Edulliset purkuosat MB-hyötyautoihin
Vehosta voi nyt kysyä Mercedeksen hyötyajoneuvoihin uusien varaosien lisäksi myös edullisempia, mutta laadukkaita purkuosia.
Purkuosamyynti kattaa koko Mercedes—Benz -hyötyajoneuvopuolen kevyemmistä Vitoista ja Vianoista aina raskaisiin kuorma-autoihin.
Valtaosa purkuosista toimitetaan Keski-Suomesta Keuruun purkamon hyllyistä suoraan Vehon omien korjaamojen tarpeisiin ympäri Suomen. Tämän lisäksi niitä myydään kuitenkin verkkokaupassa kuluttajahinnoin myös suoraan loppukäyttäjille, esimerkiksi pienyrittäjille.
–Ostamme purettavat autot lähinnä oman organisaation vaihtoautorivistä. Eli käytännössä purettava kalusto on hyvin laadukasta, koska nämä autot on kelpuutettu vaihtoautoiksi, sanoo tuotepäällikkö Kimmo Juvonen Vehon hyötyajoneuvojen ”pääkallonpaikalta”, Veho Hyötyajoneuvojen Keuruu purkuosakeskuksesta.
Ikääntymistä vastaan
Vehon myymät purkuosat otetaan pääasiassa 2005-2012 –vuosimallien hyötyajoneuvoista.
– Purkutoiminnalla pyrimme turvaamaan kalustoa ikääntymistä vastaan. Käytännössä pyritään siihen, että purkuosat menevät heti takuun jälkeiseen ikäluokkaan ja sellaisiin autoihin, jotka ovat yhä aktiivikäytössä.
Purkuosia myydään niin yksittäisinä kappaleina kuin suurempina kokonaisuuksina.
–Esimerkiksi kolaritapauksessa voi tulla edullisemmaksi vaihtaa Viton keulaosa kokonaisena pakettina kuin yksittäisinä osina. Se tuo asiakkaalle säästöjä ennen kaikkea laskutetussa työajassa, Juvonen sanoo.
Varastossa pyritään pitämään pieni määrä myös sellaisia osia, jotka yleensä eivät mene rikki, mutta joiden kysyntä juuri niiden pitkän keston takia on vähäistä. Tällainen osa voi olla vaikkapa jokin korin sisäpaneeli.
Ihan mitä tahansa ei Veho myy purkuosina. Tällaisia ovat esimerkiksi airbagit ja niiden ohjaimien kaltaiset turvavarusteet.
– Me emme myy niitä, vaikka ne olisivat ehjiäkin. Tässä mennään Daimler-Benzin ohjeiden mukaan.
Penkit kysyttyjä
Yksi kysytyimmistä artikkeleista on penkit.
– Muun muassa Viton kuljettajan penkki on hyvin kysytty. Meillä onkin Vitojen ja Sprinterien suhteen hyvä tilanne, koska ne ovat olleet sarjassaan jo toistakymmentä vuotta markkinaykkösinä – ja kakkosina. Eli niiden purkuosiakin on tarjolla paljon.
Vehon oman purkuosatoiminnan etuja on myös tarkat tiedot purkuautojen korjaushistoriasta.
–Kun on käytössä merkkiorganisaation data ja käytämme alkuperäistä varaosanumerointia, pystymme helposti varmentamaan, että osa on juuri oikea. Yleensä tämä on purkamotoiminnassa hieman harmaa alue.
Keuruulla purkuautot eivät ole myöskään epämääräiseltä näyttävänä romuvarastona puolittain purettuna pihalla. Irrotuksen jälkeen jokainen kokonaisuus numeroidaan, tallennetaan varasto-ohjelmalle ja siirretään hyvin järjestettyyn varastoon odottamaan uutta käyttäjää.
– Meillä on purkuautoista tarkat raportit autojen koeajoista ja moottorin puristuksista ja käynnin tasaisuuksista. Ajoneuvoon tehdyt huollot ja korjaukset vaikuttavat luonnollisesti komponenttien hinnoitteluun. Jos purkuvaiheessa havaitaan jokin viallinen osa, se poistetaan. Jäljelle jäävä jätemateriaali menee Kuusakoskelle kierrätykseen. Purkutoiminnassa syntyy paljon ylimääräistä rautaa, jota meidän ei ole tarpeen ottaa talteen.
Puolet uuden hinnasta
Hinnoittelussa lähdetään siitä, että purkuosa on aina enintään puolet uuden osan hinnasta.
– Jos kriittisessä tapauksessa purkuautoista otettualkuperäisosa syystä tai toisesta on selkeästi tarvikeosaa arvokkaampi, niin silti lähdemme siitä, että purkuosa ei koskaan tule asiakkaalle tarvikeosaa kalliimmaksi.
–Meidän purkuosista löytyy aina tieto niiden alkuperästä. Puramme noin 100 autoa vuodessa ja tämän työn tekevät Vehon merkkiorganisaation koulutetut mekaanikot, eivät mitkä tahansa tienposkesta napatut kaverit. Kaikki tehdään Daimlerin tarkkojen ohjeiden mukaisesti
Luonnollisesti Veho antaa kunnostamilleen purkuosille myös vaihto-osatakuun. Ehdot löytyvät nettisivuilta.
Teksti Timo Kiiski
Kuvat Veho Hyötyajoneuvot
Vastaa