Vertailussa pienet tila-dieselit
Tämän päivän tilaa tarvitseva perhe suosii Nissan Qashqain tapaisia crossover-henkisiä autoja. Trendeistä vähät piittaava tekeekin edulliset kaupat, kun ostaa kolme vuotta vanhan pienen tila-dieselin.
Vertailuun etsittiin Nettiautosta ja Autotalli.comista kolmevuotiaita dieselmoottorisia pienempiä tila-autoja. Tarjontaa oli yllättävän niukasti. Esimerkiksi vuosimallin 2011 Skoda Roomsteria oli Nettiautossa myynnissä viisi kappaletta, ja niistä vain yksi diesel.
Citroen C3 Picassoa vuosimallia 2011 puolestaan oli myynnissä Autotalli.comissa neljä kappaletta, niistä kaksi oli dieseleitä.
Niukka tarjonta johtuu tietysti siitä, ettei näitä pieniä tila-autoja ole myyty uusinakaan enää tällä vuosikymmenellä suuria määriä. Kun vuoden 2011 markkinaykköstä Skoda Octaviaa myytiin 5937 autoa vuonna 2011 ja 5505 autoa vuonna 2010, oli näiden pienten tila-autojen suosituimman mallin, Kia Vengan, myynti 1200 autoa vuonna 2011.
Kehnoa myytävää
Uudistuneen Opel Merivan myynti oli 232 autoa vuonna 2011 ja 129 autoa vuonna 2010.
Kia Vengankin kohdalla moni luokittelisi sen mieluumin C-segmentin hatchbackiksi, mutta valmistaja itse on määritellyt sen pieneksi tila-autoksi.
Näiden autojen muotokieli ei puhuttele tämän päivän perheitä. Uusina näiden myyntiä on haitannut myös se, että hinta on toisinaan noussut alemman keskiluokan viistoperäisen mallin tasolle tai ylikin: näin kävi esimerkiksi uudistuneelle Merivalle vuonna 2010: viistoperäisen Astra 1.4 T:n sai halvemmalla. Ei auttanut vaikka Merivan ajettavuus on pienten tila-autojen parhaita.
– Viisipaikkaisuutensa takia nämä pienet tiladieselit ovat olleet todella huonoa myytävää, ellei sitten puhuta muutaman tuhannen euron arvoisesta autosta. Pykälää isommille tila-autoille, Corolla Versoille ja Ford C-Maxeille, löytyy helpommin ostaja. Pieni tila-auto käytettynä hankitaan yleensä myös perheen kakkosautoksi, jolla ajetaan melko vähän. Sen takia moni ostaa sen mieluummin edullisemman hinnan takia bensamoottorisena, Tuusulan Vaihtoplussan yksikönpäällikkö Teemu Maunula myöntää.
Teksti Timo Kiiski
Vastaa