Kaasujalka

Sadekeleillä renkaiden laatuerot korostuvat

Julkaissut:

|

13.3.2014

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Sadekeleillä renkaiden laatuerot korostuvat

Lyhyet kauppareissut aurinkoisina kesäpäivinä taittuvat renkailla kuin renkailla, kunhan kulutuspintaa on riittävästi. Mutta sadekeleillä ja valtatienopeuksissa laatuerot pukkaavat väistämättä esiin.

Turkulaisessa Kaerlan Kumi –rengasliikkeessä oli jo maaliskuun ensimmäisellä viikolla vaihdettu muutamiin autoihin alle ”suvikumit”.
– Mutta suurempaa ryntäystä aikainen kevät ei ole saanut vielä aikaiseksi, aika monella pelko takatalvesta vielä raksuttaa aivoissa, sanoo rengasmyyjä Jari Juhala.

Turvasuositus 4 mm kulutuspintaa

Juhala uskoo kuitenkin, että jonkun verran sesonki tänä vuonna aikaistuu.
– Jos säätiedotukset menevät nappiin ja maaliskuun puolivälin tietämille edessä on 10 päivää putkeen plusasteita, jotkut varmasti aikaistavat renkaanvaihtoa. Mutta kyllä se varsinainen ruuhkasesonki tästä huolimatta varmasti menee sinne pääsiäisen nurkille.

Kesärenkaiden kunnon voi tarkistaa itsekin: karkean säännön mukaan kulutuspintaa on riittävästi. Rengas on vaihdettava viipymättä uuteen, mikäli sen urasyvyys on ylittänyt lakisääteisen rajan, joka on 1,6 mm kesärenkaissa, turvasuositus sadekelillä on kuitenkin 4.0 mm.

Turvasuosituksen mukaisen 4 mm urasyvyyden voit varmistaa 2 euron kolikolla: laita kolikko pystyyn renkaan pääuraan. Jos kolikon 4 mm leveä hopeareunus pilkahtaa esiin renkaan kuviopalan alta, on syytä harkita renkaiden uusimista.

Ammattilainen ”lukee” rengasta

Sadekelitestien mukaan kesärenkaan suorituskyky huononee oleellisesti kulumisen myötä. Vesiliirron välttämiseksi loppuun ajetuilla renkailla pitäisi ajaa jopa 30 km/h hitaammin kuin uusilla renkailla.

Tänä päivänä puhutaan paljon myös uusien ”halparenkaiden” ja laaturenkaiden ominaisuuksien eroista.
– Jos ajaa vain kuivina kesäpäivinä lyhyitä kauppa-ajoja taajamissa ja käyttää tervettä maalaisjärkeä, selviää kyllä halvemmillakin uusilla renkailla. Mutta kun ajetaan pitkää matkaa ja sade yllättää, tulevat laatuerot esiin: halvoilla renkailla jarrutusmatka on selkeästi pidempi, Juhala sanoo.

Rengasliikkeestä saa paitsi uusia renkaita, myös palvelua ja asiantuntemusta. Kulutuspinnan urasyvyyksiä ja rengaspaineita voi kukin tarkkailla itsekin, mutta ammattilainen näkee renkaasta paljon muuta kuten renkaan epätavallisen kulumisen.
– Ei muuta kuin renkaat konttiin ja tänne, niin katsotaan porukalla, mitä pitäisi tehdä, Juhala kannustaa.

Kaerlan Kumi yksi suurista

Tänä päivänä renkaiden vaihtaminen itse käy yhä hankalammaksi, koska nykyautojen mukana harvemmin enää tulee mukana rengasavainta ja tunkkia.
– Mutta jos kuitenkin itse aiot vaihtaa renkaasi, pitää tunkkien ja työkalujen olla hyvät. Ja sekin on hyvä selvittää, jos kesä- ja talvivanteet vaativat asianmukaisia kiinnitystarvikkeita renkaisiin.

Kaerlan Kumi Oy on vuonna 1968 Turussa perustettu rengasalan erikoisliike. Aluksi yritys toimi Kaerlan kaupunginosassa, josta nimikin on peräisin. Turun Orikedon Teollisuusalueelle Autokatu 10:een yritys muutti yli kolmekymmentä vuotta sitten.

Tällä hetkellä Kaerlan Kumi Oy on Suomen suurimpia yksityisiä rengasliikkeitä. Renkaiden myynnin, korjausten, kierrätysten ja rengashotellipalvelujen lisäksi Kaerlan Kumissa saa säädettyä myös aurauskulmat, lisäksi se toimii myös peltikorjaamona.

Edustettuina ovat kaikki suuret rengasmerkit: Continental, GoodYear, Nokia, Michelin ja SummerStar.
– Päämerkkien rinnalla on myös pienempiä hajamerkkejä, joten kaikkiaan rengasmerkkien määrä meillä nousee 15–20:een, Juhala sanoo.

 Teksti Timo Kiiski
Kuvat Mika Salomaa

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Pieni bensa-auto käy aina kaupaksi
Uudehkoja käytettyjä dieselfarmareita saa nyt edulliseen hintaan
Halpa pistokehybridi ostetaan ykkösautoksi

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *