Kaasujalka

Autot pakotelistalle!

Julkaissut:

|

13.10.2014

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Autot pakotelistalle!

Venäläinen luksusmaasturi Marussia F2. Muotoilua voisi kutsua, hmm… omintakeiseksi?

Ranskalaiset päättivät lisätä Venäjän paineita rauhantekoon Ukrainassa, kun eivät myyneetkään ydinaselaivoja niille. Tehokkaampaa olisi, kun ei vietäisi Bemareita ja Mersuja Putinin oligarkki-kavereille.

On se kumma, kun valtaapitävät eivät ymmärrä vieläkään, että miten tärkeä vallan ja rahan symboli auto on. Uskoakseni kaikki Vladimir ”Volodja” Putininkin kaverit ajavat isoilla Bemareilla, Mersuilla, Audeilla ja Range Rovereilla. Isolla ässä-Mersulla ajaa Venäjän päämies Putinkin.

Tosin, jo helmikuussa 2013, siis kauan ennen Ukrainan kriisiä, pääministeri Dmitri Medvedev haikaili Venäjän valtiojohdolle omassa maassa valmistettuja limusiineja. Ja onhan ZIL-loistoautolla tietysti perinteitä Venäjää edeltäneen Neuvostoliiton historiassa.

Loisto-ZIL epäonnistui

Vaan eipä ole oligarkeille edelleenkään tarjolla venäläisiä luksusmerkkejä. Marussia-urheiluautoja ja myös Marussia-maasturia valmistanut Marussia Motors lopetti toimintansa tänä vuonna. Ladaa tiettävästi vielä tehdään, mutta siitä ei taida olla paremman väen malleja. Viimeiset ylemmän keskiluokan Volgatkin tehtiin vuonna 2010 ja täytyy kyllä sanoa, että melkoisen mauttomalta kyhäelmältä se kaikessa mahtipontisuudessaankin näytti.

Yritin google-kääntäjällä saada tolkkua jostakin Moscow Times -aviisin lehtiartikkelista, jossa käsitykseni mukaan kerrottiin, että ZIL-limusiinin valmistaja jonkun loistoluokan mallikappaleen 7.7-litraisella V8-pannulla valmistikin, mutta itse Putin ilmeisesti oli siihen tyytymätön.

On arveltu, että Venäjän autoteollisuus voi hyötyä Ukrainan kriisistä, kun ruplan romahduksen myötä sen omien autojen kilpailukyky paranee verrattuna tuontiautoihin. Maan suurimman autonvalmistajan, AvtoVAZin pitäisi kaiketi siirtyä tämän vuoden aikana ranskalais-japanilaisen Renault-Nissan –yhteenliittymän omistukseen. Sen tarkoituksena on kuulemma saada lisää markkinaosuuksia nostamalla yhtiön ykkösmerkin Ladan asemointia automarkkinoilla.

Karalahdelle Marussia?

Mitenkähän nämä Ukraina-hommelit vaikuttavat Atovazin kauppaan? Mutta taitaisi tulla itku Jokeri-pelaajillekin, jos nykyiset venäläiset omistajat hankkisivat niille sponsoroituja Ladoja.

Kyllä Karalahdelle ja Väänäselle varmasti olisivat kelvanneet Marussia-urheiluautot, jos Venäjällä olisi niiden valmistusta jatkettu. Ja Marussiasta oli myös katumaasturi-versio F2.

Mutta kun kuvia katsoin, niin mitenkähän tuon nyt nätisti sanoisi…. Marussia F2 -maasturi on ihan julmetun ruma auto! Tuskinpa se kelpaisi Putinin oligarkki-kavereillekaan.

Mikähän siinä muuten onkin, että Venäjällä ei edelleenkään osata tehdä kauniita autoja? Oppivathan ne korealaisetkin. Takavuosina luksusmalli Kia Opirus oli harvinaisen ruma auto, samaten Hyundai Terracan-ökymaasturi. Vaan eipä voi tämän päivän Kia Opiruksesta ja Hyundai Santa Festä sanoa samaa.

Vallanhaluisiin miehiin ovat aina tehonneet autot ja naiset, mutta naisia ei voi pistää pakotelistalle. Eli kaiken edellä luetellun perusteella vaihtoehdoksi rauhan edistämiseen Ukrainassa jää luksusautojen vientikielto.

Teksti Urmas Hurmalainen

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Vaihtoautovertailu 5000-10 000€ – Halvat ja isot nelivetomaasturit
Pieni bensa-auto käy aina kaupaksi
Uudehkoja käytettyjä dieselfarmareita saa nyt edulliseen hintaan

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *