Kaasujalka

MB E63 AMG laittaa fysiikan lait koetukselle

Julkaissut:

|

13.6.2014

|

Kirjoitettu kategoriaan:

MB E63 AMG laittaa fysiikan lait koetukselle

Ensimmäisen kerran AMG on tarjolla myös nelivetoisena ja nyt haastaa todella mm. Audin RS6:n. Järjettömällä suorituskyvyllä ja ajo-ominaisuuksilla E63 haastaa jopa fysiikan lait.

Uusi E-sarjan 63AMG esiteltiin viime vuonna ja me saimme tämän koeajoon juuri sopivasti kuivalla kelillä Suomen keväässä. Uutukainen on teknisesti niin hieno ja monimutkainen laite, että sen tajuamiseen ja ymmärtämiseen menee kokeneemmallakin insinöörillä sormi suuhun. Joten keskityimme siihen olennaiseen kulkupuoleen ja fiilikseen.

Valitettavasti maamme tiet eivät anna mahdollisuutta kokeilla tämän todellisia kulkuvaroja, sillä vaihteisto on juuri ja juuri ehtinyt vaihtaa kakkoselle, kun mennään jo komeasti nopeampaa mitä moottoriteillämme saisi ajaa. Vaihteistossa olisi vielä 5 käyttämätöntä vaihdetta, huh. Eikä Suomen pienet ja ahtaat moottoriradatkaan tuo tämän kulkuvaroja parhaimpaan valoon. Tämän kanssa pitäisi ehdottomasti lähteä jonnekin suuremmille radoille ja autobaanoille.

E63 AMG:stä on tarjolla kaksi eri versiota; tämä koeajettu tehokkaampi S-versio sekä ilman S-kirjainta oleva versio. Laiskemmassa versiossa on tehoa ”vaan” 557 hevosvoimaa ja hintaa noin 20 000 euroa vähemmän.

Aurinkolasit lattialle

E63 on ensimmäistä kertaa tarjolla nelivetoisena ja näin ollen tarjoaa Audi RS6:lle vahvan vastuksen. Tuttu nollasta sataan rykäisy sujuu tällä alle 4 sekunnissa. Ei se lukema nyt ole kovin ihmeellinen ole vaan se on ihmeellistä miten helposti ja vaivatta siihen kykenee jokainen kuljettaja. Tällä pystyy lähdöissä kiusaamaan kaikkia moottoripyöriäkin, sillä näin nopea kiihdytys vaatii prätkäkuskiltakin taitoja. E63 AMG:llä ei tarvitse kuin survaista lappu lattiaan ja pitää ratti tien suunnassa. Auton kulkuvaroja kuvaa hyvin se, että täyskiihdytyksessä 80 vauhdista kojetaulun kuopassa olleet aurinkolasit lensivät takapenkille.

On sanomattakin selvää, että kuljettajan paikka on viimeistä piirtoa vaille täydellinen. Mokkapintainen ratti kruunaa täydellisen tuntuman tiehen. Auton käyntiäänien kanssa insinöörit ovat työskennelleet varmasti kauan, sillä kiihdytyksissä tämä myös kuulostaa täysiveriseltä kilpa-autolta. Normaalissa arkiajossa tämä taas kuulostaa likipitäen hybridiltä. Ihmeellistä. Kylmäkäynnistystä tehtäessä koko lähitienoo herää… joten se siitä hiljaisesta aamurauhasta.

Vauhtisokeus iskee

Siinä missä takavetoinen edeltäjä oli luonteeltaan raivopäinen ja pelottava tämä on sivistynyt hirmu, jonka kanssa vauhtisokeus iskee. Kiihtyvyys on eleetöntä ja hurjaa.

Auto kääntyy todella maukkaasti mutkaan ja tuntuu, että mikään vauhti ei ole liikaa. Myös jarrut toimivat kuin kilpa-autossa. Vyöt ovat todella tarpeen kun vasemman puoleisen polkimen runttaa pohjaan. Kuljettajalle saattaa helposti tulla tunne yliluonnollisista ominaisuuksista ja taidoista, sillä pito ei sitten lopu millään. Uskomattoman nopea auto!

Jotenkin jäi tunne, että se takavetoinen antoi enemmän fiilistä. Kovakin kuski osasi kunnioittaa sitä autoa, sillä pidon sääteleminen oli haastavaa ja koko ajan auto tuntui ärjyvän joka suuntaan kuin liekan päässä oleva sonni. Nyt tämä nelivetoinen liimaa kiihdytyksissä kuskin niin tiukasti selkänojaan, että siinä on ja pysyy. Normikaasulla tämä on kuin mikä tahansa “nokivasara” ja auton uskaltaa antaa vaikka kenelle tahansa. Takavetoisen kohdalla tilanne oli vähän toinen. Se oli raaseri!

Mercedes-Benz E63 AMG S
Hinta 194589 euroa
Moottori: V8, turbo, 5461 cm³
Teho: 585 hv (430kW)/5500 r/min
Vääntö: 800 Nm/1750-5000 r/min
Suorituskyky 0-100 km/h: 3,6 s
Huippunopeus: 250 km/h
Omama ssa: 1845 kg
Tava ratila: 540 l
Kulutus: 10,3, l/100 km 98E5
CO ²-päästöt: 242 g/km
Koeajon kulutus: 13,1 litraa

Plussat
Suorituskyky
Ajo-ominaisuudet
Arkikäyttöisyys

Miinukset
Hinta

Jälkimaku
Kyllähän joka poika tämän haluaa omaan autotalliinsa, mutta Suomessa auton hinnassa on reilut 70 000 euroa autoveroa, joten liian harva pääsee kokemaan.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo BYD Dolphin – Pelittää kovillakin pakkasilla
Koeajovideo Volvo EX30 – Tehokas, mutta bugeja täynnä
Koeajo Mitsubishi Colt – Kokoluokkansa mukavimpia

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *