Kaasujalka

Pyöräilijän ei säännöistä tarvitse piitata

Julkaissut:

|

6.5.2015

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Pyöräilijän ei säännöistä tarvitse piitata

Pyöräilijät tuntevat väistämissääntöjä aika huonosta, vaikka niiden muutoksista on aikaa jo vuosia. On muutama muukin kokemus pyöräilijöistä, jotka luulevat voivansa käyttäytyä miten tahansa.

Ellei suojatie jatku pyörätien jatkeena, ei pyöräilijä saa tieliikennelain mukaan pyöräillä suojatiellä. Jalkakäytävän jatkeena oleva suojatie on tarkoitettu pelkästään jalankulkijoille. Tällöin pyöräilijä saa ylittää tien suojatietä pitkin vain taluttamalla pyörää.

Edes alle 12-vuotiaat lapset eivät saa pyöräillä suojatietä pitkin, vaikka saavatkin pyöräillä jalkakäytävällä.

Kuin heikkopäät

Pyöräilen sitä minäkin. Ja jos ei ole jalankulkijoita ylittämässä suojatietä eikä autoilijoita näköpiirissä, niin ajaa surrautan jalkakäytävän yli itsekin. Mutta muuten se on kyllä mennyt jakeluun, että suojatiellä minä olen verrattavissa jalankulkijaan. En minä rupea änkeämään tavallisella suojatiellä jalankulkijoiden sekaan fillarilla.

Mutta kerran pari tässä on viime vuosina ollut autolla liikkuessa läheltä piti –tilanteita pyöräilijöiden kanssa. Eivätkä nämä pyöräilijät ole olleet mitään suloisia pieniä pellavapäitä, vaan piukessa pyöräilyshortseissa, pyöräilysormikkaissaan ja virtaviivaisissa kypäröissään järjetöntä vauhtia kiitäviä himopyöräilijöitä.

Suuntaa viittomatta tai mitenkään muutenkaan ennalta varoittamatta ne kurvaavat suojatielle. Niillähän on kaikenmaailman sykemittarit ja anturat, joilla otetaan mittaa, miten nopeasti konttorilta kotiin pääsee iltapäiväruuhkassa. Jos ne paahtavat jalkakäytävää, niiden mielestä muiden tehtävä on väistää, ei heidän itsensä.

Minun asia ensin!

Pyörätien jatkeena toimivakaan suojatien käyttö ei anna pyöräilijälle automaattisesti etuajo-oikeutta. Pyöräilijällä on etuajo-oikeus, mikäli autoilijan väistämisvelvollisuus on osoitettu erillisellä liikennemerkillä (kärkikolmio tai stop-merkki) ennen suojatietä tai jos autoilija kääntyy risteävän tien yli. Myös kiertoliittymään saapuva tai siitä poistuva ajoneuvo väistää ensin jalankulkijoita ja pyöräilijöitä.

Muissa tapauksissa pyöräilijä on väistämisvelvollinen, kuten silloin kun ajoratojen risteystä ei ole tai kun ja pyöräilijä vaihtaa tien puolelta toiselle.

Tästä nämä hurjat vähät tuntuvat piittaavan. Kerran sattui Helsingin keskustassa olemaan ruuhka-aika ja vihreillä suojatien yli ajaessani jono yhtäkkiä tyssähti. Hurjaa vauhtia suojatietä tien toiselle puolelle kiitävää fillaristia autoni yllättävä, ja itsestäni riippumattomista seikoista tapahtunut pysähtymiseni ilmeisesti tätä huippukuntoista, kirkkaisiin urheilupyöräilijän vetimiin sonnustautunutta fillaristia ärsytti.

Konepeltiin se tömäytti nyrkillä, yrittipä vielä potkaista silloisen Mersuni etulyhtyäkin, siinä onnistumatta.

Yleensä nämä heput ovat niitä samoja, jotka uusilla työsuhdeautoillaan kesän viikonloppuruuhkissa muista ja keltaisista viivoista ohittamatta tekevät niitä henkeäsalpaavia ohituksia.

Fillareillaliikkuessaan ne ovat polkupyöräilijän asialla, autolla liikkuessaan autoilijan. Minä, minä ja vielä kerran MINÄ!

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Pieni bensa-auto käy aina kaupaksi
Uudehkoja käytettyjä dieselfarmareita saa nyt edulliseen hintaan
Halpa pistokehybridi ostetaan ykkösautoksi

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *