Kaasujalka

Parivertailussa Audi A3:n vuosimallit 2003 ja 2007

Julkaissut:

|

9.3.2015

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Parivertailussa Audi A3:n vuosimallit 2003 ja 2007

Audi A3:n facelift tehtiin useamman lähteen mukaan vuosina 2008-2009, mutta mielestäni se tapahtui aiemmin. Autotalli.comin ja Nettiauton tarjontaa katsomalla ilme muuttui mielestäni oleellisesti jo vuonna 2005.

Virallisempina pidettyjen lähteiden mukaan Audi A3 olisi säilynyt ilmeeltään muuttumattomana vuodet 2003-2009. Kaasujalan testaajan mielestä ilme muuttui tyystin jo vuonna 2005.

Tällä palstallahan on tapana hakea tuntumaa siihen, miten paljon autot malliuudistusten yhteydessä muuttuvat niin ulkoisesti kuin ominaisuuksiltaankin.

Ensimmäisen sukupolven Audi A3:a valmistettiin vuodet 1996-2002 ja varmaan olisi pitänyt etsiä sellainen verrokki tähänkin testiin toiseksi autoksi.

Mutta koska niin sanotusti vaihtoautojen suuremmat volyymit tiettävästi ovat noin 10 000 – 15 000 euron hintaluokassa, tuntui oikeammalta vertailla toisen polven A3:sta vuosimalleja 2003 ja 2007.

Mikä on facelift…

Nettiauton ja Autotalli.comin sivuilla vuosimalleja 2003 ja 2007 vertailemalla voisi päätellä, että facelift olisi tapahtunut vuonna 2005, jolloin uuden ilmeen saivat myös A3:n isoveljet Audi A6 ja Audi A4.

Mutta monien virallisempina pidettyjen lähteiden mukaan A3 sai tämän muhkeamman ilmeen vasta vuonna 2009, joidenkin lähteiden mukaan 2008.

No, kuitataan nyt sitten tämä vuosimalli 2007 ilmeeltään joka tapauksessa dynaamisemmaksi kuin tämä vanhempi A3: maski on järeämpi, kun tämä hieman kalpeanoloinen ja neljä vuotta iäkkäämpi Audi. Ja tämä uudempi on myös korimalliltaan dynaamisempi Sportback.

Koska kummastakin mallista haluttiin koeajoon mahdollisimman edustava ja vähän ajettu yksilö, joutuu tyytymään siihen, että vähiten ajetussakin iäkkäämmässä A3:ssa matkamittarilukema oli 125 000 kilometriä. Uudemmassa se oli 73 000 kilometriä.

Molemmissa oli vapaasti hengittävät 1.6-litraiset bensiinimoottorit, jotka antavat tehoa himpun vaatimattomat 102 hevosvoimaa.

Myös varustelussa uudempi A3 saa etua muun muassa automaattivaihteista ja automaatti-ilmastoinnista. Iäkkäämpi Audi A3 oli karvalakkimalli: selkeästi karummin varusteltu, ja manuaalivaihteinen. Ja vielä vuonna 2003 vielä tämänkin hintaluokan autoissa ilmastointi oli lisävaruste, joka tästäkin yksilöstä uupui. Myös manuaalilaatikko on tuon ajan henkeen vielä 5-lovinen, kun 6-lovisia alkavat olla tämän päivän halvemmatkin pikkuautot.

Uudemmassa koeajoon löytyi myös 5-ovinen versio, kun iäkkäämpi oli 3-ovinen. Tuo 3-ovisuus tekee siitä ahtaamman tuntuisen kuin se oikeasti onkaan.

Hiljaisia ja vakaita

Mutta itse ajontuntumaan 60 000 kilometriä isompi matkamittarilukema ei vaikuta. Molemmat koeajetut yksilöt olivat priimatavaraa, mutta ottaen huomioon vanhemman Audin vuosimallin että harvoin saa ajaa yhtä ”pakasta vedetyllä” 12-vuotiaalla pelillä.

Perusajossa molemmat olivat audimaisen vakaita ja kaarrekäyttäytymiseltään johdonmukaisia. Sivutuuli ei kumpaakaan tuulisenakaan päivänä kehä III:lla ainakaan vielä satasta huristellessa heilutellut.

Kummassakin tuulensuhinat ja moottorinkarjunnat pysyivät ohjaamon ulkopuolella, mutta rengasäänet olivat uudemmassa selkeästi vaimeammat, vaikka molemmissa autoissa oli alla nastat. Mutta uskoisin, että suvikumeilla kulun äänekkyyden puolesta ero tasaantuu ja kummatkin ovat suhteellisen hiljaisia ja tukevia pelejä ajaa.

Mitään räminöitä tai kitinöitä ei kummassakaan Audissa kuulunut.

Tyylikästä ja selkeää

Perusilme sisällä on sama, sisustus ja kojelauta ovat selkeitä sekä tyylikkäitä. Mutta tietysti uudemman runsaampi varustelu teki myös kojelaudan vaikutelmasta ”sähköisemmän”. Ja pakkasaamuisin tietysti myös nahkainen ohjauspyörä on miellyttävämpi käteen.

Mutta onpa autojen hinnoissakin eroa. Uudemmasta pyynti on 15 300 euroa ja iäkkäämmästä hieman vajaat 9000 euroa. Kummatkin edustavat varmasti ikäluokkansa samanlaisten ja matkamittarilukemiltaankin vastaavanlaisten Audi A3:n tavallista hintatasoa.

Aina voi tietysti kysyä, kannattaako juuri Audi A3:sta maksaa niin ja niin paljon, kun 1.6-litraisen vastaavan Volkswagen Golfin samalla pohjaratkaisulla ja koneella saa niin paljon edullisemmin. Mutta pitää muistaa, että niiden alustan osien virityksessä on kuitenkin eroja! Audi kiistatta on himpun parempi Volkkari.

Mutta yhdestä asiasta voi olla varma. Jos nyt ehdottomasti haluaa juuri käytetyn pikku-Audin kohtuukilometreillä, niin nämä kummatkin edustavat todennäköisesti ikäluokkansa parhaimmistoa.

Molemmat ovat Suomi-autoja, joiden huollot on tehty ajallaan. Iäkkäämmässäkin huolettomia kilometrejä on paljon edessä, kun viimeisin huoltokirjamerkintä löytyy 119 590 kilometrin kohdalla ja 120 000 kilometrin kohdalla on vaihdettu hammashihna, vesipumppu, laturin hihna ja kiristin. Uudemman viimeisin määräaikaishuolto on tehty 64 000 kilometrin kohdalla.

1.8-litrainen turbo suosituin

Molemmissa koeajetuissa Audi A3:ssa oli vapaasti hengittävät 1.6-litraisen bensiinimoottorit. Siksi ne eivät ole varsinaisesti hittivaihtoehtoja.
– Suosituin Audi A3:n bensiinimoottorivaihtoehto on 1.8-litrainen turbo: se on tehokas ja kestävä kone. 1-6-litraiset vapaastihengittävätkin bensamoottorit ovat ihan kelvollisia, mutta ne ovat pikkuisen tehottomia, sanoo Petri Harinen espoolaisesta Autoplaneetasta.

A3 on myös selkeästi marginaalituote. Joka sellaista tulee vaihtoautoliikkeestä ostamaan, haluaa yleensä nimenomaan Audin. Se ei siis kilpaile saman konsernin selkeästi volyymiautoa edustavan Volkswagen Golfin kanssa, vaikka onkin käytännössä monessa kohtaa sama auto.
– A3 häviää menekissä jonkun verran myös samankokoiselle BMW:n 1-sarjan malleille, koska Bemari on vähemmän vikaherkän maineessa. Aika usein käytetty A3 ostetaan perheeseen rouvalle kakkosautoksi. Vaihtoautokaupassa A3:sta selkeästi halutumpi on isompi Audi A4, Harinen sanoo.

AUDI A3 Ambiente 1,6, vm. 2003
• Mittarilukema: 125 000 km
• Vaihteet: 5-lovinen manuaali
• Käyttövoima: bensiini
• Moottorin tilavuus: 1590 cm3
• Teho: 102 hv
• Kiihtyvyys 0-100 km/h: 11,9 s
• Huippunopeus: 185 km/h
• Yhdistetty kulutus: 7,1 l/100 km
• Co2: 170 g/km
• Hinta: 8900 €
• Myyjä: Kamux, Vantaa

Audi A3 1.6i ATTRACTION SPORTBACK, vm. 2007
• Mittarilukema: 73 000 km
• Vaihteet: 6-lovinen automaatti
• Käyttövoima: bensiini
• Moottorin tilavuus: 1590 cm3
• Teho: 102 hv
• Kiihtyvyys 0-100 km/h: 13,2 s
• Huippunopeus: 183 km/h
• Yhdistetty kulutus: 7,7 l/100 km
• Co2: 183 g/km
• Hinta: 15 330 €
• Myyjä: Autosilta, Espoo

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *