia RS:n saa vain dieselin kanssa ja bensamoottorinen versio tulee ainoastaan etuvetoisena. Konsernin muissa merkeissä on olemassa bensakoneestakin nelivetoisia sporttiversioita ja mielelläänhän sen tähänkin soisi. Nelivetoinen RS tulee aina DSG-vaihteilla varustettuna. Tästä löytyy urheilullinen jousitus, sähköinen tasauspyörästön lukitus XDS+ dynaamista kaarreajoa varten sekä progressiivinen ohjaus.

octaviaoctaviarsEtuvetoiseen RS:ään verrattuna lisää hintaa tulee reilut 2500 euroa ja viisiovinen versio reilun tonnin edullisempi kuin tämä.

Samalla tekniikalla varustettu L&K maksaa 3000 euroa enemmän ja Style vain noin 1200 euroa vähemmän. Ulkonäöllisesti tätä ei erota etuvetoisesta. Nelivetoisella RS:llä saa vetää 200 kiloa painavampaa peräkärrykuormaa.

Mainio kokonaisuus

Koeajoimme viime syksynä etuvetoisen RS230:n ja sen kohdalla huomasi, että neljä vetävää rengasta ei välttämättä olisi huono asia. Kostealla asfaltilla ESP-valo ei enää vilkkunut vaan se paloi koko ajan. RS on varustettu niin monen muun nelivedon tapaan viidennen sukupolven Haldexilla. Normaalissa ajossa tämä on etuvetoinen, paitsi liikkeellelähdöissä voimanjako on 50/50.

Kuskin ajoasento on todella mallikas ja siinä istuu mielellään. Istuimet tarjoavat kivasti tukea joka suuntaan. Lisäksi ne näyttävät erittäin hyviltä.

Moottorista kuuluu todella kiva kurnutus kiihdytettäessä. Nyt kiihdytyksissä ei luistonestovalo vilkuttele vaan pitoa on riittävästi. Onneksi ajonvakautuksen saa napista pois päältä, jos talvella alkaa lapsettamaan ja sehän muuten alkaa ihan varmasti. No, se on vaan terve piirre. Valitettavasti meidän koeajoomme mennessä luminen talvi oli jo kääntynyt kevään kosteisiin asfaltteihin, joten ajo-ominaisuuksia todella liukkaissa olosuhteissa emme päässeet testaamaan.

Koeajon kulutuskin jäi varsin asialliselle tasolle, koska tälläkään kertaa emme yrittäneetkään pihistellä vaan ajoimme normaalia ronskia ajotapaa noudattaen. Kaupunkiajoakin oli paljon.

Skoda Octavia Combi RS 2.0 TDI 4×4 DSG
Hinta: 38 386€
Iskutilavuus: 1984cm3
Teho: 184hv
Vääntö: 380Nm / 1750-3250 kierr/min
Paino: 1502kg
Tavaratila:590l
Vetokyky max: 1800kg
Kiihtyvyys 0-100km/h: 7.7s
Huippunopeus: 228km/h
Kulutus (valm.ilm): 5.0l
Koeajon kulutus: 7,5l

Plussat
Suorituskyky
Neliveto
Tilat
Kuljettajan ajoasento

Miinukset
Nelivetoa ei saa bensakoneella

Jälkimaku
Octavia RS on nelivetoisena mainio perhesportti. Auto kulkee aivan riittävän hyvin ja on loistava ajaa. Lisäksi tarjoaa verrattomat sisätilat. Mitä muuta perheellinen voi toivoa?

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: 435-hevosvoimainen MG4 XPower – Mahtava häirikkö
Koeajossa BMW 550e – Kuinka paljon ladattava hybridi kuluttaa, kun ei lataa akkuja lainkaan?
Koeajo Mitsubishi Eclipse Cross PHEV 2.4 Black Edition 4WD- Aina nelivetoinen ja ladattava

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *