Jaana vaihtoi hoitotyön renkaiden myyntiin

10.4.2015

Jaana vaihtoi hoitotyön renkaiden myyntiin

Yrittäjä ja rengasmyyjä Jaana Myllymäki on tyytyväinen alan vaihtoon, 25 vuotta hoitotyötä jäi taakse viisi vuotta sitten. – Kolmivuorotyössä olin usein viikonloput ja juhlapyhät kiinni. Nyt jää aikaa perheelle, pidän myös asiakastyöstä, hän kehuu.

Jaana Myllymäki on jo viisi vuotta myynyt autonrenkaita yhdessä miehensä kanssa omistamassa Pirkkalan Rengaskaupassa. Entisiin hoitoalan töihin hän ei kaipaa.

Nainen rengaskauppiaana ei tänä päivänä enää ole ihan tavaton ihme.
– Yhteistyökumppaneiden järjestämillä kursseilla en ole ollut ainoa nainen, vaikka toki on ollut niitäkin koulutuksia, joissa olen ollut oman sukupuoleni ainoa edustaja, Jaana naurahtaa.

Jaana ja hänen miehensä Marko Myllymäki ostivat jo yli 30 vuotta toimineen Pirkkalan Rengaskaupan edellisiltä omistajilta 10 vuotta sitten.
– Kauppa tehtiin, koska mieheni halusi yrittäjäksi. Mutta kyllä meillä jo silloin toivoimme, että tämä jonain päivänä työllistäisi meidät molemmat, Jaana kertoo.

25 vuotta hoitotyössä

Viisi vuotta sitten aika oli kypsä Jaanankin siirtymiselle perheyrityksen palvelukseen, lisävoimaa tarvittiin erityisesti myynnin puolelle. Jaanalta jätti taakseen 25 vuotta hoitoalalla.
– Meillä on sellainen työnjako, että Marko on pomo töissä ja minä kotona, Jaana veistelee.

Jaana keskittyy ennen kaikkea henkilöautojen rengasmyyntiin, Marko myy raskaan kaluston renkaat.
– Pääasiani on myynti, mutta sen lisäksi hoidan laskujen viemistä kirjanpitoon, siivoan ja kuorma-autokortinkin ajoin, että pääsen kuljettamaan isolla pakettiautollamme renkaita, Jaana kertoo.

Myllymäkien lisäksi firmassa työskentelee yksi työntekijä myynnissä ja asennuspuolella neljä ammattilaista. Kesä- ja talvirenkaiden vaihtosesonkeina henkilökunnan määrä väliaikaisesti tuplaantuu.
– Olen viihtynyt hyvin, tytöttelyyn en ole törmännyt sen enempää työtovereiden kuin asiakkaidenkaan taholta. Minun ei ole myöskään tarvinnut ottaa karskia roolia, vaan olen voinut hoitaa työni ihan omana itsenäni. Minuun on suhtauduttu todella hienosti, Jaana kiittelee.

Asiakaspalvelu yhä valtti

Mieli ei haikaile takaisin entisiin hoitotöihin.
– 25 vuotta vuorotyötä ja aina viikonloput ja juhlapyhät kiinni oli ihan riittävästi. Halusin aikaa perheelle ja yhteisille viikonlopuille, Jaana sanoo.

Rengasteknologian ja erikoisvannevalikoiman monipuolistuminen vaatii jatkuvaa uuden opiskelua, erilaiset EU- ja melumerkinnät täytyy olla myyjällä hallinnassa.
– Kyllä meidän valtti on hyvä palvelu. Verkkokauppa kasvaa ja varsinkin nuorempi polvi katsoo jo Internetistä valmiiksi, mitä tulee täältä hakemaan. Mutta edelleen riittää asiakkaita, jotka haluavat palvelua kasvokkain. Onkin hienoa, että meillä käy asiakkaita, jotka ovat ostaneet renkaansa Pirkkalan Rengaskaupasta yrityksen alkuhetkistä asti.

Pirkkalan Rengaskauppa kuuluu valtakunnalliseen RengasCenter –ketjuun. Sen edustamia rengasmerkkejä ovat muun muassa Nokia, Goodyear, Bridgestone, Michelin ja Yokohama.
– Meiltä saa kaikki rengasalan palvelut, moottoripyöristä metsäkoneisiin. Myymisen lisäksi meiltä hoituvat myös renkaiden asennukset ja korjaukset, ja meillä toimii myös rengashotelli.

Pirkkalan Rengaskaupan löytää osoitteesta Teollisuustie 2 B 3, Pirkkala. Verkossa yritys palvelee osoitteessa www.rengaskauppa.net

Kuva Mika Salomaa