Kaasujalka

Koeajo Audi A8 – Kuljettajan edustusauto

Julkaissut:

|

15.4.2014

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Audi A8 – Kuljettajan edustusauto

Audi A8 on selkeä valinta edustusautoksi, jos ajatellaan ajettavuutta, sillä kuskin paikalta katsottuna parempaa saa hakea.

Edellisen kerran ajoin Audi A8:lla muutama vuosi sitten ja tuolloin alla oli etuvetoinen Hybridi-malli, joka jäi ainakin toistaiseksi Suomen ainoaksi sellaiseksi.

Audi esitteli ensimmäisen suursarjatuotantoon suunnitellun, itsekantavalla alumiinikorilla varustetun Audi A8 -mallin Frankfurtin autonäyttelyssä 1993.

Uudessa Kasissa on tehokkaammat moottorit, uudet kuljettajaa avustavat järjestelmät ja ajovalot, joissa käytetään uutta Matrix LED -tekniikkaa. Auton mitat ovat pysyneet ennallaan: pituus 5,14 m, leveys 1,95 m, korkeus 1,46 m ja akseliväli 2,99 m. Tämän koeajetun pitkän A8 L -version pituutta ja akseliväliä on sen sijaan kasvatettu 13 cm. Lähes kokonaan alumiinista rakennettu kori painaa vain 232 kiloa.

Ulkoisesti pientä hiomista

Ulkonäköäkin on hiottu. Tosin vain niin vähän, että voisi sanoa vain faceliftiksi. Konepelti, jäähdyttäjän säleikkö ja etupuskuri muodostavat kokonaisuuden, jota ajovaloyksikön suora alareuna vielä korostaa. Muotoilun yhtenä lähtökohtana on ollut erottaa Audi A8 selkeämmin muusta Audi-mallistosta. Ajovaloissa käytetään uutta Matrix LED -tekniikkaa, joka toimii yhteistyössä auton mm. navigaatiojärjestelmän kanssa. Kaukovaloyksikkö muodostuu 25 yksittäisestä valodiodista, jotka syttyvät, sammuvat ja himmenevät kulloisenkin ajotilanteen mukaan.

Autoon on saatavana kuljettajaa avustavat aktiivisen turvallisuuden järjestelmät. Uusia järjestelmiä ovat Audi active lane assist -kaistallapysymisvahti, Head-up display -tuulilasinäyttö sekä Night vision -pimeänäköavustin, joka tunnistaa myös suuret eläimet kuten hirvet ja peurat, ja hälyttää kuljettajaa tarvittaessa.

Moottorivalikoimaan kuuluu kaksi bensiini- ja kaksi dieselvaihtoehtoa. 3.0 TFSI -bensiinimoottorin teho on 310 hv. Sylintereiden lepuutusjärjestelmällä varustetun 4.0 TFSI V8-biturbon teho on 435 hv ja nollasta sataan taittuu 4,5 sekunnissa. Taloudellisimmillaan uusi A8 kulkee 5,9 litralla sadalla. Moottorina on tällöin Euro-6-normin täyttävä 3.0 TDI clean diesel -moottori, jonka teho on 258 hv. 4.2 TDI clean dieselin teho on 385 hv ja suurin vääntömomentti 850 Nm. Ylellisintä Audi A8 versiota, Audi A8 L W12 quattroa kuljettaa 6,3-litrainen kone teholtaan 500 hv.

Miellyttävää matkantekoa

Audi A8 on varustettua aina jatkuvatoimisella quattro nelivetojärjestelmällä, jonka sieluna on itselukittuva väännön tunnistava keskitasauspyörästö. Alusta on tietenkin ilmajousitus, joka toimii kerrassaan upeasti

Nyt tämä koeajettu A8 oli varustettu yleisimmällä V6-dieselillä, joka liikuttaa tätä massiivista edustusautoa eleettömästi ja vaivatta. Mihinkään yltiöpäisiin ohituksiin tällä ei kerkeä, mutta varmasti menohalut riittävät kiireisimmälle dirikallekin. Nollasta sataseen rykäisyssä tai oikeastaan missä kiihdytyksessä tahansa normaalit GTI-Golfit yms jäävät nuolemaan näppejään.

Ajaminen on uskomattoman leppoisaa ja vaivatonta. Matkan tekeminen taittuu kuin huomaamatta. Auto on eleetön ja todella hiljainen melutasoltaan. Parhaimmillaan moottori on vääntöhommissa alhaisilla kierroksilla, sillä korkeammilla kierroksilla tuntuu vain ääni kasvavan.

Koeajon keskikulutus pysyi yllättävän alhaisella tasolla ottaen huomioon, että auto painaa yli 2000 kiloa ja koeajon aikana ei ollut tarkoituskaan pihistellä.

Audi A8L 3.0 TDI quattro tiptronic Executive line
Hinta 131264,75€
Koeajoauton hinta lisävarusteineen 159 730,36€
Iskutilavuus 2967
Teho 258hv (190kW) 4000-4250r/min
Vääntö 580Nm (1750-2500r/min)
Huippunopeus 250km/h
Kiihtyvyys 0-100km/h 6,1 sekuntia
Omamassa 2010kg
Vetokyky max. 2200kg
Tavaratila 520 litraa
Yhd. kul. (valm.ilm) 6 litraa
Koeajon kulutus 8,3 litraa
Co2-päästöt 158g/km

Plussat
Ajo-ominaisuudet
Tilat
Ylellisyys
Alhainen melutaso

Miinukset

Jälkimaku
Audi A8 on pitkästä aikaa auto, joka saa kuljettajan syyn maireaan hymyyn. Tämä on selkeästi auto dirikalle, joka tykkää usein jättää koppalakkisen kuskinsa viettämään pekkaspäiviä ja hyppää itse rattiin.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: 435-hevosvoimainen MG4 XPower – Mahtava häirikkö
Koeajossa BMW 550e – Kuinka paljon ladattava hybridi kuluttaa, kun ei lataa akkuja lainkaan?
Koeajo Mitsubishi Eclipse Cross PHEV 2.4 Black Edition 4WD- Aina nelivetoinen ja ladattava

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *