Kaasujalka

Vaihturivertailu – Premiumvaihtoehto uudelle Golfille

Julkaissut:

|

12.6.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Vaihturivertailu – Premiumvaihtoehto uudelle Golfille
Suurvertailu premiumit BMW 1

BMW 523 sedan on mahdollisesti tämän sarjan halutuin peli, tämä auto vuosimallia 2010 on myös uudempaa korimallia. 166 000 kilometriä ajettu, kolmelitrainen bensa-Bemari manuaalilaatikolla lähtee Auto-Expert Ekroosilta Tuusulasta 24 900 eurolla.

25 000 euron vaihtoautoa premiumluokassa etsitään pääsääntöisesti vaihtoehtona uudelle C-segmentin perheautolle, esimerkiksi Volkswagen Golfille tai Toyota Aurikselle.

Tässä hintaluokassa premiumautot ovat usein tuontiautoja Saksasta.

Mercedes-Benz E 200 CDI BE A Premium Business Avantgarde vuosimallia 2011 ja 198 000 kilometrin matkamittarilukemalla löytänee omistajansa seniorimiehestä. Kamux Kotkassa pyytää kuvan autosta 24 800 €.

Mercedes-Benz E 200 CDI BE A Premium Business Avantgarde vuosimallia 2011 ja 198 000 kilometrin matkamittarilukemalla löytänee omistajansa seniorimiehestä. Kamux Kotkassa pyytää kuvan autosta 24 800 €.

Volvo S80 kiikkuun standardin ja premiumin välissä, luksusautoksi sitä harva mieltää. Mutta hulppeaa matka-ajoa se tarjoaa ja eihän nyt sotaväen herroja kyydittäisi Volvo S80:llä, jos se ei olisi ainakin premiumia. 196 000 km ajettu Volvo S80 D5 Summum Business A vuosimallia 2012 oli myynnissä 24 800 eurolla Turun Keskusautohallissa.

Volvo S80 kiikkuun standardin ja premiumin välissä, luksusautoksi sitä harva mieltää. Mutta hulppeaa matka-ajoa se tarjoaa ja eihän nyt sotaväen herroja kyydittäisi Volvo S80:llä, jos se ei olisi ainakin premiumia. 196 000 km ajettu Volvo S80 D5 Summum Business A vuosimallia 2012 oli myynnissä 24 800 eurolla Turun Keskusautohallissa.

181 000 kilometriä ajettu, vuosimallin 2012 Audi A6 Sedan Business 2,0 TDI 130 kW multitronic oli myynnissä 24 800 eurolla Tampereella Hatanpään Kamuxissa.

181 000 kilometriä ajettu, vuosimallin 2012 Audi A6 Sedan Business 2,0 TDI 130 kW multitronic oli myynnissä 24 800 eurolla Tampereella Hatanpään Kamuxissa.

Rohkea omantien kulkija tekee tällä Jaguar XF 3,0 V6 Luxury Business A:lla vuosimallia 2009 naapurin taatusti kateelliseksi. Asiaa tuntemattoman on vaikea uskoa, että tämä hieno auto maksaa vain 24 980 euroa. Mittarilukema on 154 000 km, sen ei pitäisi olla 3-litraiselle autolle vielä paljon. ”Jaggea” myy Rinta-Joupin Autoliike Mikkelissä.

Rohkea omantien kulkija tekee tällä Jaguar XF 3,0 V6 Luxury Business A:lla vuosimallia 2009 naapurin taatusti kateelliseksi. Asiaa tuntemattoman on vaikea uskoa, että tämä hieno auto maksaa vain 24 980 euroa. Mittarilukema on 154 000 km, sen ei pitäisi olla 3-litraiselle autolle vielä paljon. ”Jaggea” myy Rinta-Joupin Autoliike Mikkelissä.

Lexus IS painii kyllä arvoltaan samassa sarjassa muiden tässä jutussa esiteltyjen premiumautojen kanssa. Mutta kooltaan se on selkeästi muita pienempi, lähempänä BMW:n 3-sarjaa kuin 5-sarjaa. Tämä vuosimallin 2011 Lexus IS 220 d F-Sport 2.3-litraisella dieselmoottorilla ja manuaalilaatikolla olisi lähtenyt Toyota Kaivokselasta Vantaala 24 900 eurolla, mittarilukema oli 90 000 kilometriä.

Lexus IS painii kyllä arvoltaan samassa sarjassa muiden tässä jutussa esiteltyjen premiumautojen kanssa. Mutta kooltaan se on selkeästi muita pienempi, lähempänä BMW:n 3-sarjaa kuin 5-sarjaa. Tämä vuosimallin 2011 Lexus IS 220 d F-Sport 2.3-litraisella dieselmoottorilla ja manuaalilaatikolla olisi lähtenyt Toyota Kaivokselasta Vantaala 24 900 eurolla, mittarilukema oli 90 000 kilometriä.

–Huoltohistorian kanssa kannattaa olla tarkkana. Jos kilometrit ovat huoltokirjan perusteella samat kuin kotimaisessa vaihtoehdossa, niin pääsääntöisesti tuontiauto on paremmassa kunnossa kuin Suomi-auto: muualla Euroopassa autot kuluvat vähemmän kuin meillä, sanoo Tuomas Parviainen Espoon Sports Car Centeristä.

E-Mersu hiukan nihkeä

E-sarjan Mersuja on liikkeellä todella paljon ja niitä on tuotu hyvin kirjavasti Euroopan eri kolkista. Tämä on tehnyt siitä myös vaihtoautomarkkinoilla hiukan oletettua nihkeämmän myytävän.

– Toisinaan niiden huoltohistoriatkin ovat vähän mitä ovat. Ja usein ne ovat myös eniten ajettuja. Siitähän ei pääse mihinkään, että tämän hintaluokan premiumvaihtoautoista se kestää parhaiten kilometrejä ja se on myös luokkansa tilavin auto, varsinkin farmarina. Ehkä takavuosien E-Mersu ei myöskään ole kaikkein trendikkäimmän näköinen, Mersuhan tekeekin nyt hirveästi töitä nuorentaakseen imagoaan. Mutta tosiasia on, että ainakin meillä ML-maasturi on se helpoin myytävä, Parviainen sanoo.

Volvo S80 välimaastossa

Volvon S80 –mallia ei mielletä luksusautoksi eikä välttämättä edes varsinaisesti premiumautoksi.

– Imagoltaan se asettuu ehkä jonnekin premiumin ja standardiauton välimaastoon. Mutta omasta mielestäni se on pakko mieltää premiumiksi, koska siltä se tuntuu. S80 pudottaa eniten näistä kaikista arvoaan ensimmäisten kahden vuoden aikana. Ja siksi se on isoa sedania ostavalle hullun hyvä osto. Jos haluaa ajaa pitkää matkaa noin 25 000 euron autolla, niin S80 on hieno peli. Eri asia, onko se sitten muodikas.

Volvo S80:n ostajakuntaa rajaa se, että Volvo V70 on teknisesti sama auto, mutta käytettävyydeltään farmarikorimallina monipuolisempi.

– Ja koska Suomessa pomotkaan eivät juuri istu takapenkillä, vaan haluavat ajaa etupenkiltä, niin S80 ei ole kovin myyty auto, Parviainen arvelee.

Sedanista pitää pyytää vähemmän

25 000 hintaluokassa sedan muutenkin pitää myydä selkeästi halvemmalla kuin farmari, vaikka hintaerot uusina eivät olisikaan mainittavia.

– Jos esimerkiksi huippuvarusteisen Audi A6:n vuosimallia 2012 hintapyynti on 43000 euroa, niin saman verran ajetusta ja muutenkin vastaavasta sedanista voi pyytää 35 000 – 37 000 euroa, Parviainen sanoo.

Siksi sedanista pitävä onkin onnekkaammassa asemassa. Ja porrasperä usein on erillisen konttitilansa takia myös äänettömämpi.

Mitä halvemmassa hintaluokassa autoa myydään, sitä enemmän sitä karsastetaan dieselinä. Jo senkin takia, että kun vuotuinen ajoneuvovero dieselissä on 600 euroa vuodessa, selviää bensa-autoilija 150 euron ajoneuvoverolla.

–Dieselmoottoreissa on myös paljon turbojen ja korkeapainesuuttimien tapaista monimutkaisempaa tekniikkaa, joka tekee niistä bensavaihtoehtoja kalliimpia huoltaa.

Vitos-Bemari halutuin

Audi A6 on edelleen haluttu peli.

– Audi on kuin varkain päässyt muita VV-konsernin merkkejä riivaavasta DSG-automaattilaatikon ongelmallisesta maineesta. Harva tietää, että Audin S-tronic –automaattilaatikko on sama kuin DSG-laatikkokin, Parviainen sanoo.

Tämän luokan helpoin myytävä lienee 5-sarjan BMW.

– Se menee hyvin täällä Espoossa myös bensamoottorisena, koska iso Bemari on ajajan auto ja täältä pääkaupunkiseudulta harvoin  lähdetään satojen kilometrien päähän. 5-sarjan Bemari halutaan kuitenkin mieluiten automaattina. Pienemmässä 3-sarjassa ei enää ole niin väliä, onko siinä automaatti- vai manuaalilaatikko.

Manuaalivaihdelaatikkoa puoltaa moni seikka. Urheilullista ajoa etsivä haluaa itse ”kepittää” ja todellisuudessa se sopii esimerkiksi peräkärryä tai traileria vetävälle automaattia paremmin.

– Lisäksi se on mahdollisten ongelmien yllättäessä paljon halvempi korjata kuin automaattilaatikko.

Mutta ne ketkä ehdottomasti tässä hintaluokassa haluavat automaatin, laittavat sen hakukonekriteereissä ykkösasiaksi.

– Ja vasta sen jälkeen, kun hakukone on tuonut eteen ne automaattivaihtoehdot, aletaan miettiä merkkiä, Parviainen tietää.

Jaguaria turha pelätä

Nyt 25 000 eurolla voi saada jo Jaguarin nykyistä sukupolvea edustavan Jaguar XF:nkin kohtuukilometreillä. Tosin niitä on myynnissä melko vähän. Kauppaa hidastaa myös Jaguarin mieltäminen joko epäluotettavaksi tai ainakin huoltokustannuksiltaan kalliiksi autoksi.

–Jaguarin XF-malli on isolla rahalla suunniteltu auto ja todellisuudessa tänä päivänä hyvinkin  saksalaisen tuntuinen, vaikka kootaankin Englannissa. Ja sitähän ei kukaan voi kiistää, että se on ulkonäöltään hyvin hieno auto.

Lexus yhä liian tuntematon

Lexus kuuluu kiistatta premiumsarjaan.

– Ja se on myös luotettavan auton maineessa. Kokonaan toinen juttu onkin sitten, onko Lexus edelleenkään kovin hyvin tunnettu merkki pystyäkseen kilpailemaan E-sarjan Mersujen, 5-sarjan Bemareitten ja Audi A6:n kanssa.

Hintansa Lexus kuitenkin pitää. Noin 25 000 euron hintaluokassa saa kohtuukilometreillä yleensä samanikäisen Lexus IS220:n kuin E-sarjan Mersun tai 5-sarjan BMW:n. Kooltaan IS220 on kuitenkin enemmän 3-sarjan BMW:n kuin 5-sarjan BMW:n kilpailija. Jos haluaa tällä rahalla Lexuksen selvästi isomman LS-mallin, ovat vaihtoehdot 2000-luvun alkupuolelta.

Teksti Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Vaihtoautovertailu 5000-10 000€ – Halvat ja isot nelivetomaasturit
Pieni bensa-auto käy aina kaupaksi
Uudehkoja käytettyjä dieselfarmareita saa nyt edulliseen hintaan

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *