Kaasujalka

Kirkas tuulilasi yhtä tärkeä kuin pitävät renkaat

Julkaissut:

|

17.4.2014

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Kirkas tuulilasi yhtä tärkeä kuin pitävät renkaat

Keskinen pitää 2 euron kolikon sääntöä hyvänä: jos vaurio on sitä suurempi, on lasi syytä vaihtaa, pienemmät vauriot taas voidaan monesti myös korjata.

Tuulilasiyrittäjä Juha Keskinen muistuttaa, että kirkas tuulilasi on vähintään yhtä tärkeä kuin pitävät renkaat. Vaihto on edessä, kun vaurio on 2 euron kolikkoa suurempi.

Tampereen Tuulilasimyynti myy ja korjaa tuulilaseja 14 vuoden kokemuksella. Työvuosissa mitattuna yrityksen kuudelta työntekijältä löytyy alalta kokemusta yhteensä yli 100 vuoden verran. Yrityksellä on Tampereella toimipisteet Lokomonkadulla ja Possijärvenkadulla.

– Aina on parempi tulla hakemaan apua erikoisliikkeestä kuin tehdä kaupat epämääräisesti jouluna ja joskus vain harvakseltaan tuulilaseja asentavassa autokorjaamossa. Jos asiakas epäilee tuulilasinsa vaihtamisen tarpeellisuutta ja haluaa ammattimiehen tekemän kuntotarkastauksen teemme sen aina veloituksetta, Keskinen sanoo.

Jatkuvaa koulutusta

Tampereen Tuulilasimyynti myy vuosittain keskimäärin 4000 tuulilasia. – Heikossa taloustilanteessa autokaupatkin yrittävät paikata heikentyviä automyyntejä tuulilasikaupoilla ja -asennuksilla. Työn taso on kuitenkin usein erilainen vettauna alan erikoisliikkeeseen, jolle tuulilasien vaihdot ja korjaukset ovat jokapäiväistä rutiinia. Autoliikkeessä vaihdetaan laseja kerran viikossa tai kuukaudessa ja erikoisosaaminen keskittyy ns. omiin, liikkeen edustamiin automerkkeihin.

Keskisen yritys edustaa laadustaan tunnettuja Pilkington-tuulilaseja ja kuuluu valtakunnalliseen Pilkington AutoGlass Service –ketjuun, joka kouluttaa Pilkington Automotive Fitting Academyssä liikkeiden henkilökuntaa säännöllisesti. Myös Tampereen Tuulilasimyynnin ammattilaiset käyvät säännöllisesti koulutuksissa ja ovat toisinaan toimineet myös muille jäsenliikkeille koulutuspaikkana.

Keskinen pitää 2 euron kolikon sääntöä hyvänä: jos vaurio on sitä suurempi, on lasi syytä vaihtaa, pienemmät vauriot taas voidaan monesti myös korjata.

– Tuulilasissa olevan selkeän halkeaman laajenemista ei pysäytetä vippaskonstein kuin ehkä 1-2 kuukaudeksi, eli vaihto on ennen pitkää edessä. Joka muuta väittää, valehtelee. Sen tässä on 15 vuoden aikana nähnyt.

Tuulilasiratsiat tarpeen

Läpimeno katsastuksestakaan ei automaattisesti tarkoita sitä, että tuulilasi olisi sataprosenttisesti turvallinen.

– Välillä tuntuu, että täysin ehjä tuulilasi hylätään ja joskus taas läpi menee koko matkalta haljennut lasi, Keskinen sanoo.

Keskistä ihmetyttää myös se, että Suomessa järjestetään säännöllisesti rengasratsioita, mutta tuulilaseja ei juuri erikseen ratsata.

– Kuitenkin kirkas tuulilasi on vähintään yhtä tärkeä kuin pitävät ja lain kirjaimet täyttävät renkaatkin.

Istuvuus tärkeää

Tuulilasin pinta kuluu ajan saatossa ja tällöin näkyvyys huononee. Lasin kulumisesta aiheutuvan kulumisen huomaa erityisesti aurinkoisella säällä, koska tällöin lasin läpäisevä auringonvalo häikäisee huomattavasti verrattuna uuteen lasiin.

Suomeen virtaa toisinaan jopa laittomia maahantuonti reittejä pitkin kaukomailla tehtyjä ns .halpalaseja. – Kyllähän ne tuulilasilta näyttävät. Mutta jos normaalisti tuulilasi maksaa alan tunnustetussa liikkeessä vaikkapa 350 euroa, on siinä jotain hämärää, jos lasia myydään 200 eurolla. Näiden halpojen tuulilasien ongelma on istuvuus. Kun lasin muoto on vähän sinne päin, eivät listat välttämättä istu kunnolla paikoilleen, kuten isompien merkkien ja kokeneen erikoisliikkeen tekemässä vaihdossa.

– Samoin näistä halpatuontilaseista puuttuu usein laadukkaan asentamisen varmistamiseksi vaadittavia lasien ns. lisäarvovarusteita, mm. peilinnuppeja, sade- yms. tunnistimia, ja tuotteet eivät aina täytä lain vaatimia hyväksymismerkintöjäkään. Kuljettaja voi kokea katsastuksessa ikävän yllätyksen, jos muuten ehjä lasi hylätään laittoman hyväksymismerkinnän takia. Pilkington, yhtenä maailman suurimmista autolasi valmistajista, takaa aina tuotteidensa lailliset hyväksymismerkinnät ja näin autoilija voi turvallisin mielin liikkua maanteillä.

Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Pieni bensa-auto käy aina kaupaksi
Uudehkoja käytettyjä dieselfarmareita saa nyt edulliseen hintaan
Halpa pistokehybridi ostetaan ykkösautoksi

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *