Taksitolppien hitit 300 000 km ajettuina
E-sarjan Mersu on taksitolppien hitti ja tekee parhaiten kauppansa silloinkin, kun mittarilukema menee jo yli 300 000 kilometrin.
Suomen taksitolppien hitit ovat nämä autot ja tässä järjestyksessä: E-sarjan Mercedes-Benz E, Volvo V70, Volkswagen Passat Variant, Toyota Avensis ja Ford Mondeo.
Mutta usein jo kolmen vuoden ikäisinä nämäkin ”nokivasarat” poistuvat ammattikäytöstä ja etsivät uusia ostajia yksityisautoilijoista.
E-Mersu näistä on kuitenkin se malli, joka vielä 300 000 kilometriä piiskattunakin mielletään vasta ”sisäänajetuksi”.
– Volvo V70 tulee Mersun jälkeen kakkosena. Passatissa, Avensiksessa ja Mondeossa hinta tippuu suhteessa uushankintahintaa näin suuren kilometrilukeman myötä niitä selkeästi enemmän, sanoo myyntijohtaja Olli Arnivaara Rinta-Joupin Autoliikkeen Turun myymälästä.
Yksilöissäkin eroja
Vaikka auto on taksi-isännille työkalu, josta pidetään hyvää huolta erilaisilla huolenpitosopimuksilla, niin silti valtaosa vaihtoauton ostajista kavahtaa, kun kuulee auton olevan vanha taksi.
– Yksilöissäkin on hirveästi eroa. Kun autolla sotketaan 20 tuntia päivässä, sen kunto riippuu hirveän paljon siitä, onko autoa ajettu rauhallisesti vai surutta hanaa antaen. Aika usein palkollinen ajaa autoa suruttomammin kuin taksiyrittäjäperheen isäntä tai sen rouva. Jos autolle on annettu jatkuvasti kunnolla hanaa, se on 300 000 kilometrin kohdalla aivan loppu, vaikka huollotkin olisi tehty säännöllisesti ja ajallaan.
Jos haluttavuusjärjestykseen pitää ykkössijaa pitävän E-Mersun ja toiseksi suosituimman Volvo V70:n jälkeen jäävät muut kolme hittiä, sanoo Arnivaara järjestyksen olevan tämä: Passat, Mondeo ja viimeisenä Avensis.
–Edellyttäen, että ne kaikki ovat saman verran ajettuja ja myös kunnoltaan toisiaan vastaavia. Niiden kohdalla 300 000 kilometrin mittarilukema ratkaisee paljon enemmän kuin Mersua kaupatessa. Japanilaiset dieselit eivät muutenkaan ole kovin kysyttyjä, Arnivaara sanoo.
Ongelmana paljon ajettujen taksien myymisessä on se, että dieselin ostaja ajaa paljon.
– Jos ajaa vuosittain 40 000 kilometriä, yli 300 000 kilometriä ajettu auto on nopeasti puoli miljoonaa kilometriä ajettu. Vähän ajavan taas ei kalliimman veron takia kannata dieseliä ostaa.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa