Kaasujalka

MB A45 AMG omaa suurimmat litratehot

Julkaissut:

|

23.6.2014

|

Kirjoitettu kategoriaan:

MB A45 AMG omaa suurimmat litratehot

Mercedes-Benzin A45 AMG täräyttää tiskiin semmoiset litratehot, että heikompia hirvittää; 181 hevosvoimaa / litra.

2-litrainen turbomoottori on maailman tehokkain nelisylinterinen sarjatuotantomoottori. Tehoa on peräti 360 hv ja vääntöä 450 Nm:iä. Moottorin 181 hv litrateho on luokassaan suurin ja päihittää jopa monen varsinaisen urheiluauton vastaavat luvut. Auto on nelivetoinen. Malli täyttää EU 6 –päästönormin, joka astuu voimaan vuonna 2015, sekä tiukentuneet hiukkaspäästöstandardit, jotka otetaan käyttöön 2017.

2-litraisessa moottorissa hyödynnetään polttoaineen suorasuihkutusta ja neljää pietso-suutinta, joista kukin on sijoitettu keskelle palotilaa. Monipistesuihkutus ja monikipinäsytytys kasvattavat merkittävästi moottorin lämpötermistä tehokkuutta ja pienentävät päästöjä.

Moottorin muita ominaispiirteitä ovat keskipakovaluinen, täysalumiininen sylinterilohko, paino-optimoidut teräksiset kiertokanget, taottu teräksinen kampiakseli ja taotut männät, joissa hyödynnetään kitkaoptimoituja männänrenkaita. Lisäksi moottorissa käytetään Nanoslide-sylinteriseinäteknologiaa, ilmasta veteen –välijäähdytintä, latauksen energiaoptimoitua ohjausta sekä Eco start/stopsammutusautomatiikkaa. Lisävarusteena tarjolla on vielä AMG Performance –pakosarja, joka korostaa moottorin äänimaailmaa entisestään.

Jos litrateho lyö laudalta kaikki muut autot niin samoin tekee myös tämän auton saundit. Etenkin kun nostaa kaasun ylös kesken kiihdytyksen tai vaihtamisen yhteydessä. Tuolloin nimittäin kuuluu korvia hivelevä pauke, joka muistuttaa ralliautojen paukkusysteemin tuomaa rytinää.

Pitoa riittää

Moottorin voiman välitetään akseleille AMG Speedshift DCT-7 –kaksoiskytkinvaihteiston avulla. Käytössä on 7 vaihdetta, 3 ajoohjelmaa sekä Race start –toiminto. M- eli Manual-ajo-ohjelmalla kuljettaja voi vaihtaa käsin. C- eli Controlled Efficiency –ohjelmalla vaihteensiirto on rauhallista ja tukee taloudellista ajotapaa. Myös Eco start/stop-toiminto on tällöin käytössä. S- eli Sport-asennossa vaihteensiirto nopeutuu urheilullisen ajotavan vaatimusten mukaiseksi.

Vaihteiston etuihin kuuluu välittömän nopea vaihteensiirto, jonka ansiosta vetävä voima akseleille ei katkea missään vaiheessa. Käytössä on nyt myös hetkittäinen M-toiminto: ajettaessa C- tai M-ohjelmilla kuljettaja voi hetkeksi valita manuaalisen vaihteensiirron vain painamalla vaihteenvalitsinta ylös- tai alaspäin.

Neliveto perustuu DCTkaksoiskytkinvaihteistoon integroituun voiman ulosottoon taka-akselille. Järjestelmän komponentteihin kuuluu myös takavetopyörästöön integroitu ja sähköhydraulisesti ohjattu monilevykytkin. Rakenteen ansiosta saavutetaan täysin muuttuva voimanjako etu- ja taka-akselin välillä. Järjestelmä on myös jopa 25 prosenttia kilpailevia järjestelmiä kevyempi.

Aina kun nelivetojärjestelmän monilevykytkin on aukiasennossa, auto liikkuu etuvetoisena. Kun kytkin sulkeutuu, taka-akseli aktivoituu ja voimaa voidaan siirtää akseleiden ajotilanteen ja alustan vaatimusten mukaisesti välillä suhteessa 50:50. Käytännössä A 45 AMG kulkee normaaliajossa taloudellisesti etuvetoisena niin paljon kuin mahdollista.

3-vaiheinen ESP-järjestelmä antaa ajamiseen monipuolisuuutta. Normaalin ESP-toiminnon lisäksi käytössä ovat ESP Off – sekä ESP Sport Handling –toiminnot. Molemmilla ohjelmilla ajettaessa ESP palautuu normaalitilaan heti, kun kuljettaja painaa jarrupoljinta. Lisäksi kummallakin asetuksella on käytössä ESP Curve Dynamic Assist –toiminto, joka parantaa ohjauksen tarkkuutta.

A45 AMG on todella hauska auto ajaa. Ohjaustuntuma on todella tarkka ja kuljettaja tietää koko ajan missä mennään. Vaikka teholukemat ovat hurjat niin jotenkin jäi tunne, että suuremmissa nopeuksissa (ts. korkeammissa kuin Suomessa on tieliikenteessä sallittu) autolla on taipumusta uupua ja tuolloin huomaa moottorin olevan “vain” kaksilitrainen. Nollasta sataseen auto sinkoaa kyllä todella hätäisesti, mutta sitten tuntuu vain että puhti puuttuu…

Mercedes-Benz A 45 AMG
Hinta: 68 323,61€
Iskutilavuus: 1991 cm3
Teho: 360 hv(265 kW)/6000 rpm
Vääntö: 450 Nm/2250–5000 rpm
Yhd . NE DC-kulutus: 6.9–7.1 l/100 km
CO ²-päästöt: 161–165 g/km
Päästönormi: EU 6
Kiihtyvyys 0–100 km /h: 4.6 s
Huippunopeus: 250 km/h (raj.)
Koeajon kulutus: 10,8 litraa

PLUSSAT
Suorituskyky
Ajo-ominaisuudet
Moottorin saundit

MIINUKSET

JÄLKIMAKU
Todella hauska sportti, jolla
arkikin sujuu mukavasti.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla
Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *