Hintavertailussa myyntijohtajien citymaasturit
Nämä maasturit ovat uusina olleet myyntipäälliköille liian kalliita ja vuorineuvostason toimitusjohtajille liian vaatimattomia. Usein ne onkin alun perin myyty myynti- ja markkinointijohtajien leasingautoiksi.
Audi Q5, BMW X3, Land Rover Freelander, Mercedes-Benz GLK ja Volvo XC60 ovat kaikki valmistajiensa vaihtoehtoja maasturimallistonsa suurimmille: Audi Q7:lle, BMW X5:lle, Land Rover Range Roverille, Mercedes-Benz ML:lle ja Volvo XC90:lle.
Niitä kaikkia saa nelivetoisina ja ja pääsääntöisesti niissä on samat moottorivaihtoehdot kuin isommissa veljissä.
Mutta samalla ne ovat selvästi pienemmän ja siromman näköisiä. Ja tietysti niitä saa vaihtoautoina edullisemmin.
– Nyrkkisääntöhän on se, että mitä pienempään maasturiluokkaan mennään, sitä merkityksellisemmiksi nousevat kilometrit, sanoo Jermu Numminen tuusulalaisesta Autoimperiumista.
GLK on haluttavin
Näin siitäkin huolimatta, vaikka rinnakkain pistettäisiin täysin samalla moottorilla varustetut ja yhtä hyvin huolletut iso- ja pikkuveli.
– Mitoilla on psykologinen vaikutus. Audi Q5:n tai BMW X3:n pitää olla selkeästi alle 200 000 kilometriä ajettu, kun taas Audi Q7:lle ja BMW X5:lle 200 000 kilometrin mittarilukemaa ei pidetä juuri minään. Asiakkaan on vaikea ymmärtää, että myös auton huollattaminen ratkaisee: hyvin pidetty yli 200 000 kilometriä ajettu voi olla teknisesti paremmassa kunnossa kuin huolettomasti huollettu ja 150 000 kilometriä ajettu.
Yllättäen näistä valmistajiensa ”myyntijohtajamaastureista” imua on vaihtoautomarkkinoilla eniten Mersun GLK-mallilla.
– Se on nätti ja siro auto, jolla on vielä uutuudenviehätystä, siitäkin huolimatta, että se tuli Suomeen jo 2008. Mutta kyllä G5 ja X3:in ovat perushyviä valintoja, Numminen sanoo.
Freelander haastavin
Haastavin myytävä on Freelander, jo brittiläisen taustansa takia.
– Mutta sillekin löytyy ostajansa. Land Roverilla on ihan oma merkkiuskollinen kannattajakuntansa, jolle Audi, BMW tai Mersu eivät ole edes vaihtoehtoja. Land Roverit yleensä ovat enemmän tai vähemmän niille vihkiytyneiden harrastajien autoja, Muiden merkkien ostajakunta on selvästi hajanaisempi, Numminen sanoo.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa