Kaasujalka

Koeajo käytetty Ford S-Max – Edullinen tilaihme

Julkaissut:

|

10.10.2014

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo käytetty Ford S-Max – Edullinen tilaihme

Makuasioista on paha kiistellä, mutta hyvin yleisesti S-Maxia pidetään tyylikkäimpänä isona tila-autona.

Käytetty Ford S-Max tarjoaa isolle perheelle kosolti paitsi edullista tilaa, myös yllättävän mukavaa menoa.

Ford S-Max on ainakin omasta mielestäni Fordin neljästä tila-automallista ulkonäöltään sopusuhtaisin ja sulavalinjaisin: yläpuolelle asettuva Galaxy ja alapuolelle jäävät B-Max ja C-Max ovat möhkelemäisempiä . Ja koeajoon otettu vuosimallin 2006 S-Max muistuttaa hyvin paljon nykymallia.

S-Maxin tullessa markkinoille vuonna 2006 sen sisusta oli pitkälti samanlainen kuin vasta pari vuotta myöhemmin myyntiin tulleen uudistuneen: selkeästi modernimpi kuin silloisen Mondeo-mallin.

Laskeva suosio

Tila-autojen buumi on kuitenkin auttamatta ohi: maasturit ja crossoverit kun on päivän sanoja. Siinä missä vuonna 2013 Ford Kuga –crossoveria ensirekisteröitiin 416 kappaletta, eli lähes tuplasti edellistä vuotta enemmän, vastaavasti S-Maxin myyntikäyrä näytti päinvastaista: vuonna 2012 S-Maxia ensirekisteröitiin 261 kappaletta, vuonna 2013 enää 185 kappaletta.

Ford Mondeota sen sijaan rekisteröitiin viime vuonna 1293 kappaletta.

Ensimmäisenä myyntivuonna 2006 S-Maxia rekisteröitiin Suomessa kuitenkin 547. Mutta silloin olivat ajat toiset ja trendi suosi suuria tila-autoja ainakin nykyistä enemmän.

Koska Ford S-Max ei muiden isojen tila-autojen tavoin ole hitti uutena, ei se sitä voi olla vanhanakaan. Ja tästähän trendejä vastaan soutava suurperheellinen vain hyötyy. Ford on luotettavan auton maineessa ja jos ajoa ei kerry järjettömiä määriä vuodessa, voi Kaasujalan koeajama S-Max vuosimallia 2006 olla nappi valinta.

Bensaversioita niukasti

Nettiautossa oli 10. elokuuta tarjolla 142 S-Maxia, niistä bensamoottorisia oli vain 40.

2000-luvun puolivälin 2-litrainen bensamoottori ei tietysti voi olla mikään talousihme, mutta jos ajo on pääasiassa perheen junnujen kuskaamista jääkiekkohallille tai jalkapallokentille, jäävät kulut S-Maxilla kuitenkin kohtuullisiksi: yhdistetty kulutus jää ainakin valmistaja ilmoituksen mukaan 8 litraan satasella, kaupunkikulutus on 11 litraa ja maantiekulutus 6 litraa satasella.

S-Max on kiistatta tila-auto, vaikka Ford onkin markkinoinut sitä isona farmarina ja muita tila-autoja urheilullisempana vaihtoehtona. Ja kyllä se kilpailijoitaan urheilullisempi ja tyylikkäämpi onkin. Ja koska S-Max pohjautuu Mondeoon, ei sen ostamisessa 146 000 matkamittarilukemalla pitäisi olla suuria riskejä.

2-litrainen ja 145-hevosvoimainen bensamoottori on sitkeä ja riittävän tehokas, se myös vääntää hyvin. Ajaja istuu pakettiautomaisen ryhdikkäästi melko korkealla. Takana tilaa riittää runsain mitoin joka suuntaan.

Ajettavuus on kahdeksan vuoden iästä huolimatta hyvä: kyyti on rauhallista ja vakaata. Menoon äänetöntä karkeammillakin tienpinnoilla eivätkä moottorin mölyt kantaudu häiritsevästi matkustamoon, vaikka ajettaisiin korkeammillakin kierroksilla.

Kirjavaa vikatietoa

2-litraiselle bensa-Fordille 146 000 kilometrin matkamittarilukema on käsitykseni mukaan vielä kohtuullinen.

A-katsastuksen vuoden 2013 vikatilastossa vuonna 2006 käytettyjen S-Maxien hylkäysprosentti oli 15,1: ei ihan vähän, mutta toisaalta sijoitus oli parempi kuin samanikäisten Focusten, joiden hylkäysprosentti oli 17,2. Ja täytyy muistaa, että vuonna 2013 vuosimallin 2006 S-Maxien keskimääräinen matkamittarilukema oli 157 000 kilometriä, kun se samanikäisissä Ford Focuksissa oli vain 118 kilometriä.

Ja vuosimallin 2007 S-Maxien hylkäysprosentti A-katsastuksen tilastoissa oli vuonna 2013 enää 10,26.

A-katsastuksen tilastot tietysti kertovat vain ne viat, jotka vaikuttavat auton liikenneturvallisuuteen. Ilta-Sanomat teetti vuonna 2009 tilastomatematiikan keinoin yhteenvedon 12 tunnetusta vika-, takuu- ja luotettavuustutkimuksesta. Siinä tutkimuksessa taas Focus ylsi selvästi yli keskiarvon ja S-Max puolestaan jäi Mondeon tavoin reippaasti alle keskiarvon.

Käyttäjät tyytyväisiä

Mutta jos saksalaiseen Fordiin tuleekin vikoja, niin korjauskulut ovat kuitenkin tavanomaiset: eihän se sentään ole mikään italialainen primadonna tai brittiläinen aatelinen. Onhan Ford ”tavalliselle” ihmiselle tehty.

Koska Ford S-Max pohjautuu Mondeoon, on hyvä kuunnella Mondeo-ihmisten kokemuksia: moni tuttuni on ajanut bensa-Mondeollaan reippaasti yli 200 000 kilometriä, eikä mitään perikatoon vieviä vikoja ole ilmennyt.

Uskoisin, että koeajettu S-Max on suhteellisen vähän ajavalle ja tilaa tarvitsevalle kelpo ostos, kun hinta on vain 13 900 euroa: auton lähtöhinta uutena sekä ilman lisävarusteita vuonna 2006 on ollut 35 890 euroa.

Koeajetun auton huoltokirja on moitteeton, viimeisin huolto on tehty 138 000kilometrin kohdalla eli vain 8000 kilometriä sitten. Tilaa, tyyliä ja leppoisaa menoa: sitä kaikkea S-Max on käytettynäkin.

Koeajettu Ford S-MAX 2.0 Trend 5-ov
• Vuosimalli: 2006
• Mittarilukema: 146 000 km
• Käyttövoima: bensiini
• Moottorin kuutiotilavuus: 1993 cm3
• Vaihteisto: manuaali
• Moottorin teho: 145 hv
• Kiihtyvyys 0-100: 10.9 s
• Huippunopeus: 197 km/h
• Co2: 194 g/km
• Yhdistetty kulutus: 8.1 l / 100 km
• Hinta: 13 900 €
Myyjä: Vaihtoplus, Tuusula

Teksti Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Volvo S60 T5 vm.2020 – Tehokas ”nykymuseo”
Koeajo käytetty Tesla Model 3 – Vantaan äijä Teslan ratissa
Koeajo käytetty Toyota Avensis – Luottoneuvojan parempi Toyota

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *