Kaasujalka

Koeajo käytetty Seat Leon Cupra – Vetoaa nuoriin

Julkaissut:

|

13.4.2015

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Seat Leon Cupra – Vetoaa nuoriin

Pullea ja punainen Leon Cupra on nuorisosuosikki. Seat Sound –pakoputkisto tuottaa urheilulliset soundit

Seat Leon Cupra on tehokkain Seat. 240-hevosvoimainen tehomylly 117 000 kilometrin mittarilukemalla ja pirteän punaisella värillä tehoaa varsinkin junioreihin.

Esimerkiksi Golf GTI:hin ja Skoda Octavia RS:ään verrattuna Cupra on selkeästi karkeampi menopeli. Siksi se ei samalla tavalla heläyttele kilpailijoidensa tavoin nuoruutta mahdollisesti haikailevan viisikymppisen miehen sielunkieliä.

Cupra onkin selvästi nuoren väen peli. Luulisi vain 117 000 kilometriä ajetun ja 240-hevosvoimaisen sähäkän punaisen myllyn löytävän äkkiä ostajansa vaikkapa hyväpalkkaisen työpaikan löytäneiden, rakennusalan ammattilaisiksi ammattikoulussa pätevöityneiden nuorten miesten joukosta.

Äänekästä menoa

Toisen sukupolven Leon esiteltiin vuonna 2005 ja sen ”maltillisemmasta” FR-mallista johdettu Cupra taas näki päivänvalon 2006. Cupran sanotaan olevan Leon WTCC -kilpa-auton katuversio. Se eroaa ulkonäöltään selvästi normaaliversiosta, se on mm. 14 mm matalampi. Jousitus on urheilullinen ja myös mm. ohjaustehostinta on säädetty urheilulliseen ajoon sopivaksi. Seat Sound –pakoputkisto työntää ilmakehään normaalia urheilullisemmat pakoäänet. Vaihdelaatikko on 6-portainen manuaali.

Mukavuudenhaluiselle nautiskelijalle Cupraa ei varmaan suunniteltukaan, siihen se on ihan liian äänekäs. Urheilullinen ajokin vaatii kepittämistä, mutta tässä suhteessa Cupra istuu laiskemmallekin miehelle: jos menohalut eivät vaivaa, vääntöalue on laaja.

Ajettava pelihän Cupra näillä kilometreillä on: se menee juuri sinne, minne käsketään. Ja rivakasti sen tekeekin: kiihtyy nollasta sataan 6.4 sekunnissa ja kelaa huippunopeutta 247 kilometriä tunnissa.

Tämän Cupran valtti on sen punainen väri. Cupraa sai myös keltaisena ja mustana. Musta tuntui liian hillityltä urheilulliseen autoon ja keltainen taas oli monen mielestä liiankin pirteä. Varsin usein kuuleekin sanottavan, että urheilulliseen menoon vain ”Ferrarin” punainen on se oikea.

GTI-luokan helpoin myytävä

Jermu Numminen tuusulalaisesta Autoimperiumista kehuu Seat Leon Cupraa perinteisesti hyväksi myytäväksi.
– Hyviä myytäviä ovat myös saman konsernin GTI-luokan autot Volkswagen GTI ja Skoda Octavia RS sekä Fordin Focus ST. Mutta näistä kaikista Cupra vetoaa nuorekkaamman ulkonäkönsä myötä muita paremmin nuoriin miehiin. Mielelläni otan Cupran vaihdossa riviin, jos sellaista tarjotaan. Moottorinsa puolesta ja muutenkin teknisesti se on käytännössä ihan sama auto kuin Golf GTI ja Octavia RS, mutta tuo nuorekas muotoilu on sen valtti. Sporttiset GTI-luokan autot eivät juuri koskaan tehoakaan vanhempaan aikuiseen mieheen.
– Tässä luokassa ehkä Honda Type-R:llä on selkeästi oma kannattajakuntansa, vapaasti hengittävän ja korkealle kiertävän moottorinsa ansiosta. Skoda, Volkswagen ja Seat taas kisaavat enemmän samoista ostajista.

Seat Leon Cupra
Vuosimalli : 2007
Mittarilukema: 117 000 km
Moottori:1980 cm3
Teho: 241 hv
Kiihtyvyys (0-100): 6.4 s
Huippunopeus: 247 km / h
Vaihteisto: 6-lovinen manuaali
Yhdistetetty kulutus: 8.3 l/100 km
Hinta: 16 870 € (sis. toimituskulut 80 €)
Myyjä: J. Rinta-Jouppi Oy, Alatikkurila, Helsinki

Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *