Kaasujalka

Koeajo Fiat 500x – Lempeän ihmisen katumaasturi

Julkaissut:

|

3.1.2016

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Fiat 500x – Lempeän ihmisen katumaasturi
Fiat 500 X:ssä on ainesta hitiksi kaupunkilaisten keskuudessa. Etuvetoisena bensaversiona noin 24 000 euron lähtöhintakin on kilpailukykyinen. Nelivetoisen dieselin hinta nousee jo 33 000 euroon.

Fiat 500 X:ssä on ainesta hitiksi kaupunkilaisten keskuudessa. Etuvetoisena bensaversiona noin 24 000 euron lähtöhintakin on kilpailukykyinen. Nelivetoisen dieselin hinta nousee jo 33 000 euroon.

Fiat 500 X on dynaamisen ja nuorekkaan, mutta poikkeuksellisesti myös lempeän kaupunki-ihmisen sympaattinen pieni katumaasturi. Se poikkeaa piristävästi tuimailmeisistä kilpailijoista.

Joskus pari vuotta sitten ajoin pikkuruisesta Fiat 500:stä paisutetun, farmarimaisen Fiat 500 L:n. Senkin ilme oli sympaattinen, pyöreät ajovalot toivat mieleen kaikille hyvää tahtovan lauhkean ja isokokoisen koiran.

Mutta jos ollaan näin jälkikäteen rehellisiä, niin ”omaperäinen” on korrekti ilmaus kuvaamaan 500 L:n muotoja. Varsinkin jotkut naisihmiset luonnehtivat sitä suorin sanoin rumaksi. Itse en ehkä noin karkeaa ilmaisua sentään käyttäisi.

Onhan Fiat 500 L nyt sentään aika kaukana saman perheen Fiat Multiplasta, jonka Helsingin Sanomien lukijat äänestivät Suomen rumimmaksi autoksi. Kyytikin oli vähän sellaista huojahtelevaa.

Ennakkoasenteet olivat siis vahvassa, kun lähdin koeajamaan Fiatin uutta ykkösnyrkkiä Fiat 500 X –crossoveria, joka hinta- ja kokoluokaltaan kilpailee eniten Opel Mokkan, Nissan Juken ja ehkä myös Peugeot 2008:n kanssa.

Fiat 500xErottuu kilpailijoista

Täytyy sanoa, että uuteen 500 X:ään ihastuin pikkuisen jo kuvienkin perusteella. Se erottuu selkeästi kaikista kilpailijoistaan ennen kaikkea siinä, että silläkään ei muiden Fiat 500 –mallien tavoin ole vihaisen haukan tai kotkan katsetta. Sehän on trendi nykyautojen muotoilussa. Lällerö ei saa olla, ajovalojen on oltava kiilamaiset.

Mutta siinä missä 500 L oli tila-automainen ja korkea möhkäle, ovat 500 X:n muodot persoonallisuudesta huolimatta dynaamiset. Jos 500 L:n saattoi kuvitella vaikkapa sytipartaisen nuorisopastorin autoksi, voi 500 X olla ihan hyvin vaikkapa mainoshommiin luovalle puolelle siirtyneen entisen rokkarin autoksi.

Muutenkin Fiat 500 X:ssä ei ole juuri mitään yhteistä sen enempää Fiat 500 L:n kuin edes esikuvansa, pienen ja sympaattisen Fiat 500:n perusmallin kanssa.

Fiat 500 X on pieni katumaasturi ja perustuu samalle pohjalevylle kuin yhtymän hieman aiemmin esitelty Jeep Renegade. Autoissa on yhteistä käytännössä myös koko perustekniikka, moottorit ja vaihteistot.

Nelivedon 500 X:ään saa vain dieselin kanssa. Siksi etuvetoinen 500 X onkin sympaattisen, mutta samalla kuitenkin myös dynaamisen oloinen etuvetoinen crossover-henkinen auto nuorekkaille kaupunkilaisille.  500 X tarjoaa jousituksensa puolesta melko urheilullisen ajovaikutelman. Siinä on myös saksalaista jämäkkyyttä. Ulkomittoihinsa nähden se on kohtuullisen tilava. Sähköisesti tehostettu ohjaus tekee siitä kaupungissa kevyen käsiteltävän, mutta samalla jättää tietuntumaan toivomisen varaa.

Koeajoauton Gelato valkoinen –ulkoväri kuului valinnaisvarusteisiin. Sen myötä sama valkoinen sävy jatkui myös matkustamoon ja teki tunnelmasta pirteän ja retrohenkisen.

Koeajoauton Gelato valkoinen –ulkoväri kuului valinnaisvarusteisiin. Sen myötä sama valkoinen sävy jatkui myös matkustamoon ja teki tunnelmasta pirteän ja retrohenkisen.

Ei ”mulkerolle”

1,4-litrainen ja turboahdettu 140-hevosvoimainen moottori kuljettaa sitä riittävän ripeästi. Käynti Porvoossa kauniina syysiltapäivänä osoitti, että vaikka se ei olekaan isompien crossoverien tavoin mikään valtatievankkuri, sillä taittaa kohtuullisen mukavasti pidempääkin matkaa ja kovempia nopeuksia.

Sileällä tiellä 500 X kulkee oikein hiljaisesti, karkealla pinnalla ja kovemmissa nopeuksissa rengasmelu jo tulee sisälle, mutta eivät kuitenkaan mitenkään sietämättömästi. Tuulensuhinat ja moottorin äänet pysyttelevät matkustamon ulkopuolella ja se kyllä kielii laadukkuudesta.

Kaikesta dynaamisuudestaankin huolimatta 500 X:stä ei ole ilkeän ”mulkeron” autoksi, ei edes hänen perheensä kakkosautoksi. Eivät sellaiset ihmiset hae pyöreältä ja pullealta autolta sympaattista ilmettä.

Ulkoväri toistuu vahvasti sisätiloissakin: koeajettu auto oli valkoinen ja samaa valkoista väriä oli runsaasti ovissa ja kojelaudassakin.

Ulkomuotonsa mukana Fiat 500 X nousee tai kaatuu. Kylmäksi se ei jätä ketään. Itse lämpenin sille. Tuntui mukavalta, kun Petikon Tarjoustalon, vai onko se nykyään Tokmanni, pihassa ulkomaalaistaustainen mies tuli ja tokaisi haltioituneena Fiatia tuijottaessaan, että ”belissima!” tai jotain sinne päin.

Fiat 500X 1.4 MultiAir
Moottori: 1368 cm3, bensaturbo
Teho: 140 hv
Vetotapa: etuveto
Vaihteisto: 6-lovinen manuaali
Co2: 139 g/km
Yhdistetty kulutus: 6,0 l/100 km
Tavaratila: 350-1000 litraa
Mitat: pituus 4248 mm, leveys 1796 mm, korkeus 1600 mm, akseliväli 2570 mm
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 9,8 s
Huippunopeus: 190 km/h
Lähtöhinta: 23 988 €
Koeajoauton hinta lisävarusteineen: 26 885 € (mm. kahden alueen automaatti-ilmastointi, petuutustutka, avaimeton käynnistys, sadetunnistin).

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Uutisia aiheesta

Koeajo BMW 840d – Todellinen Gran Tourismo
Koeajo Toyota RAV4 – edelläkävijän uudet vaatteet
Hyundai Kona – Järkihintainen sähköauto

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *